Hyppää sisältöön

Vuoden 2024 talousarvio, 2024-2027 talous-, henkilöstö- ja koulutussuunnitelman laadinta, vuosi- ja taloussuunnitelman hyväksyminen sekä talousarvion yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet ja talousarvioon liitt

Toimielimen päätöksenteko - 17.5.2024

Toimenpiteen tyyppi Päätöksenteko | Tila Laadittu | Käsittely Kh 27.5.2024

Lisätiedot

Laatimispäivä:

Tiedoksianto - 5.4.2024

Toimenpiteen tyyppi Tiedoksianto | Tila Valmis |

Lisätiedot

Kuvaus: Päätösilmoitus: Muutosten tekeminen elinvoima- ja osaamislautakunnan sekä konsernihallinnon vuoden 2024 talousarvioihin organisaatiomuutosten vuoksi

Laatimispäivä:

Tiedoksianto - 5.4.2024

Toimenpiteen tyyppi Tiedoksianto | Tila Valmis |

Lisätiedot

Kuvaus: Päätösilmoitus: Muutosten tekeminen kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan sekä konsernihallinnon vuoden 2024 talousarvioihin organisaatiomuutosten vuoksi

Laatimispäivä:

Toimielimen päätöksenteko - 20.3.2024

Toimenpiteen tyyppi Päätöksenteko | Tila Laadittu |

Lisätiedot

Laatimispäivä:

Tiedoksianto - 27.2.2024

Toimenpiteen tyyppi Tiedoksianto | Tila Valmis |

Lisätiedot

Kuvaus: Tiedoksi valtuuston päätös 19.2.2024 § 26 Muutokset vuoden 2024 talousarvioon

Laatimispäivä:

Toimielimen päätöksenteko - 7.2.2024

Toimenpiteen tyyppi Päätöksenteko | Tila Laadittu | Käsittely Valtuusto 19.2.2024

Lisätiedot

Laatimispäivä:

Toimielinpäätös: Muutokset vuoden 2024 talousarvioon

Avaa koko päätös

Valmistelija

Männikkö Jukka, Talousjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Talousjohtaja Jukka Männikkö, puh. 050 576 7539, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Esittelijä

Päätösehdotus

Vuoden 2024 talousarvioon tehdään liitteessä esitetyt muutokset. Muutosten jälkeen virallinen tilikauden tulos on 147,1 milj. euroa positiivinen ja tilikauden tulos ilman satunnaisia eriä on 18,4 milj. euroa alijäämäinen. Nettoinvestoinnit ovat 359,9 milj. euroa ja nettoinvestoinnit ilman Tampereen Veden liiketoimintakaupan vaikutusta ovat 271,9 milj. euroa. 

Kaupunki varautuu avustamaan Tampereen Teatterin ja myöhemmin Tampereen Työväen Teatterin perusparannushankkeita vuoden 2024 talousarviossa päätetyillä summilla, vaikka valtion rahoitusosuus jäisikin arvioitua pienemmäksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Toimielimen päätöksenteko - 23.1.2024

Toimenpiteen tyyppi Päätöksenteko | Tila Laadittu | Käsittely Kh 5.2.2024
Liitteet

Kh 5.2.2024 Muutokset vuoden 2024 talousarvioon (pdf, 165 kt) - Raportti - v1.0

Lisätiedot

Laatimispäivä:

Toimielinpäätös: Muutokset vuoden 2024 talousarvioon

Avaa koko päätös

Valmistelija

Männikkö Jukka, Talousjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Talousjohtaja Jukka Männikkö, puh. 050 576 7539, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Selostus

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2024 talousarvion 13.11.2023. Talousarviossa kaupungin tilikauden tulos ilman satunnaisia eriä on -12,9 milj. euroa. Virallinen tulos on 152,6 milj. euroa. Tulosta parantaa Tampereen Veden liiketoimintakaupan arvioitu 165,5 milj. euron satunnainen erä. Nettoinvestoinnit ilman Tampereen Veden yhtiöittämisjärjestelyjä ovat 231,3 milj. euroa ja investointien tulorahoitusprosentti on 50 %.

Talousarvion hyväksymisen jälkeen on ilmennyt tarpeita investointimäärärahojen uudelleenbudjetointiin, eräitä muutostarpeita investointeihin ja käyttötalouteen, muutoksia valtionosuuksiin sekä teknisiä siirtoja tuloihin ja menoihin.

Valtuuston vuoden 2023 hyväksymä nettoinvestointien taso oli 283,1 milj. euroa. Nettoinvestoinnit alittuivat tilinpäätöksen ennakkotiedon mukaan 53,7 milj. eurolla, sillä monien investointien käynnistyminen ja valmistuminen myöhästyi suunnitellusta. Jotta valtuuston jo kertaalleen hyväksymät investoinnit voidaan toteuttaa suunnitellusti, esitetään vuodelta 2023 käyttämättä jääneitä investointimäärärahoja budjetoitavaksi uudelleen noin 37,0 milj. euroa.

