§ 115 Yritystietointegraation pienhankinta Yritys-CRM-järjestelmään Leadventure Oy:ltä

Lataa  Kuuntele 

TRE:7924/02.07.01/2022

Päätöspäivämäärä

15.12.2022

Päätöksen tekijä

Tietohallintojohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

ICT-palveluvastaava Pia Suominen, p. 040 549 5619, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Tietohallintojohtaja Maria Nikkilä, p. 040 581 1477, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupunki on ottanut tammikuussa 2022 käyttöönsä Dynamics365-pohjaisen Yritys-CRM-järjestelmän. Järjestelmän hankintaa on edeltänyt laajat esiselvitykset ja itse järjestelmän määrittely ja Minimum Viable Product -vaiheen käyttöönotto on toteutettu työllisyys- ja kasvupalvelujen ICT-projektissa. Projekti päättyy vuoden 2022 lopussa. Järjestelmää käytetään useissa eri kaupungin yksiköissä muun muassa elinkeinopalveluissa, työllisyys- ja kasvupalveluissa, Tredussa sekä Tampereen seudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Business Tampereessa sekä Visit Tampere Oy:ssä. Käytön odotetaan laajenevan tulevaisuudessa.

Järjestelmän toiminnan kannalta elintärkeät yritysasiakkaiden perustiedot saadaan järjestelmään vuoden 2023 alusta lukien PRH:n rajapintatoteutuksella, joka on parhaillaan rakentumassa. Perustietojen lisäksi järjestelmään tulee saada lisäksi rikastettua yritysasiakastietoa, joka tehostaa yritysten palvelutarpeeen arviointiprosessia ja järjestelmää käyttävien entiteettien toimintaedellytyksiä. Tällä hetkellä järjestelmään tuodaan rikastettu yritysasiakastieto hyödyntäen Vainu Oy:n connector-ratkaisua. Määräaikaisen sopimuksen 1.1.-31.12.2022 arvonlisäveroton kustannus on 10 400 euroa. 

Tampereen kaupungin tietohallintoyksikkö pyysi Profinderiltä tarjousta yritystietointegraatiototeutuksesta ja rikastetusta yritysasiakastiedosta sopimuskaudeksi 1.1.-31.12.2023.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 §:n 1 mom. 1)-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.

Rikastetun yritysasiakastiedon tietolähteiden osalta on käyty markkinavuoropuhelua ja tehty vertailua järjestelmää vuoden alusta käyttäneiden yksikköjen toimesta. Saatujen selvitysten perusteella Yritys-CRM-projektin ohjausryhmä päätyi esittämään yksimielisesti CRM-järjestelmän rikastetun yritysasiakastiedon tietolähteeksi Profinderia. Rikastetun yritysasiakastiedon hankkiminen edelleen määräaikaisena pienhankintana on perusteltua johtuen yritysasiakkuuksiin liittyvän toimintaympäristön muutoksista ja järjestelmän hallintamallin jäsentymättömyydestä. Kyseessä on poikkeuksellisen kiireinen hankinta, sillä Yritys-CRM:n perusyritysasiakastietojen lisäksi rikastettu tieto tarvitaan käyttöön samassa aikaikkunassa vuoden 2023 alusta lukien. Tarjouskilpailussa mahdollisesti saavutettavat paremmat hinta- tai muut ehdot eivät oletettavasti ylitä kilpailun järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia.

Leadventure Oy:ltä (Profinder) rikastetusta yritysasiakastiedosta saadun tarjouksen arvonlisäveroton hinta yhden vuoden määräaikaiselle sopimuskaudelle 1.1.-31.12.2023 on 14 900 euroa. 

Tarjous täyttää tilaajan vaatimukset ja on hinnaltaan ja muilta ehdoiltaan hyväksyttävissä. Hankinnan kohteesta on tehty markkinakartoitus.

Sopimus yritystietointegraatiototeutuksesta ja rikastetusta yritysasiakastiedosta esitetään tehtäväksi Leadventure Oy:n (Profinder) (y-tunnus 2828385-8) kanssa.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii ICT-palveluvastaava, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Pia Suominen. Vakanssinhoitajan vaihtuessa sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo määräaikaiselle sopimuskaudelle 1.1.-31.12.2023 on 14 900 euroa. Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo huomioiden myös sopimuskauden 1.1.-31.12.2022 hankinnan on 25 300 euroa.

Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön liitteen (konsernijohtajan toimivallan siirtopäätös 1.3.2022 § 32) mukaan tietohallintojohtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-​ hankinnoista,​ ICT-​sopimusten ehdoista,​ hyväksymisestä ja allekirjoittamisesta. Lisäksi tietohallintojohtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupunkiseudun tietohallintosopimuksessa määritellyistä asioista.

Päätös

Sopimus yritystietointegraatiototeutuksesta ja rikastetusta yritysasiakastiedosta yhden vuoden sopimuskaudeksi tehdään Leadventure Oy:n (Profinder) (y-tunnus 2828385-8) kanssa.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään Pia Suominen.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on 14 900 euroa sopimuskauden aikana.

Kustannus kohdennetaan tietohallinnon kustannuspaikalle J1130_17_027.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Allekirjoitus

Tietohallintojohtaja Maria Nikkilä