§ 126 Vahingonkorvaushakemus vesivahingosta

Lataa  Kuuntele 

TRE:7987/03.07.01/2022

Päätöspäivämäärä

14.12.2022

Päätöksen tekijä

Toimitusjohtaja, Tampereen Vesi

Valmistelijan yhteystiedot

Talous- ja hallintopäällikkö Johanna Saarinen, puh. 040 187 4582,​​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Toimitusjohtaja Petri Jokela,​​ puh. 040 556 0604,​​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Asiakas on ollut Tampereen Veden Sanna Siukolaan ensimmäisen kerran yhteydessä 12.9.2022 sähköpostitse ja tiedustellut, mihin voi toimittaa korvausvaateen 24.8.2022 sattuneesta vesivahingosta. Samalla päivämäärällä asiakas on täydentänyt sähköpostitse Tampereen Veden Sami Juvoselle korvausvateen sisältöä näin:

"Meillä sattui vesivahinko 24.8.2022 yöllisen runsaan sateen seurauksena. Aamulla herätessä vesi oli noussut, pesuhuoneen ja kodinhoitohuoneen viemäristä ylös lattialle tuhoten kolme mattoa ja sotkien saunan, pesuhuoneen, varasto ja kodinhoitohuoneen lattiat. Jouduin tilaamaan Deleten tyhjentämään varaston lattian vesi-imurilla ja kuivattamaan tilan. Onneksi he pääsivät noin 1h kuluttua paikalle ja vesi saatiin nopeasti pois. Meillä on padotusventtiili viemärissä mutta siitä huolimatta runsas veden tulo aiheutti tämän. Olemme asuneet kaksi vuotta talossa ja tällaista ei aikaisemmin ole sattunut."

Asiakasta on Tampereen Veden Johanna Saarisen toimesta pyydetty vielä tarkentamaan sekä korvausvaadetta että itse vahinkotapahtumaa, ja on käynyt ilmi että kiinteistön padotusventtiili ei täytä tämän hetkisiä vaatimuksia ja asiakas on saanut vakuutusyhtiöstä korvauksen vahingosta sekä vaatii loppujen lopuksi Tampereen Vedeltä korvausta 500€, eli vakuutusyhtiön korvauksen jälkeen jäävän omavastuun verran. Asiakas on sähköpostitse täydentänyt tietojaan mm. näin:

"Padotusventtiili on sen aikaisten määräysten mukainen kun peruskorjaus on tehty taloon. Määräykset ovat muuttuneet matkan varrella ja siksi se ei nyt täytä määräyksiä. Mutta isoin ongelma on se että vesilaitos on laiminlyönyt valvontaa, ym. koska iso osa kiinteistöstä laskee hulevedet viemäriin. Näin ei saa asia olla ja tämä on jätetty välinpitämättömästi huomioimatta. Eli ei kaupunki voi jättää velvoitettaan hoitamatta ja sen jälkeen vaatia kiinteistön omistajilta maksuja ja muita velvoitteita. Me vaimomme kanssa olemme vääriä ihmisiä maksamaan muiden aiheuttamat virheet jotka siirtyvät meille siitä syystä että joku rikkoo lakia. Laisahan sanotaan että hulevesiä ei saa johtaa viemäriin…

Olen keskustellut asiasta ja ilmeisesti monet kiinteistöt laskevat hulevedet suoraan kaupungin viemäriverkkoon. Tämä on vastoin lakia ja kaupungin tulee hoitaa viemäriverkosto siten ettei tällaista pääse tapahtumaan. Normaalisti viemärit toimivat hyvin. 

