Päätöksen perustelut
Startup-yritysten ja yhteisöjen kehittäminen elinkeinopolitiikalla on yksi kaupungin strategiakauden tärkeistä tavoitteista. Lisäksi Tampereen kaupungin pormestariohjelman tavoitteita ovat mm. teollisuuden uudistumiskyvystä huolehtiminen vihreä siirtymä huomioiden sekä aloittavien yrittäjien ja startup- yritysten tukeminen.
Tampereen kaupunki ja Business Tampere järjestelivät vuonna 2022 uudelleen startup-palveluita Tampereella. Tampereen kaupunki kohdentaa tulevaisuudessa toimenpiteet alkuvaiheen startup-palveluihin. Yhtenä startup-palvelujen kokonaisuutena ovat kiihdyttämö- ja hautomo-ohjelmat, sekä alkuvaiheen tiimien muodostaminen. Alkuvaiheen startup- ja innovaatiotiimeille suunnatuilla ohjelmilla ja tiimiyttämisen palveluilla on todettu olevan suuri merkitys alueelle syntyvien startup-yritysten määrään ja kehittymiseen. Jotta voidaan saavuttaa Tampereen Tekemisen kaupunki -strategiassa olevat tavoitteet startup-yritysten toimintaedellytysten parantumisesta ja startup-yritysten määrän kasvusta, tällaisen toiminnan on oltava jatkuvaa. Tällä hankinnalla tuotetaan uusia alkuvaiheen tiimejä sekä selvitetään, kuinka toiminnasta saadaan mahdollisimman jatkuvaa ja kestävää. Toteutuksessa huomioiden erityisesti alueen nykyinen innovaatio- ja startup-ympäristö, sekä erityisesti korkeakouluyhteisö ja Platform6 -startupkeskittymä.
Tilaaja hankkii alkuvaiheen innovaatiotiimien fasilitoinnin ja toimintaympäristön kartoituksen. Hankinta sisältää seuraavat kokonaisuudet:
Kokonaisuus 1
- Missiopohjaisen innovaatioprojektiportfolion valmistelu
- Yhteistyötunnustelut Tullin alueen toimijoiden kanssa, sekä toimintaympäristön kartoitus
- Osaajavirran aktivointi tapaamalla korkeakouluyhteisön toimijoita, opettajia, professoreita sekä opiskelijajärjestöjä
Kokonaisuus 2
- Innovaatiohaasteiden muodostaminen
- Osaajien aktivointi ja innovaatiotiimien muodostaminen, tavoitteena on muodostaa 10-15 tiimiä
- Innovaatiotiimien toteutus, ohjaus ja workshopit Platform6:lla hyödyntäen aiempaa tulosaineistoa ja kansainvälistä vuorovaikutusta
- Arviointi ja jatkokehityspolkujen kartoittaminen
Mikäli palveluntuottaja ei onnistu muodostamaan vähintään 10 tiimiä, tilaaja voi maksaa palvelusta alhaisemman hinnan sopimuksen mukaisesti.
Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alittava hankinta (pienhankinta), joten lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) ei sovelleta hankintaan. Pienhankinnoissa noudatetaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.
Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaisesti hankinnan kilpailuttaminen on pääsääntö myös pienhankinnoissa. Edelleen hankintaohjeen mukaisesti pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista, mikäli hankinta on arvoltaan vähäinen tai kilpailuttaminen on muutoin epätarkoituksenmukaista.
Hankinnan arvoa pidetään vähäisenä, mikäli sen ennakoitu arvo alittaa 15.000 euroa (alv 0 %). Muissa tapauksissa edellytykset toteuttaa pienhankinta ilman kilpailutusta on arvioitava tapauskohtaisesti. Kilpailuttamisen tarkoituksenmukaisuutta arvioitaessa voidaan ottaa huomioon esimerkiksi hankinnan arvo, hankkeen erityinen laatu, kilpailuttamisen vaatimat henkilöresurssit, siitä aiheutuvat kustannukset ja siihen kuluva aika. Pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista esimerkiksi silloin, jos tarjouskilpailussa mahdollisesti saavutettavat paremmat hinta- tai muut ehdot eivät oletettavasti ylitä kilpailun järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia. Pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista myös silloin, kun hankittavaa tavaraa tai palvelua ei ole todennäköisesti saatavissa kuin yhdeltä toimittajalta, kun kysymyksessä on poikkeuksellisen kiireinen hankinta, tai kun tavaran tai palvelun laatu ja hintataso ovat tiedossa (esim. vastaava hankinta on kilpailutettu 12 kk sisällä) ja hankinta tietyltä toimittajalta on niiden valossa selvästi edullinen. Kilpailuttamatta jätettävässä pienhankinnassa hankintayksikkö suorittaa hankinnan yhdeltä tai useammalta toimittajalta pyydetyn tarjouksen perusteella varsinaista tarjouskilpailua järjestämättä.
Hankintayksikön kannalta kyseessä on kiireellinen hankinta palveluiden jatkuvuuden takaamiseksi, sekä menestyksekkään toteutuksen varmistamiseksi suhteessa muiden palveluiden aikatauluun. Arvioitaessa pienhankinnan kilpailuttamisen tarkoituksenmukaisuutta huomioitiin hankinnan erityinen laatu, Platform6:n ja startup-yrittäjien toimintaympäristö, tunnettu palvelutarve ja toimittajat, kilpailuttamiseen kuluvat resurssit sekä kilpailuttamisella mahdollisesti saavutettavat hyödyt. Hankintayksikkö suunnittelee palveluiden kilpailuttamista ja hankkeistamista vuoden 2023 lopussa. Näiden tietojen ja arvion perusteella Tampereen kaupungin Elinkeinopalvelut pyysi tarjouksen palvelusta yhdeltä toimittajalta, Demola Global Oy:ltä.
Saadun tarjouksen perusteella alkuvaiheen innovaatiotiimien fasilitoinnin ja toimintaympäristön kartoitus hankitaan Demola Global Oy:lta (Y-tunnus: 2408701-6).
Palvelun arvonlisäveroton kokonaiskustannus on 30 000 €. Palvelu hankitaan ajalle 1.12.2022-31.6.2023. Palvelun kustannukset maksetaan kustannuspaikalta 154051.
Mikäli tulee tarve jatkaa sopimusta, sovitaan mahdollisesta jatkosta erikseen sopijapuolten kesken. Jatkon pituudessa tulee ottaa huomioon, että hankinnan arvon tulee pysyä alle kansallisen kynnysarvon (60 000€).
Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi vasta päätöksenteon jälkeen ja asiakirjat ovat liikesalaisuuksia lukuun ottamatta julkisia sopimuksen tekemisen jälkeen sekä asianosaisjulkisia hankintapäätöksen jälkeen (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999). Asiakirjoja säilytetään Tampereen kaupungin sähköisessä arkistossa.
Hallintosäännön 37 §:n kohdan 4) mukaan palvelualueen johtaja päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta palvelu- ja vuosisuunnitelman rajoissa.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.