§ 2 Tampereen seudun ammattiopisto Tredun digitaalisen markkinoinnin pienhankinta vuodelle 2023

Lataa  Kuuntele 

TRE:8075/02.07.01/2022

Päätöspäivämäärä

1.12.2022

Päätöksen tekijä

Hallintopalvelujohtaja, elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Markkinointisuunnittelija Thea Sormunen-Kenttälä, puh. 041 731 0590, etunimi.sukunimi@tampere.fi, hankintasuunnittelija Piritta Simonen, puh. 040 868 7664, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintopalvelujohtaja Kristiina Karppi, puh. 040 865 2520, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun ammattiopisto (Tredu) on Suomen toiseksi isoin ammatillinen oppilaitos, jonka monipuolista koulutus- ja palvelutarjontaa on tarpeellista markkinoida useilla eri digitaalisilla alustoilla eri keinoin. Tredun asiakaskohderyhmä on hajallaan ympäri Pirkanmaata. Kattavaa ja monipuolista markkinointia tarvitaan näiden eri asiakaskohderyhmien tavoittamiseksi.

Hankinnan kohteena on digitaalinen verkossa tapahtuva markkinointi Tredu-tasoiselle näkyvyydelle sisältäen Google Search -hakusanamainontaa, YouTube -mainontaa, Google Display -bannerimainontaa sekä YouTube-, Facebook-, Instragram-, TIKTOK- ja LinkedIn-mainontaa. Koulutusten näkyminen verkossa ja sosiaalisessa mediassa on välttämätöntä Tredun opiskelijahankinnan näkökulmasta.

Hankinnan arvo alittaa julkisista hankinnoista säädetyn (1397/2016) lain 25 §:n mukaisen kansallisen kynnysarvon, jolloin hankintalakia ei sovelleta kyseessä olevaan hankintaan. Kyseessä on pienhankinta, johon sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.                                                      

Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaan pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista, mikäli hankinta on arvoltaan vähäinen tai kilpailuttaminen on muutoin epätarkoituksenmukaista. Edellytykset toteuttaa pienhankinta ilman kilpailutusta on arvioitava tapauskohtaisesti.

Google-mediakulua ei voi kilpailuttaa, koska sitä tuottaa vain Google ja kulut ovat samat riippumatta siitä, kuka ne Googlelta ostaa. Tredu itse ei pysty ostamaan suoraan Googlelta mainontaa tarvittavaa määrää, koska ostot pitäisi tehdä luottokorttiostoina. Tarvitaan siis yhteistyökumppani, joka läpilaskuttaa osan Tredun digitaalisen ja some-mainonnan mediakuluista.

Tredu pyysi Generaxion Oy:ltä (Y-tunnus 2554501-5) tarjousta 12 kuukauden sopimuskaudelle, ajalle 1.1– 31.12.2023.  

Generaxion Oy on valtakunnallisesti toimiva digitaalisten markkinointiratkaisujen tuottaja, jonka kautta Tredu on tehnyt yhteistyötä vuodesta 2019 alkaen. Jotta digitaalinen markkinointi toimisi parhaiten, tarvitaan useamman vuoden ajan kokemusta sekä yhteistyötä, jotta hakuoptimoinnit toimivat mahdollisimman hyvin. Yhteistyökumppanin vaihto tässä vaiheessa heikentäisi hakuoptimointia, sillä yhteistyökumppanilla on opittua tietoa siitä, mikä mainostapa toimii parhaiten. Tämä historiatieto syntyy vain kokeilemalla Googlen järjestelmissä pitkäaikaisessa yhteistyössä toimijan kanssa.

Yhteistyökumppanuuden myötä Generaxion Oy:llä on myös tietoa siitä, miten Tredun mainonta on parasta optimoida digitaalisilla alustoilla opitun tiedon valossa. Lisäksi on huomioitava media-alustoiden erikoinen toimintatapa. Google toimijana toimii myös ns. huutokauppaperiaatteella, josta on oltava perillä, jotta mainonta onnistuu. On seurattava herkeämättä tilannetta. Mainostuksen hinta muuttuu joka päivä, jopa joka tunti, tämän huutokauppaperiaatteen mukaan.

Tredun uudet verkkosivut valmistuivat toukokuussa 2022. Tästä syystä ei ole tässä vaiheessa järkevää vaihtaa digitaalisen markkinoinnin tuottajaa, koska verkkosivut tulee edelleen löytää parhaalla mahdollisella tavalla. Jos toimijaa vaihdetaan, on riski, että asiakkaat eivät löytäisi hakusanoilla ja optimoinneilla Tredun sivustoa tarvittavalla tavalla.