Vesivahinko sattui 24.8.2022 vastaisena yönä kun Tampereella oli voimakas saderintama. Aamulla herättyäni vesi oli kellarissa ja sotkenut ja kastellut matot sekä varaston lattialle kertynyt noin 30mm vettä. Vahinko oli siis selkeästi yhteydessä yölliseen rankkasateeseen. Todettakoon että olemme ostaneet kiinteistön 2019 syksyllä ja aikaisemmin tällaista ei ole tapahtunut. Tämä tosiasia tuo esiin sen että suljettuun viemäriverkostoon pääsee ohjautumaan hulevesiä. Muuta mahdollisuutta ei ole. Kellariin tullut vesi oli sadevettä ja sen mukana tullutta maa-ainesta. Tarkkaa selvitystä siitä kuka on rikkonut lakia en tiedä mutta osaltaan vesilaitos on sallinut kiinteistöjen hulevesien (yleensä salaojat) ohjaamisen viemäriverkkoon. Eli tältä osin vesilaitos on rikkonut lakia koska ei ole pitänyt näistä huolta (ilmoittamisvelvollisuuden laiminlyönti). Sama koskee kiinteistön omistajia jotka eivät ole ilmoittaneet näistä liittymistä vesilaitokselle tai nykyisin vuoden 2018 jälkeen hulevesi yksikköön. Eli lakia rikkojia on useampi taho. Olen selvitellyt asiaa ja hulevesi yksikön suunnittelija kertoi että vesilaitos on laiminlyönyt näitä asioita jo pitkään ennen hulevesi yksikön perustamista. Hulevesi yksiköllä ei ole resursseja eikä rahaa kuulemma hoitaa näitä asioita. Mitä kyllä ihmettelen kun näitä hulevesimaksuja on alettu keräämään. Me myös maksamme näitä maksuja vaikka rahalle ei vastinetta saa? Todettakoon, että tämä meidän kiinteistö oli myös liitetty salaojavesien osalta tuohon viemäriverkostoon. Teetimme kuitenkin uuden salaojaremontin jossa korjasimme asian. 

 Meidän kiinteistöön on historiansa aikana tehty asianmukainen ja lainvoimainen viemäriliittymä (padotuskorkeus on täyttynyt). Nyt kun tämä korkeus on muuttunut niin meille on ilmoitettu että se ei täyty. Tämä johtuu ilmeisesti siitä, että vesilaitoksella on joskus huomattu tämä ongelma ja he ovat tällä padotuskorkeuden säätö kikkailulla saaneet vahingon maksajiksi me asukkaat.

Väite, että iso osa kiinteistöstä on liittänyt hulevedet viemäriverkostoon perustuu sekä vesilaitoksen henkilökunnan tuomana keskusteluihin ja he toteavat että on mahdotonta selvittää mitkä kiinteistöt ovat näin tehneet. Tosin tämä rankkasade osoittaa tämän asian selvästi koska muuna ajankohtana viemärit toimivat moitteettomasti. Eli syy/seuraus yhteys on päivän selvä asia.

Vakuutusyhtiölle olen tehnyt vahinkoilmoituksen ja olin heihin yhteydessä kun asian käsittelystä ei kuulunut pitkään aikaan mitään. He ilmoittivat eilen että jokin firma ottaa minuun yhteyttä ja sieltä tulee vahinkotarkastaja käymään. Omavastuu vakuutuksessa jos ne korvaavat on 500€.

Olemme osaltamme maksaneet liittymismaksun Tampereen kaupungille toimivasta viemäriverkostosta. Se kyllä toimisi jos hulevesiä ei laskettaisi tähän verkostoon. Hulevedet kuuluvat ohjata sadevesi viemäreihin näin sanoo laki.

Haemme Vesilaitokselta korvausta omavastuun osuuden 500€ aiheutuneesta vahingosta. Perusteluna on, että hulevedet eivät voi olla suljetussa viemäriverkossa. Hulevesimaksut kerätään erikseen ja ne tulee lain mukaan ohjata sadevesiverkostoon. 

Laitoin sinulle vakuutusyhtiön korvauspäätöksen jossa omavastuuna oli meille tuo 500€. Tätä osuutta haemme korvausta teiltä syystä että suljettu viemäriverkosto ei täytä lain edellyttämiä vaatimuksia."

 

Kaikki asiakkaan ja Tampereen Veden välinen sähköpostikeskustelu löytyy liitteestä (liite ei ole julkinen, sisältää salassa pidettäviä tietoja), yllä perusteluteksteissä lyhennetyin osin päätöksenteon kannalta merkittävimmät kohdat.

Tampereen Vedellä on selvitetty asiakkaan korvausvaatimukseen liittyviä seikkoja ja keskusteltu asiasta myös Tampereen Kaupungin hulevesiyksikön kanssa. Korvausvaade tulee hylätä seuraavista seikoista johtuen:

  • Kiinteistön viemäröintipiste on alle padotuskorkeuden sekä luotettavaa selvitystä kiinteistön padotusventtiilin toimivuudesta ei ole saatu. 
  • Asiakas ei osoita selkeää virhettä vesihuollossa ja Tampereen Vesi katsoo, että sekä viemäriverkosto täyttää asiakkaalle sattuneesta vahingosta huolimatta lain vaatimukset. 

 

Päätös

Asiakkaan korvausvaade hylätään.

Allekirjoitus

Toimitusjohtaja Petri Jokela