§ 183 Pysäköinninvalvonnan henkilöstön haalarikameroiden pienhankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:7879/02.07.01/2022

Päätöspäivämäärä

23.11.2022

Päätöksen tekijä

Katupäällikkö, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Hankintapäällikkö Jarkko Vesapuisto,​ puh. 041 730 7260,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosuunnittelija Patrick Hanska,​ puh. 041 730 4437,​ etunimi. sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on haalarikameroiden sekä niiden käytön ja ylläpidon palvelut sekä kameratallenteiden käsittelyä varten tarvittava pilvipalvelu. Hankinnan tarpeen taustalla on pysäköinninvalvonnassa lisääntynyt kokemus väkivallasta ja sen uhasta. Kaupunki käynnisti asiasta selvityksen ja hankkeen, jonka tuloksena on päädytty kameravalvonnan käyttöönottoon työssä. Koska kameravalvonta on katsottavissa työelämän tietosuojalaissa tarkoitetuksia tekniseksi valvonnaksi, on asiaa käsitelty yhteistoimintamenettelyssä. Lisäksi on toteutettu tietosuojan vaikutustenarviointi (DPIA - data protection impact assessment). Vaikutustenarvioinnin tarkoituksena on ollut auttaa tunnistamaan, arvioimaan ja hallitsemaan henkilötietojen käsittelyyn liittyviä riskejä.

Haalarikameralla tarkoitetaan pysäköinnintarkastajan virkapukuun tai varusteisiin kiinnitettävää kuvaa ja ääntä tallentavaa mikrokameraa. Kameran käyttöönotto työssä edellyttää lisäksi työntekijän suostumuksen. ​

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 momentin 1. kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta. ​

Katutilavalvonnan yksikkö kartoitti alan markkinoita sekä tiedusteli käyttökokemuksia muilta kaupungeilta. Huomioiden kevennetyn kilpailuttamisen edellyttämä tekninen selvitys- ja määritystyö sekä kartoituksen myötä saatu ymmärrys ratkaisuista, olisi tarjouskilpailun prosessikustannukset ylittäneet saavutettavissa olevat hyödyt. Hankinnan tarpeen määrittelyn, kartoituksen ja arvion perusteella pyydettiin tarjous Kauko Oy:ltä 15 haalarikamerasta, tarvittavista telakointiasemista ja tarvikkeista sekä pilvipalvelusta toistaiseksi voimassa olevalle sopimuskaudelle.

Tarjouksen mukaisesti sopimuskauden alkaessa hankittavien kameroiden (15 kpl), kahden telakointiaseman ja tarvittavien kiinnitystarvikkeiden hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta yhteensä 13 765 euroa. Hankintaan sisältyvän pilvipalvelun (jatkuva palvelu) arvonlisäveroton arvo on 336 euroa per laite per vuosi eli yhteensä 5 040 euroa vuodessa huomioiden sopimuskauden alussa hankittavien kameroiden määrä. Hankinnan arvonlisäveroton arvo sopimuskauden alussa hankittavalla laitemäärällä ja jatkuvan palvelun kustannuksilla laskettuna neljälle vuodelle on yhteensä 33 925 euroa.

Saatu tarjous palvelukokonaisuudesta sisältäen kamerat, telakointiasemat, kiinnitystarvikkeet sekä saas-palveluna toteutettava tallenteiden hallintaratkaisu arvioidaan olevan kohtuullinen hinnan ja sopimusehtojen osalta sekä tietoturvan ja -suojan näkökulmasta vaatimukset täyttävä.

Toistaiseksi voimassa oleva sopimus haalarikameroiden ja palvelukokonaisuuden hankinnasta esitetään tehtäväksi Kauko Oy:n (y-tunnus 0100650-0) kanssa.  ​

Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. ​

Hankinnan valmistelijana toimi katutilavalvonta -yksikkö. Asiantuntijoina hankinnassa toimivat vastaava pysäköinnintarkastaja Sami Hurinki, pysäköinnintarkastaja Perttu Manka ja hankintapäällikkö Jarkko Vesapuisto

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen saatua lainvoiman. ​

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii katupäällikkö. Katupäällikön vakanssia tällä hetkellä hoitaa Pasi Halme. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.​

Tampereen kaupungin katupäällikkö päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelman rajoissa 100 000 euroon asti (HS 37§ kohta 4).

Päätös

Sopimus Tampereen kaupungin pysäköinninvalvonnan henkilöstön haalarikameroiden ja tarvikkeiden sekä niihin liittyvien palvelujen hankinnasta toistaiseksi voimassaolevalle sopimuskaudelle tehdään Kauko Oy:n kanssa (y-​tunnus 0100650-0). ​

Sopimuksen vastuuhenkilönä on katupäällikkö (Pasi Halme) ja yhteyshenkilöksi nimetään vastaava pysäköinnintarkastaja (Sami Hurinki).

Sopimuskauden alkaessa pysäköinninvalvojille hankittavien kameroiden (15 kpl), kahden telakointiaseman ja tarvittavien kiinnitystarvikkeiden hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta yhteensä 13 765 euroa. Hankintaan sisältyvän pilvipalvelun (jatkuva palvelu) arvonlisäveroton arvo on 336 euroa per laite per vuosi, yhteensä 5 040 euroa vuodessa sopimuskauden alussa hankittavien kameroiden määrällä laskettuna. Hankintaan sisältyy haalarikameroihin ja telakointiasemiin kuuluvia lisävarusteita.  Hankinnan arvonlisäveroton arvo sopimuskauden alussa hankittavalla laitemäärällä ja jatkuvan palvelun kustannuksilla laskettuna neljälle vuodelle on yhteensä 33 925 euroa. Kustannukset kohdistetaan pysäköinninvalvonnan tulosyksikölle 111876.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella. ​

Allekirjoitus

Katupäällikkö Pasi Halme