Kaupunginvaltuusto, kokous 21.11.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 177 Valtuustoaloite luottamushenkilöiden palkkioiden alentamiseksi kuntien sote-tehtävien siirryttyä hyvinvointialueille - Joakim Vigelius ym. 

TRE:3919/01.00.01/2022

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Varonen Jukka, Hallintojohtaja, jukka.varonen@tampere.fi

Perustelut

Valtuutettu Joakim Vigelius ym. ovat tehneet valtuustoaloitteen luottamushenkilöiden palkkioiden alentamisesta kuntien sote-tehtävien siirryttyä hyvinvointialueille. Vigelius ym. esittävät valtuustoaloitteessaan, että Tampereella alennettaisiin luottamushenkilöiden palkkioita. Aloitteessa tuodaan esille, että sote-uudistuksessa kuntien lakisääteiset tehtävät vähenevät merkittävästi ja kuntien tehtävien, vastuiden ja tulojen merkittävästi vähentyessä olisi luontevaa, että myös kunnallisten luottamushenkilöiden palkitsemista kohtuullistettaisiin. Valtuuston kokouspalkkioita vertailtaessa aloitteessa esitetyn mukaisesti Tampereen kaupungin palkkiotaso on toiseksi korkein Helsingin jälkeen. Vertailussa ovat mukana kuusikkokaupungit Helsinki, Espoo, Tampere, Vantaa, Oulu ja Turku. Kuusikkokaupunkien osalta Tampereen lisäksi Espoolla ja Oululla ei ole käytössä kokouspalkkion korotusosaa, joka maksetaan yli kolme tuntia kestävältä kokoukselta.

Valtuusto hyväksyi 22.2.2021 § 26 hallintosäännön muuttamisen yhteydessä muutoksia myös hallintosäännön liitteeseen 1 luottamushenkilöiden palkkiot ja korvaukset. Muutokset tulivat voimaan uudelle valtuustokaudelle 1.8.2021 alkaen. 

Luottamushenkilöiden palkkioita alennettiin viidellä prosentilla 1.5.2018 alkaen osana talouden tasapainottamisohjelmaa. Uudelle 1.8.2021 alkaneelle valtuustokaudelle tehdyn palkkioiden tarkistuksen lähtökohtana oli palauttaa palkkiot sille tasolle, jossa ne olivat ennen leikkausta vuonna 2017. Samassa yhteydessä luovuttiin niin sanotusta kolmen tunnin säännöstä kokouspalkkioiden korotusperusteena ja tämän vuoksi palkkioita korotettiin. Lisäksi palkkion saamisen edellytyksenä valtuustossa ollut sääntö tunnin läsnäolosta muutettiin kahdeksi tunniksi. Palkkion maksamiseksi valtuuston kokouksesta edellytetään, että valtuutettu on ollut läsnä alle kahden tunnin kestävässä kokouksessa koko ajan ja yli kahden tunnin kestävässä kokouksessa vähintään kaksi tuntia, ellei poissaolo perustu esteellisyyteen. Kahden tunnin määräys ei kuitenkaan koske varavaltuutettua, joka kutsutaan kokoukseen varsinaisen valtuutetun sijaan. Valtuuston talousarviokokouksesta maksetaan lisäpalkkio silloin, kun kokous kestää yli kuusi tuntia. Mikäli luottamushenkilö on saapuvilla valtuuston talousarviokokouksessa yli kuusi tuntia, suoritetaan hänelle kokouspalkkion lisäksi 190 euroa.

Kaupunginvaltuuston kokouksista maksettavat kokouspalkkiot ovat vuositasolla noin 320 000 euroa, kun kokouspalkkiot lasketaan ainoastaan varsinaisten valtuutettujen (67) kokoukseen osallistumisen mukaan. Maksettavien kokouspalkkioiden määrään vaikuttaa merkittävästi se, mikäli kesken valtuuston kokouksen kokoukseen osallistuu varavaltuutettuja varsinaisten valtuutettujen sijaan. Edellä esitetyssä valtuuston kokouspalkkioiden yhteissummassa on huomioitu myös mahdollinen talousarviokokouksesta maksettava korotusosa 190 euroa / henkilö.

Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyy Helsingin kaupunkia lukuun ottamatta kunnilta ja kuntayhtymiltä hyvinvointialueille vuoden 2023 alusta. Sote-uudistuksella on kiistatta merkittävä vaikutus kuntien toimintaan ja talouteen. Kuitenkin tarkasteltaessa valtuuston kokouspalkkioita suhteessa valtuustossa vuosina 2020–2022 käsiteltyihin sosiaali- ja terveyspalveluja sekä pelastustoimen palveluja koskeviin asioihin, ei valtuuston kokouspalkkioiden alentamiselle tässä vaiheessa valtuustokautta nähdä perusteita. Valtuustossa on vuonna 2020 käsitelty sosiaali- ja terveyspalveluihin ja pelastustoimeen liittyviä asioita yhteensä yhdeksän (9). Vuonna 2021 valtuustossa käsiteltyjen sosiaali- ja terveyspalveluita sekä pelastustoimea koskevien asioiden lukumäärä oli kahdeksan (8) ja vuonna 2022 (31.10.2022 mennessä) käsiteltyjen asioiden määrä on yksitoista (11). Valtaosa edellä mainituista asioista on ollut valtuustoaloiteasioiden käsittelyjä. Lisäsi asioihin on sisältynyt toimielimen (sosiaali- ja terveyslautakunta) kokoonpanomuutoksiin liittyviä rutiiniluontoisia päätösasioita. Edellä esitetyissä luvuissa ei ole mukana valtuustossa jatkossakin käsiteltävät asiat, kuten talousarviota, tilinpäätöstä ja arviointikertomusta koskevat asiat. Lisäksi luottamushenkilöiden palkkioita tarkasteltaessa on otettava huomioon, että tulevaisuudessa kuntien tehtävät tulevat myös lisääntymään TE-palvelujen siirtyessä kuntien järjestämisvastuulle.

Aloitteessa esitetään myös valtuuston vuosipalkkioiden alentamista. Vuosipalkkiota maksetaan kokousten ulkopuolella suoritetuista tehtävistä. Valtuuston osalta vuosipalkkiota maksetaan valtuuston puheenjohtajalle 8000 euroa ja valtuuston varapuheenjohtajille 3000 euroa. Kaupunginvaltuuston puheenjohtajiston vuosipalkkiot ovat yhteensä 17 000 euroa vuodessa. Alla esitetyn suurimpien kaupunkien välisen vertailun perusteella Tampereella valtuuston puheenjohtajan vuosipalkkio on toiseksi pienin ja valtuuston varapuheenjohtajien vuosipalkkio pienin yhdessä Oulun kaupungin kanssa. Vertailtaessa suurten kaupunkien valtuustojen puheenjohtajien vuosipalkkioita, vuosipalkkion alentamiselle ei ole perusteita.

Kaupunki Vuosipalkkio (valtuuston pj) Vuosipalkkio (valtuuston vpj)
Helsinki 11 420 euroa 9 600 euroa
Espoo 9 470 euroa 6 510 euroa
Tampere 8 000 euroa 3 000 euroa
Vantaa 7 000 euroa 5 000 euroa
Oulu 9 600 euroa (800 euroa/kk)* 3000 euroa (250 euroa/kk)
Turku 9 000 euroa 3 750 euroa

* joko 2750 euroa/kk (ansionmenetyskorvauksia ja palkkioita ei makseta) tai 800 euroa/kk (palkkiot ja ansionmenetyskorvaukset maksetaan).

Valtuustoaloitevastauksen valmistelun yhteydessä on syksyn 2022 aikana selvitetty myös muiden suurimpien kaupunkien tilannetta koskien luottamushenkilöiden palkkioiden alentamista sote-tehtävien siirtyessä hyvinvointialueille. Aloitevastauksen valmistelussa on kartoitettu kahdeksan suurimman kaupungin tilannetta luottamushenkilöiden kokouspalkkioiden alentamisen osalta kesken valtuustokauden. Asiaa on selvitetty niistä kaupungeista, joiden sote-tehtävät siirtyvät hyvinvointialueille. Saadun selvityksen perusteella luottamushenkilöiden palkkioiden alentaminen sote-siirron johdosta ei ole vireillä muissa suurissa kaupungeissa.

Valtuuston 22.2.2021 § 26 hyväksymän ja 1.8.2021 voimaan tuleen hallintosäännön liitteen 1 luottamushenkilöiden palkkiot ja korvaukset 12 §:n mukaan palkkioita ja korvauksia tarkistetaan tarvittaessa kerran valtuustokaudessa kaupunginhallituksen esityksestä. Tavallisesti edellinen valtuusto päättää kokouspalkkioista seuraavalle valtuustokaudelle.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Joakim Vigeliuksen ym. valtuustoaloite ja siihen annettu hallintoyksikön lausunto merkitään tiedoksi.

Aloite ei anna aihetta toimenpiteisiin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Varonen Jukka, Hallintojohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Palvelupäällikkö Jukka Tapiola, puh. 040 531 4434 ja lakimies Riikka Viitaniemi, puh. 050 526 3225, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Joakim Vigeliuksen ym. valtuustoaloite ja siihen annettu hallintoyksikön lausunto merkitään tiedoksi.

Aloite ei anna aihetta toimenpiteisiin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Joakim Vigelius, Jukka Varonen, Riikka Viitaniemi, Jukka Tapiola

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)