§ 20 Suokatu välillä Sepänpuistikko – Sotkankatu, Sotkankatu ja Sepänpuistikko

Lataa  Kuuntele 

TRE:3377/10.03.02/2022

Päätöspäivämäärä

20.1.2023

Päätöksen tekijä

Suunnittelupäällikkö, Kaupunkiympäristön palvelualue, liikennejärjestelmän suunnittelu

Valmistelijan yhteystiedot

Vanhempi erikoissuunnittelija Mikko Kielo, puh. 050 532 1029, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Suunnittelupäällikkö Ari Vandell, puh. 040 564 4518, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Suokadusta välillä Sepänpuistikko – Sotkankatu ja Sotkankadusta laadittiin katusuunnitelmat sekä Sepänpuistikosta puistosuunnitelma keväällä 2022. Suunnitelmat hyväksyttiin yhdyskuntalautakunnassa 31.5.2022 ja kohteet aiottiin toteuttaa rakennuskaudella 2022. Laadituissa suunnitelmissa katujen muuttaminen pyöräkaduiksi oli esitetty toteutettavan nupukivipäällysteisin välikaistoin ja kohteiden rakennusurakan kilpailuttamisen myötä luonnonkivipäällysteiset välikaistat osoittautuivat kustannuksiltaan kohtuuttoman suuriksi suhteessa kadunrakennustöiden kokonaiskustannuksiin nähden. Ajoradan reunassa sijaitsevien nupukivettyjen välikaistojen osuus olisi ollut noin viidesosan kadunrakennustöiden kustannuksista, vaikka muutostöiden alaisista kadun pintaneliömääristä välikaistojen nupukiveykset edustavat alle seitsemän prosentin osuutta.

 

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on myöntänyt Tampereen kaupungille 200 000 euroa kävelyn ja pyöräilyn investointiavustusta hankkeen toteuttamiseen. Traficom rahoittajatahona on suunnitelmien 31.5.2022 hyväksymisen jälkeen pyytänyt perusteita miksi pyöräkaturatkaisut eivät vastanneet ajoradan leveyden osalta kaikilta osin suunnitteluohjeiden mukaista 4,50–5,50 metrin tavoiteleveyttä. Suokadulla ajoradan leveys oli 4,45 metriä ja Sotkankadulla 4,00 metriä välillä Suokatu-Satakunnankatu ja 5,00 metriä välillä Satakunnankatu-Pirkankatu.

 

Toteutuskustannuksien laskemiseksi kohteista on laadittu muutossuunnitelmat loppuvuonna 2022, missä ajoradan ja kadunvarsipysäköintipaikkojen väliin sijoittuvista nupukivetyistä välikaistoista luovuttiin ja ne korvattiin madalletuilla reunakivilinjoilla. Ajoradan ulkopuolisien alueiden tasoerottelu korostaa osaltaan pyöräkadun perusideaa, koska ajoneuvoliikenteen käyttöön osoitetaan ainoastaan ajorata ja liikennekäyttäytyminen kohteissa on selkeämpää aiempaan tasoratkaisuun perustuvaan suunnitelmaan verrattuna. Ajoradan erottamistavan muuttamisen yhteydessä oli perusteltua muuttaa myös Suokadun ajoradan leveydeksi 4,50 metriä ja Sotkankadun 5,50 metriä koko kadun matkalla.

 

Katutilan jäsentelyn sekä päällystemateriaalien muutoksilla pyritään vähintään 10 % (65 000 euron) kustannussäästöihin katurakenteiden toteuttamiskustannuksien osalta. Lisäksi pyöräkaduilla ajoradan leveys on muutettu vastaamaan suunnitteluohjeiden mukaista 4,50–5,50 metrin tavoiteleveyttä ja ajoradan leveys on yhtenäinen kaikilla Sotkankadun katuosuuksilla.

 

Muutetut katusuunnitelmat eivät ole olleet nähtävillä, koska katutilassa tehtävät muutokset ovat luonteeltaan vähäisiä kadun poikkileikkausmuutoksia katutilan jäsentelyn osalta.

 

Kohteet siirtyivät Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen vuoden 2023 vuosisuunnitelmaan ja rakennustyöurakka kilpailutetaan uudelleen alkuvuonna 2023.

Päätös

Suokadun katusuunnitelma nro 1/21798 välillä Sepänpuistikko – Sotkankatu, Sotkankadun katusuunnitelma nro 1/21799 sekä Sepänpuistikon puistosuunnitelma nro 18/21800 hyväksytään seuraavin muutoksin:

 

Suokadulla ja Sotkankadulla ajorata erotetaan madalletulla reunakivilinjalla.

 

Ajoradan leveys Suokadulla on 4,50 metriä ja Sotkankadulla 5,50 metriä.

 

Sepänpuistikon pyörätien liittyminen Sepänkadun pyörätiehen on esitetty tarkemmin sävyasfalttipäällysteen osalta.

 

Päätös voidaan maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n mukaisesti panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Allekirjoitus

Suunnittelupäällikkö, Kaupunkiympäristön palvelualue, liikennejärjestelmän suunnittelu