§ 94 Avustustenhallintajärjestelmäkokeilun pienhankinta Kuntien Tiera Oy:ltä

Lataa  Kuuntele 

TRE:6524/02.07.01/2022

Päätöspäivämäärä

20.10.2022

Päätöksen tekijä

Tietohallintojohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Projektipäällikkö Outi Lehtinen, puh. 050 538 2267, etunimi.k.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Vt. tietohallintojohtaja Maria Nikkilä, puh. 040 5811477, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Avustustoiminnan kehittäminen ja digitalisointi -projektissa testataan kahta mahdollisesti avustustenhallintaan soveltuvaa järjestelmää Proof of Concept (PoC) -tasolla. Kokemusten perusteella voidaan tarvittaessa käynnistää järjestelmän kehitystyö. Projekti rahoitetaan tietohallintoyksikön sivistyspalvelujen salkulle allokoidusta ict-​ kehittämismäärärahasta. Vuoden 2022 projektin budjetti on 29 000 euroa. Projekti ei saa ulkopuolista rahoitusta.

Kuntien Tiera Oy on kuntien, kuntayhtymien, hyvinvointialueiden ja kuntaomisteisten yhtiöiden omistama osakeyhtiö, joka tarjoaa omistajilleen tietohallinnon ja tietotekniikan asiantuntija-, sovellus- ja infrastruktuuripalveluja. Kuntien Tiera Oy toimii julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) tarkoittamassa mielessä omistajiensa sidosyksikkönä ja yhteishankintayksikkönä. Tampereen kaupunki on Kuntien Tiera Oy:n osakkeenomistaja.

Kuntien Tiera Oy on kilpailuttanut lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisesti Sharepoint- ja Dynamics 365 -palvelut. Hankinnassa perustettiin puitejärjestely, jossa Sharepoint- ja Dynamics 365 -palveluja voidaan käyttää joko Kuntien Tiera Oy:n omaan käyttöön tai Tiera voi käyttää palvelua tuottaakseen palvelua omistaja-asiakkailleen. Kilpailutettu D365-kokonaisuus sisältää käyttöönottopalvelut, jatkuvat palvelut ja ylläpidon tuen, kehitys- ja asiantuntijatyöt sekä koulutuspalvelut. Kuntien Tiera Oy valitsi palvelujen ensisijaiseksi toimittajaksi Innofactor Oyj:n.

Kuntien Tiera Oy:ltä pyydettiin tarjous avustustenhallintajärjestelmä-PoCin toteutuksesta D365-ympäristöön (Microsoft Dynamics). Kuntien Tiera Oy antoi 14.9.2022 tarjouksen sisältäen kaksi toteutettavaa prosessia: 1. Toiminta-avustusprosessi 2. Tuotantotukiprosessi.

Tarjouksen arvonlisäveroton hinta on 19 950 euroa (19 htp, á 1050 euroa). Lisäksi tarjoukseen sisältyy optio kahden tunnin koulutuksesta ja koulutusmateriaalista, arvonlisäveroton hinta 1050 euroa. Laskutus tapahtuu toteutuman mukaan. Projekti toteutetaan loka-joulukuussa 2022.

Pienhankinnan arvonlisäveroton arvo optioineen on sitoumuksetta
21 000 euroa.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii projektipäällikkö,​ jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Outi Lehtinen. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön liitteen (konsernijohtajan toimivallan siirtopäätös 1.3.2022 § 32) mukaan tietohallintojohtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-​hankinnoista,​ ICT-​sopimusten ehdoista,​ hyväksymisestä ja allekirjoittamisesta. Lisäksi tietohallintojohtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupunkiseudun tietohallintosopimuksessa määritellyistä asioista.

Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi vasta päätöksenteon jälkeen ja asiakirjat ovat liikesalaisuuksia lukuun ottamatta julkisia sopimuksen tekemisen jälkeen sekä asianosaisjulkisia hankintapäätöksen jälkeen (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999).

Päätös

Sopimus avustustenhallintajärjestelmäkokeilun pienhankinnasta tehdään Kuntien Tiera Oy:n (y-​tunnus 2362180-​3) kanssa.

Sopimus on voimassa siihen saakka,​ kunnes asiantuntijapalvelu on suoritettu.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään projektipäällikkö Outi Lehtinen.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo optioineen on sitoumuksetta 21 000 euroa.

Kustannus kohdennetaan Avustustoiminnan kehittäminen ja digitalisointi -projektille, PRR-tunnus K1130_ICT_22_16.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Allekirjoitus

Vt. tietohallintojohtaja Maria Nikkilä