Perustelut
Yhdyskuntalautakunta hyväksyi 29.12.2016 pykälässä 157 asuinalueiden aluenopeusrajoituksen muutoksen "Nopeusrajoitusjärjestelmän päivittäminen" (TRE:3591/08.01.02/2016). Päätöksen mukaan aluenopeusrajoituksen muutos on tavoitteena toteuttaa vuosien 2017- 2021 kuluessa tarkempien asuinaluekohtaisten suunnitelmien perusteella. Samassa yhteydessä toteutetaan tarvittavat liikenteenrauhoittamistoimenpiteet, ja arvioidaan pyöräilyn mahdollinen sijoittaminen ajoradalle. Aluerajoitusmuutokset tehdään alueittain perustuen liikennevirtoihin ja aluekohtaiset päätösesitykset tuodaan vielä aina erikseen lautakunnan päätettäviksi. Kantakaupungin muutosten ohella on tullut asukkaiden toiveiden ja selvitysten perusteella tarpeelliseksi laajentaa aluenopeusrajoitusmuutos myös Kämmenniemeen.
Kämmenniemen asuinalueesta on laadittu suunnitelma aluenopeusrajoituksen 30 km/h toteuttamisesta. Suunnitelmaehdotus perustuu nykyisen liikenneverkon analyysiin, alueella tehtyihin ajoneuvoliikenteen, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden laskentoihin, mitattuihin todellisiin, nykyisiin ajonopeuksiin, liikenneonnettomuusanalyysiin, kulkumuotojen verkkohierarkiaan ja asuinalueella olevien palvelujen sijoittumiseen.
Vuorovaikutus
Suunnitelmaa esiteltiin videoesittelyssä ja se oli netissä katsottavissa 19.9.-2.10.2022. Videosta tuli kaksi palautetta, joissa toisessa toivottiin myös Paavolantielle alempaa nopeusrajoitusta ja toisessa toimenpiteitä Ullakonvainio-kadulle.
Suunnitelmaehdotuksesta oli mahdollisuus antaa sähköisessä karttakyselyssä palautetta ajalla 27.4.–15.5.2022. Kyselyyn vastasi 70 ihmistä, joista puolet ilmoitti asuvansa alueella. Vastaajien suosituimmiksi kulkumuodoiksi nousivat vain henkilöautolla liikkuvat tai henkilöautolla ja kävellen liikkuvat. Kaikista vastaajista hieman alle kolmannes (27 %) vastusti aluerajoitusta 30 km/h nykyisen 40 km/h sijaan ja 71 % piti aluerajoitusta 30 km/h alueelle parempana kuin aluerajoitusta 40 km/h. Alueella asuvista vastaajista muodostui hyvin samankaltainen jakauma (26 % ja 74 %).
Turvattomiksi koettuja paikkoja esitettiin kartalle hieman yli 90 kappaletta. Turvattomaksi koettujen paikkojen syissä mainittiin useimmiten suuren ajonopeudet ja vilkas liikenne, sekä näkemäesteet ja jalankulku- ja pyöräväylän puuttuminen.
Suunnitelman mukaan aluenopeusrajoitus 40 km/h muuttuu aluenopeusrajoitukseen 30 km/h liitteessä esitetyllä tavalla. Nopeusrajoituksen tueksi on esitetty liikenteenrauhoittamistoimenpiteitä, joita voivat olla mm. ajoratamerkinnät ja/tai heräteraidat 30 km/h sisääntulokohtiin, suojateiden havaittavuuden parantaminen tehostetulla valaistuksella ja/tai herätevarsien lisääminen suojatiemerkkeihin, ajoradan sivusiirtymät, pyöräilyn paikan tarkistaminen, kavennukset tai korotettu liittymäalue tai suojatie. Vuonna 2023 toteutetaan liikennemerkkimuutokset ja kevyemmät rauhoittamistoimenpiteet. Nopeusrajoitusmuutoksen vaikutuksia seurataan ja seurantojen perusteella toteutetaan mahdollisuuksien mukaan lisärauhoittamistoimenpiteitä.
Karttakyselyssä saatujen palautteiden perusteella turvallisuuden parantamiskohteita lisättiin suunnitelmaehdotukseen.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Kämmenniemen asuinalueen nopeusrajoitusjärjestelmän muutos ja liikenteen rauhoittamistoimenpiteet hyväksytään.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.