Yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaosto, kokous 4.10.2022

§ 95 Oikaisuvaatimus rakennusluvasta, Kukkaniitynkatu 

TRE:6439/10.03.01/2022

Valmistelija

  • Nikko Patricia, Lakimies

Valmistelijan yhteystiedot

Lupa-​arkkitehti Katja Savilepo,​ puh. 040 617 5111 ja lakimies Patricia Nikko,​ puh. 0400 239710,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Hanna Sandström,​ puh. 040 750 1876,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Lupa-arkkitehti myönsi päätöksellään 31.8.2022 § 855 luvan kahden asunnon talon rakentamiseen osoitteessa *********. Päätös on annettu julkipanon jälkeen 2.9.2022.

Päätöksestä on jätetty 16.9.2022 oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimuksessa on vaadittu rakennuslupapäätöksen kumoamista ja siirtämistä ympäristö- ja rakennusjaoston käsiteltäväksi. Lisäksi oikaisuvaatimuksessa on vaadittu, ettei tontilla tehtyjä maatöitä ja rakentamista jatketa ennen lainvoimaista päätöstä.

Oikaisuvaatimuksen mukaan oikaisuvaatimuksen tekijöille toimitetusta dokumentaatiosta puuttuu julkisivu-, leikkaus- ja pohjakuvat eikä saaduista dokumenteista ilmene, miten rakennus on sijoitettu suhteessa oikaisuvaatimuksen tekijöiden tonttiin.

Rakennuslupahakemuksen vireilletulosta on ilmoitettu naapureille MRL 133 §:n mukaisesti. Suunnitelman mukaan maanpintoja tontin rajoilla ei ole muutettu. Rakennus ei poikkea kaavasta. Asemapiirustuksesta selviää, kuinka rakennus on tarkoitus tontille sijoittaa. Rakennuksen lyhin etäisyys naapurin rajaan on 5,4 metriä. Rakennuksen etäisyys naapurin rakennusalan rajaan on yli 8 metriä. Rakennuksen sijoittelu on asemakaavan mukainen. Rakennusta ei sijoiteta tai rakenneta niin, että se tarpeettomasti haittaa naapuria tai vaikeuttaa naapurikiinteistön sopivaa rakentamista.

Oikaisuvaatimuksessa on vedottu siihen, ettei erillispientalojen korttelialueelle voi tulla kahta kaksiasuntoista erillispientaloa ja ettei Kukkaniitynkatua ei ole suunniteltu suunnitellusta rakentamisesta aiheutuvalle liikennemäärälle.

Tontti on kaavassa AO-merkinnällä eli erillispientalojen korttelialue, jolloin sinne voi rakentaa enintään kahden asunnon taloja. Asemakaavassa ei ole muuta määrätty asuntojen lukumäärästä.

Tulevien liikennemäärien osalta todetaan, ettei alueen liikennemäärien tarkastelua tehdä rakennusluvan käsittelyn yhteydessä.

Oikaisuvaatimuksen mukaan suunniteltu rakentaminen ei täytä MRL 117 §:n ja 135 §:n vaatimuksia. Muut kadun talot ovat kivi- tai tiilitaloja, eivät puutaloja kuten suunnitellut rakennukset ovat.

Alueella ei ole tätä tonttia koskevaa rakennustapaohjetta. Alueella on eri aikakausina rakennettuja taloja, jotka ovat keskenään erilaisia. Rakennuslupapäätöksen liitteenä on kaupunkikuva-arkkitehdin puoltava lausunto.

Oikaisuvaatimuksessa epäillään, ettei autopaikkoja saada toteutettua tontille suunnitellusti, ja että tontin hulevedet ohjautuvat oikaisuvaatimuksen tekijöiden tontille.

Maastokorkeuksia muokataan tontilla niin, että autopaikkojen ja ajoreittien kaltevuusmääräykset toteutuvat. Tontin ulkorajoilla maastokorkeudet pysyvät ennallaan.

Suurin osa tontista rakentamisen jälkeen on hulevesiä imeyttäviä pintoja. Rakennuslupapäätöksessä on edellytetty hulevesisuunnitelmaa.

Edelleen oikaisuvaatimuksessa tiedustellaan, onko poikkeamisia ja mikä on oikea kerrosmäärä.

Rakennusluvassa ei ole haettu eikä myönnetty poikkeamisia.

Kaavassa on merkintä ½ I. Murtoluku roomalaisen numeron edessä osoittaa, kuinka suuren osan rakennuksen suurimman kerroksen alasta saa kaavassa lukumäärältään mainittujen kerrosten alapuolella olevasta tilasta kerrosluvun estämättä käyttää kerrosalaan laskettavaksi tilaksi. Rakennuksen kerrosluku on yksi, osittaisella maanpäällisellä kellarilla.

Tontilla aloitettujen maansiirto- ja räjäytystöiden osalta todetaan, että rakennusluvan hakijalle on ilmoitettu, ettei louhintatöitä voi aloittaa ennen luvan lainvoimaisuutta. Lisäksi aloituskokouksen 7.9.2022 yhteydessä on tiedotettu, että aloittaminen voidaan toteuttaa vasta, kun rakennuslupa on lainvoimainen.

Rakennuslupapäätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä eikä se ole muutoinkaan lainvastainen. Oikaisuvaatimus tulee hylätä.

 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Järvinen Minnamaarit, Vastaava lupa-arkkitehti

Oikaisuvaatimus hylätään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tekijä, Katja Savilepo, Patricia Nikko

Muutoksenhaku

 

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen. Jos alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös:

Rakennus- ja toimenpidelupa

 Valitusoikeus on:

1) viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla;
2) sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa;
3) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen); sekä
4) kunnalla
5) toimialueellaan sellaisella rekisteröidyllä yhteisöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun edistäminen, jos rakennuslupa koskee rakennusta hankkeessa, johon sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettua lakia.

Purkamis- ja maisematyölupa

Valitusoikeus on:
1) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen);
2) kunnan jäsenellä; sekä
3) kunnalla ja naapurikunnalla, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa;
4) elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksella on valitusoikeus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä myös silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä. Jos rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista, valitusoikeus rakennusluvasta on myös elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksella.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Päätös on annettu julkipanon jälkeen. Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen antamisesta. Päätöksen antamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

 Valituskirjelmään on liitettävä

- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.