Lisäksi asunto- ja kiinteistölautakunnan investointimenoihin esitetään yhteensä noin 3,2 milj. euron lisäystä liittyen Tammelan stadionin uudisrakennukseen sekä Messukylän koulun ja Pyynikintie 2 perusparannuksiin. Tampereen Työväen Teatterin perusparannushankkeen suunnittelukustannuksiin esitetään 0,4 milj. euron investointiavustusta kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle. Tammelan stadion uudisrakennus hankkeen kustannukset ylittivät vuodelle 2023 varatun määrärahan 2,2 milj. eurolla. Hankkeen kokonaiskustannusennuste on 44,4 milj. euroa, joten vuodelle 2024 tarvitaan 2,677 milj. euron lisämääräraha hankkeen loppuunsaattamiseksi.

Kaupunginvaltuusto päätti vuoden 2024 talousarviossa, että vuosina 2024-2025 varaudutaan avustamaan Tampereen Teatterin perusparannushanketta enintään samalla summalla, mitä opetus- ja kulttuuriministeriö hanketta avustaa, enintään kuitenkin 15 milj. eurolla. Vuoden 2024 talousarviossa hankkeeseen on varattu 7,5 milj. euron investointiavustus. Talousarviossa päätettiin myös, että vuosina 2026-2027 varaudutaan avustamaan Tampereen Työväen Teatterin perusparannushanketta samalla summalla, mitä opetus- ja kulttuuriministeriö hanketta avustaa, enintään kuitenkin 17 milj. eurolla.

Valtion rahoitus perusparannushankkeisiin on jäämässä arvioitua pienemmäksi, mutta perusparannushankkeiden avustustarve ja perusteet ovat edelleen suuret. Tämän vuoksi on syytä muuttaa valtuuston päätöstä siten, että kaupunki varautuu avustamaan Tampereen Teatterin ja myöhemmin Tampereen Työväen Teatterin perusparannushankkeita vuoden 2024 talousarviossa päätetyillä summilla, vaikka valtion rahoitusosuus jäisikin arvioitua pienemmäksi.

Toimintamenoihin ja -tuloihin esitetään muutoksia, jotka heikentävät tulosta yhteenlaskettuna noin 6,3 milj. euroa. Uudelleenbudjetointeja esitetään yhteensä noin 0,5 milj. euron edestä. Lisäksi konsernihallinnosta esitetään siirrettäväksi määräraha kulttuuri- ja vapaa-aikalautakuntaan. Muut esitettävät muutokset ovat seuraavat:

  • useita yksiköitä koskevat sisäisten tilavuokrien muutokset (netto kaupunkitasolla 0)
  • esi- ja perusopetuksen kotikuntakorvaukset 1,0 milj. euroa
  • esiopetusta täydentävän toiminnan ateriakustannukset 0,2 milj. euroa
  • perusopetuksen valmistavan opetuksen, suomi toisena kielenä opetuksen ja oman äidinkielen opetuksen muutokset 0,4 milj. euroa
  • perusopetuksen ruotsin (B1) kielen opetuksen lisäys 0,1 milj. euroa
  • perusopetuksen työ- ja virkaehtosopimuksen muutoksesta aiheutuvat kustannukset 0,1 milj. euroa
  • ammatillisen koulutuksen opetuksen ja ohjauksen lisätuki 1,5 milj. euroa
  • konsernihallinnon yhteisten erien Tredulle kohdistettavan ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoituksen lisäys 2,5 milj. euroa. Muutos lisää Tredun toimintatuloja ja -menoja 2,5 milj. euroa


Valtionosuusarvio päivitetään rahoituspäätösten mukaiseksi. Valtionosuuksia on kertymässä yhteensä noin 0,9 milj. euroa talousarvioon arvioitua enemmän. Merkittävimmät muutokset johtuvat opetus- ja kulttuuritoimen muiden valtionosuuksien tarkentumisesta.

Esitetyt muutokset heikentävät tulosta yhteensä noin 5,5 milj. euroa. Muutosten jälkeen virallinen tilikauden tulos on 147,1 milj. euroa ylijäämäinen ja tilikauden tulos ilman satunnaisia eriä on -18,4 milj. euroa alijäämäinen.

Esitetyt muutokset kasvattavat nettoinvestointeja on 40,2 milj. euroa. Lisäksi kaupunginvaltuusto päätti 18.12.2023, että vuoden 2024 talousarvion investointiosuuteen tehdään 36,2 milj. euron lisäys liittyen Tampereen Vesi Liikelaitoksen yhtiöittämisen tarkentuneisiin tietoihin. Näiden muutosten jälkeen nettoinvestoinnit ovat yhteensä 359,9 milj. euroa. Nettoinvestoinnit ilman Tampereen Veden liiketoimintakaupan vaikutusta ovat 271,9 milj. euroa ja investointien tulorahoitusprosentti on 41 %.