Tredussa on tänä vuonna otettu käyttöön kampusmarkkinoinnin mallia.  Yhteistyötä kokeillaan sisäisesti siten, että kampukset saavat tehdä itsenäisesti osan markkinoinnistaan. Tähän he tarvitsevat tuotantoyhtiön, joka tietää Tredun digitaalisen ja some-mainonnan historian (mikä toimii - mikä ei) sekä jolla on olemassa olevat välineet, kuvat, videot ja yhteydet. Hinnat on myös neuvoteltu heille siten, että yhteistyötä tehdään muutoinkin. Generaxion Oy myös pystyy ehdottamaan ja ohjaamaan kampuksien some-mainontaa viestintä- ja markkinointitiimin ohjauksen mukaan, sekä omien opittujen tietojen mukaan oikeaan ja toimivaan suuntaan.

Generaxion Oy:ltä 11.11.2022 saatu tarjous täyttää sisällöltään tilaajan vaatimukset. Tarjouksen mukaan Googlen mediabudjetin hinta on 17 400 euroa (alv 0%), sisältäen mediakustannukset Googlelle läpilaskutuksena Generaxion Oy:n kautta. Hintaan lisätään Generaxion Oy:n työn osuus, joka vaihtelee kampanjakohtaisesti 300–800 euron (alv 0%) välillä kuukausittain, sen mukaan mitä mainontaa ja optimointia milloinkin tehdään. Mahdollisesti ylimenevistä töistä tai käyttöön otettavista digitaalisen markkinoinnin kanavien kuluista sovitaan erikseen.

Hankinnan hintatasoa kartoitettiin tekemällä hintatiedusteluja myös muilta potentiaalisilta toimijoilta. Generaxion Oy:n tarjouksen hinta arvioitiin hintakartoituksen perusteella hyväksyttäväksi.

Edellä mainituilla perusteilla hankinnan kilpailuttaminen olisi tässä vaiheessa epätarkoituksenmukaista, joten esitetään Tredun digitaalinen ja some-markkinointi hankittavaksi Generaxion Oy:ltä 12 kuukauden sopimuskaudeksi.

Hankinnan kokonaiskustannukset sopimuskaudella ovat sitoumuksetta noin 39 500 – 45 500 euroa (alv 0%). Generaxion Oy:n työn osuus ja Googlen mediabudjetti laskutetaan kerran kuukaudessa aina päättyvän kuukauden jälkeen. Tredun Serviisin osalta kustannukset kohdennetaan kustannuspaikalle 134462. Tredun kampukset tilaavat kampusmarkkinointimallin mukaan ja kampusten tarpeiden mukaan kampusmarkkinointibudjetista sosiaalisen median toimenpiteitä suoraan Generaxion Oy:ltä.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjous ja muut hankintaa koskevat asiakirjat (liikesalaisuuksia lukuun ottamatta) tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

Hankinnasta tehdään kirjallinen sopimus. Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii viestintä- ja markkinointipäällikkö Tarja Luukko.

Hallintopalvelujohtajan päätösvalta asiassa perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 16.6.2022 § 69. Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtajan toimivallan siirtäminen 1.8.2022 alkaen.)

 

Päätös

Sopimus Tampereen seudun ammattiopisto Tredun digitaalisesta ja some-markkinoinnista 12 kuukauden sopimuskaudeksi (1.1– 31.12.2023) tehdään esityksen mukaisesti Generaxion Oy:n (Y-tunnus 2554501-5) kanssa.

Hankinta sisältää Tredu-tasoiselle näkyvyydelle Google Search -hakusanamainontaa, YouTube -mainontaa, Google Display -bannerimainontaa sekä YouTube-, Facebook-, Instragram-, TIKTOK- ja LinkedIn-mainontaa.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo sopimuskaudella on sitoumuksetta yhteensä noin 39 500 – 45 500 euroa, sisältäen mediakustannukset Googlelle läpilaskutuksena Generaxion Oy:n kautta sekä Generaxion Oy:n työn osuuden, joka vaihtelee kampanjakohtaisesti.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään viestintä- ja markkinointipäällikkö Tarja Luukko.

Tredun Serviisin osalta kustannukset kohdennetaan kustannuspaikalle 134462.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Allekirjoitus

Kristiina Karppi, hallintopalvelujohtaja