Päätöksen perustelut
Tampereen kaupungin strategia- kehittämisyksikön suhdetoiminta- ja markkinointitiimi vastaa kaupunkimarkkinoinnin kaupunkitasoisesta strategisesta ohjauksesta ja kaupungin yhteisten poikkileikkaavien markkinointiaineistojen toteuttamisesta toimijoiden yhteiskäyttöön sekä vastaa Tampereella järjestettävien merkittävien kaupunkitapahtumien ja kv. tapahtumien markkinoinnin tukemisesta. Lisäksi suhdetoiminta ja markkinointi voi toteuttaa kohdennettuja markkinointikampanjoita erikseen sovittuihin kohteisiin.
Suhdetoiminta- ja markkinointitiimi tekee säännöllistä yhteistyötä kaupunkimarkkinoinnin yhtenäisyyden vahvistamiseksi kaupungin eri yksiköiden ja markkinointia toteuttavien kaupungin yhtiöiden kanssa.
Tampereen matkailumarkkinoinnista vastaa Visit Tampere Oy, jolta Tampereen kaupunki tilaa vuosittain matkailun kehittämiseen ja markkinointiin liittyvät toimenpiteet. Elinvoima- ja osaamislautakunnan 26.1.2022 hyväksymässä palvelusopimuksessa on todettu, että kaupunkimarkkinoinnin toimenpiteitä voidaan lisäksi yhteisestä sopimuksesta tilata erillisrahoituksella Tampereen kaupungin suhdetoiminnan ja markkinoinnin tiimin kautta.
Tampereen kaupunkitasoisen markkinoinnin ohjaukseen on vuoden 2022 aikana perustettu kaupunkimarkkinoinnin ohjausryhmä. Ohjausryhmä linjaa jatkossa vuosittain kaupunkimarkkinoinnin painopisteistä ja kehittämisestä. Lisäksi ohjausryhmä seuraa kaupunkimarkkinoinnin tavoitteiden toteutumista.
Ohjausryhmä on käsitellyt syksyn 2022 painopisteistä ja todennut, että Tampereella on selvä tarve lisätä Tampereen kansainvälistä näkyvyyttä Euroopassa, erityisesti kohteissa, joista Tampere on matkailullisesti helposti saavutettavissa.
Tavoitteen toteuttamiseksi lyhyen aikavälin toimenpiteenä on tarkoituksenmukaista lisätä Tampereen kansainvälistä digitaalista kampanjointia. Suhdetoiminta- ja markkinointitiimi pyysi tarjousta Visit Tampere Oy:ltä markkinointikampanjoiden käytännön toteutuksesta loppuvuodelle 2022 kahdella eri teemakokonaisuudella. Teemakokonaisuudet liittyvät Tampereen kulttuurin ja joulun ajan tapahtumallisuuden markkinointiin.
Visit Tampere on laatinut tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen toimenpiteiden toteuttamisesta. Kampanjoiden sisällöt tarkennetaan yhdessä tilaajan kanssa suunnittelun edetessä ja kampanjoiden materiaalit hyväksytään yhdessä tilaajan kanssa. Kampanjoiden kokonaiskustannus on yhteensä maksimissaan 30 000 euroa (alv. 0%).
Visit Tampere Oy on Tampereen kaupungin sidosyksikkö, jonka perusteella toimenpiteiden toteuttaminen voidaan tilata Visit Tampere Oy:ltä ilman kilpailutusta. Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 15 §:n perusteella lakia ei sovelleta sidosyksikköhankintoihin.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.
Hankinnan valmistelijana toimi suhdetoiminta- ja markkinointipäällikkö Iina Ojala ja markkinointisuunnittelija Katri Rauvola.
Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii markkinointisuunnittelija, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Katri Rauvola. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.
Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta maksimissaan 30 000 euroa. Lopullinen summa tarkentuu toteutuneiden toimenpiteiden perusteella.
Konsernihallinnon toimintasäännön delegointiliitteen mukaan konserniyksikön johtaja päättää johtamansa toiminnan osalta irtaimen omaisuuden ja enintään 60 000 euron suuruisten palvelujen hankinnasta konsernihallinnon palvelu- ja vuosisuunnitelman rajoissa.