TRE:112/02.04.03/2023
Tampereen kaupungilta vaaditaan oikaisua tarkastajan 29.12.2022 klo 08.31 tekemään tarkastusmaksua 7 20000 19249 koskevaan päätökseen.
Asianosaisella ei ole ollut esittää matkalippua tarkastushetkellä. Hän vetoaa oikaisuvaatimuksessaan siihen, että on yrittänyt useita kertoja ostaa itselleen matkalippua pankkikortilla siinä onnistumatta. Oikaisuvaatimuksen tekijä kertoo päättäneensä jäädä ratikkaan, vaikka lipun osto ei ole onnistunut. Oikaisuvaatimuksen tekijä vetoaa ulkopaikkakuntalaisuuteen sekä matkan pituuteen ja kertaluonteisuuteen. Tampereen seudun joukkoliikenteen Nyssen lippu- ja maksuehtojen mukaan asiakkaan vastuulla on hankkia oikeanlainen ja oikeilla vyöhykkeillä voimassa oleva lippu. Esimerkiksi nysse.fi:n ja Nyssen reittioppaan avulla voidaan selvittää, mitä joukkoliikennevälineitä ja reittejä hyödyntäen pääsee halutusta lähtöpisteestä määränpäähän ja millainen lippu matkalle tarvitaan. Ohjeita lipuista ja reiteistä löytyy myös Nyssen pysäkeiltä. Nyssen verkkopalveluissa sekä linja-auto- ja ratikkapysäkeillä on ohjeita eri maksutavoista ja lippuvaihtoehdoista sekä niiden hankkimisesta. Asianmukaisia matkalippuja voi ostaa verkkopalvelusta, asiakaspalvelusta sekä myyntipisteiltä kuten R-kioskeilta, Stockmannilta, Prismoista, Citymarket Turtolasta sekä Sokokselta.
Matkustaja on velvollinen tarkastajan vaatimuksesta esittämään matkalippunsa. Jos matkustaja ei esitä asianmukaista matkalippua, hän on matkalipun hinnan lisäksi velvollinen suorittamaan tarkastajan määräämän tarkastusmaksun. Tarkastusmaksu jätetään määräämättä matkustajalle asianmukaisen matkalipun puuttumisen johdosta, jos ilmenee, että lipun puuttuminen on johtunut matkustajan ikä, kehitystaso, terveydentila, mielentila tai muu näihin rinnastettava erityinen seikka huomioon ottaen anteeksi annettavasta huomaamattomuudesta, ajattelemattomuudesta tai tietämättömyydestä taikka jos tarkastusmaksun määräämistä muusta syystä on pidettävä ilmeisen kohtuuttomana tai perusteettomana. Joukkoliikenteessä noudatettavassa avorahastuskäytännössä matkustajan on huolehdittava siitä, että hänellä on asianmukainen matkalippu.
Asianosaisella ei ole tarkastushetkellä 29.12.2022 ollut asianmukaista matkalippua. Se seikka, että matkustaja ei ole tahallaan menetellyt virheellisesti, ei sellaisenaan ole riittävä peruste tarkastusmaksun poistamiseksi. Asiassa ei ole ilmennyt laissa tarkoitettua syytä, jonka vuoksi tarkastusmaksun määräämistä olisi pidettävä ilmeisen perusteettomana tai kohtuuttomana. Tarkastusmaksun oikaisemiseen ei ole syytä.
Sovelletut säännökset:
Laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta (469/1979) 1 § 1 momentti, 8 § ja 10 §.
Toimivalta:
Katupäällikkö käsittelee joukkoliikenteen tarkastusmaksuja koskevat oikaisuvaatimukset (Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, 11.8.2021 § 60).
Oikaisuvaatimus hylätään.