§ 122 Asiantuntijapalvelun hankinta Tampereen seudun integraatioalustan hankinnan tueksi

Lataa  Kuuntele 

TRE:8510/02.07.01/2022

Päätöspäivämäärä

22.12.2022

Päätöksen tekijä

Tietohallintojohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Projektipäällikkö Maarit Vehviläinen, puh. 050 336 7696, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Tietohallintojohtaja Maria Nikkilä,​ puh. 040 581 1477,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Nykyistä seudun integraatioalustaa käytetään tietojen välittämiseen järjestelmästä toiseen. Alustalla on satoja integraatioita ja niiden tarve kasvaa tulevaisuudessa, kun dataa on välitettävä entistä enemmän järjestelmien välillä tehokkaasti. Nykyinen integaatioalusta on osa perustietotekniikan päättyvää sopimusta ja integraatioalusta halutaan jatkossa kilpailuttaa omana kokonaisuutenaan. Hankinnan suunnitteluun ja kilpailutukseen tarvitaan ulkoista asiantuntijapalvelua. Suunnittelun vaiheet ylätasolla ovat: integraatioarkkitehtuurin vision luominen, integraatioiden hallinnan toimintamallin kehittäminen ja siitä edelleen linjaus hankittavien integraatioratkaisujen luonteesta. Suunnitteluvaiheen tuloksia käytetään hankinnan valmistelussa sekä kilpailutuksessa. 

Tampereen kaupunki on valtuutettu valmistelemaan ja päättämään Tampereen seudun sopimuskumppanien puolesta tietotekniikan palvelutuottajapalvelujen hankinnoista siinä laajuudessa, kuin tietohallinnon seudullinen johtoryhmä harkitsee. 

Tietohallinnon seudullinen johtoryhmä hyväksyi 30.11.2022 asiantuntijapalvelun hankinnan tukemaan integraatioalustan hankinnan suunnittelua, valmistelua ja kilpailutusta. 

Istekki Oy on julkisomisteinen in-house -yhtiö, jonka tehtävänä on tuottaa omistaja-asiakkailleen sosiaali- ja terveydenhuoltoon, kuntien toimintaan, muiden in-house -yhtiöiden toimintaan sekä organisaatioiden välisen yhteistyön mahdollistavia informaatioteknologian ja terveyden ja hyvinvoinnin teknologian palveluja. Istekki Oy on asiakkaidensa omistama ICMT-asiantuntijaorganisaatio ja hankintalain (1397/2016)2 luvun 15 §:n tarkoittama sidosyksikkö, joka on hankintayksikköinä toimivista asiakkaistaan erillinen ja päätöksenteon kannalta itsenäinen yksikkö. Istekki Oy on asiakkaidensa omistuksessa ja määräysvallassa. Kaupunginhallituksen konsernijaosto hyväksyi 31.8.2021 § 83 (TRE:5541/02.04.00/2021) Istekki Oy:n osakassopimuksen liittymissopimuksen ja Istekki Oy:n osakassopimuksen.

Hankintalain 15 §:n 1 momentin mukaan hankintalakia ei sovelleta hankintaan, jonka hankintayksikkö tekee sidosyksiköltään.

Istekki Oy:ltä pyydettiin 18.11.2022 tarjous integraatioalun hankintaan liittyvien palvelujen tuesta. Istekki Oy antoi 1.12.2022 tarjouksen pyydetystä asiantuntijapalvelusta. Tarjous sisältää seuraavat vaiheet ylätasolla:

  • Integraatioalustan suunnitteluvaihe:

Integraatioalustan visio, integraatioiden hallinnan toimintamalli ja hankinnan peruslinjaukset

  • Hankinnan valmistelun vaihe:

Hankinnan kohteen määrittely, vaatimusten ja sopimuksen määrittely, hankinnan muodon suunnittelu, viimeistely ja julkaisu. Hankinnan valmisteluun kuuluvat myös tekniset vuoropuhelut markkinoiden kanssa. 

  • Kilpailutuksen vaiheet:

Kysymykset ja vastaukset, tarjousten käsittely ja hankintapäätös 

Projektin hallinnointityöt.


Tarjouksen työmääräarvio on 49-90 henkilötyöpäivää riippuen siitä, että tehdäänkö hankinta yhdessä vai useammassa osassa. Tarjouksen hinta koostuu kahdesta eri arvonlisäverottomasta henkilötyöpäivähinnasta á 940 euroa ja á 832,50 euroa. Toimeksiantosopimuksen laskutus toteutetaan kuukausittain toteutuneen työmäärän mukaisesti.

Tarjous täyttää tilaajan vaatimukset ja on hinnaltaan ja muilta ehdoiltaan hyväksyttävissä.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta noin 84 070 euroa.

Sopimus integraatioalustan hankinnan konsultoinnin asiantuntijapalvelun hankinnasta esitetään tehtäväksi Istekki Oy:n (y-tunnus 2292633- 0) kanssa. 

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kunta hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii projektipäällikkö, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Maarit Vehviläinen. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön liitteen  (konsernijohtajan toimivallan siirtopäätös 1.3.2022 § 32) mukaan  tietohallintojohtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-​ hankinnoista,​ ICT-​sopimusten ehdoista,​ hyväksymisestä ja allekirjoittamisesta. Lisäksi tietohallintojohtaja vastaa ja päättää  Tampereen kaupunkiseudun tietohallintosopimuksessa määritellyistä asioista.

Päätös

Sopimus Tampereen seudun integraatioalustan hankinnan asiantuntijapalvelusta tehdään Istekki Oy:n (y- tunnus 2292633- 0) kanssa. 

Sopimus on voimassa määräaikaisena 08/2023 asti tai kunnes toimeksiannon tehtävät on suoritettu loppuun. 

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään Maarit Vehviläinen.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta noin 84 070 euroa.

Toteutuneet kustannukset jaetaan seudun kuntien asukaslukujen suhteessa. 

Hankinnan kustannukset kohdennetaan projektirakenneosalle K1130_ICT_22_20_01

Sopimus hankinnasta syntyy vasta toimeksiantosopimuksen allekirjoituksella.

Allekirjoitus

Tietohallintojohtaja Maria Nikkilä