Perustelut
Kuntalain (410/2015, 115 §) mukaan kunnan toimintakertomukseen on laadittava selonteko sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä. Tampereen kaupungilla selonteon laatimisprosessia hyödynnetään sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan kehittämisen välineenä. Tampereen kaupungin hallintosäännön (1.1.2023) 84 §:n mukaan lautakunnat vastaavat hyvän hallinto- ja johtamistavan toteutumisesta sekä sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä, toimeenpanon valvonnasta ja tuloksellisuudesta. Lautakunnat ja johtokunnat raportoivat kaupunginhallitukselle sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä ja keskeisistä johtopäätöksistä. Selonteko pohjautuu sisäisen tarkastuksen mallin mukaiseen palvelualueen itsearviointiin sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan toimintatavoista. Selonteko käsitellään lista-asiana lautakunnan kokouksessa. Ne ovat myös erillisinä liitteinä osana sosiaali- ja terveyspalvelujen vuoden 2022 tilinpäätöstä.
Kokonaisarviona palvelualueen johto lausuu, että sosiaali- ja terveyspalvelujen sisäinen valvonta ja riskienhallinta ovat pääosin hyvällä tasolla. Merkittäviä puutteita ei ole todettu.
Tilikauden aikana koronapandemia, Ukrainan sota ja sitä seurannut inflaatio ovat koetelleet palvelualueen toimintaedellytyksiä ja asettaneet haasteita tavoitteiden toteutumiselle. Lisäksi hyvinvointialueelle siirtymisen valmistelu on teettänyt runsaasti töitä ja vaatinut tehostettuja riskienhallinnan toimenpiteitä.
Ammatillisen henkilöstön saatavuuden haasteet ovat realisoituneet kuluvan vuoden aikana useimmissa palveluissa. Vuokratyövoimaa on jouduttu käyttämään runsaasti ja sen vaikutukset palveluiden laatuun sekä jatkuvuuteen ovat merkittävät. Henkilöstön saatavuusongelmat ovat merkittävä riski myös henkilöstön hyvinvoinnille.
Ostopalveluiden osalta realisoituneena riskinä voidaan nähdä Kotitori-hankinta, jossa toimeenpano ja palveluntuottajan valmius vastata tavoitteisiin eivät toteutuneet. Taloudellista vahinkoa tästä on koitunut noin 2,7 milj. euroa, jos tarkastellaan asiaa siitä näkökulmasta, mitä hankinta olisi maksanut toteutuessaan sopimuksen mukaisin hinnoin.
Kokonaisarviona sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan kehittämistä vaativat keskeisimmät kehittämistarpeet ja toimenpiteet ovat:
- Palveluiden jatkuvuuden turvaaminen hyvinvointialueelle siirtymisen jälkeen
- Ammatillisen henkilöstön saatavuuden parantaminen
- Varautumis- ja valmiussuunnittelun, -viestinnän ja -raportoinnin kehittäminen
Selonteko on asian liitteenä.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Loukaskorpi Johanna, Apulaispormestari
Selonteko sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä merkitään tiedoksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.