Esitetty talousarviomuutos ei sisällä Tampereen Veden yhtiöittämisen vaikutuksia, jotka tarkentuvat vasta Tampereen Veden tilinpäätöksen valmistuttua. Tähän liittyvät vaikutukset talousarvioon tullaan esittämään talousarviomuutoksena myöhemmin kuluvana vuonna.

Esitykset ja koonnit esityksistä sitovuustasoittain ovat liitteenä.

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Päätösehdotus

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Vuoden 2024 talousarvioon tehdään liitteessä esitetyt muutokset. Muutosten jälkeen virallinen tilikauden tulos on 147,1 milj. euroa positiivinen ja tilikauden tulos ilman satunnaisia eriä on 18,4 milj. euroa alijäämäinen. Nettoinvestoinnit ovat 359,9 milj. euroa ja nettoinvestoinnit ilman Tampereen Veden liiketoimintakaupan vaikutusta ovat 271,9 milj. euroa. 

Kaupunki varautuu avustamaan Tampereen Teatterin ja myöhemmin Tampereen Työväen Teatterin perusparannushankkeita vuoden 2024 talousarviossa päätetyillä summilla, vaikka valtion rahoitusosuus jäisikin arvioitua pienemmäksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksianto - 21.11.2023

Toimenpiteen tyyppi Tiedoksianto | Tila Valmis |

Lisätiedot

Kuvaus: Tiedoksi valtuuston päätös 13.11.2023 § 165 Vuoden 2024 talousarvion ja vuosien 2024-2027 taloussuunnitelman hyväksyminen sekä talousarvion yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet ja talousarvioon liittyvät asiat

Laatimispäivä:

Tiedoksianto - 14.11.2023

Toimenpiteen tyyppi Tiedoksianto | Tila Valmis |

Lisätiedot

Kuvaus: Talouden ohje: Vuoden 2024 vuosisuunnitelmien laadinta

Laatimispäivä:

Toimielimen päätöksenteko - 31.10.2023

Toimenpiteen tyyppi Päätöksenteko | Tila Laadittu | Käsittely Valtuusto 13.11.2023

Lisätiedot

Laatimispäivä:

Toimielinpäätös: Vuoden 2024 talousarvion ja vuosien 2024-2027 taloussuunnitelman hyväksyminen sekä talousarvion yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet ja talousarvioon liittyvät asiat

Avaa koko päätös

Valmistelija

Männikkö Jukka, Talousjohtaja
Linnamaa Reija, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Talousjohtaja Jukka Männikkö, puh. 050 576 7539 ja strategiajohtaja Reija Linnamaa, puh. 040 572 9610, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Esittelijä

Päätösehdotus

Vuoden 2024 talousarvio ja vuosien 2024-2027 taloussuunnitelma hyväksytään. 

Talousarvio sitoo valtuustoon ja muihin toimielimiin nähden Yleiset lähtökohdat -osan Talousarvion sitovuus -luvussa määriteltyjen sitovuussäännösten mukaisesti. 

Konsernijohtajalle annetaan oikeus päättää organisaatiomuutoksiin liittyvien toimintojen ja niihin liittyvien määrärahojen siirroista. 

Konsernijohtajalle tai hänen määräämälleen konsernihallinnon viranhaltijalle annetaan seuraavat oikeudet:

  • oikeus ottaa vuoden 2024 mahdollisiin muutettuihin talousarvioihin sisältyvä lainamäärä
  • oikeus ottaa vuoden 2024 aikana lyhytaikaisia lainoja 100 milj. euron määrään saakka maksuvalmiuden turvaamiseksi
  • oikeus myöntää lyhytaikaisia antolainoja konserniyhteisöille yhteensä enintään 30 milj. euron määrään saakka
  • oikeus konvertoida ja maksaa ennenaikaisesti takaisin kaupungin taseeseen sisältyviä ottolainoja


Talousarvion liitetietoihin sisältyvät konserniyhteisöjen tavoitteet hyväksytään kuntalain 110 §:n tarkoittamiksi kuntakonsernin tavoitteiksi.

Konsernihallinnon talousyksikkö oikeutetaan tekemään talousarvioasiakirjaan teknisluonteisia korjauksia ja tarkistuksia.

Vuoden 2024 talousarvioehdotuksen yhteydessä käsiteltävät valtuusto- ja kuntalaisaloitteet sekä niihin liitteessä annetut vastaukset merkitään tiedoksi. Aloitteet eivät anna aihetta muihin kuin liitteessä mainittuihin toimenpiteisiin. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin seuraavin yksimielisin muutoksin:

YLEISPERUSTELUT

Sivu 53, Ilmastobudjetti
Tekstilisäys: "Kaupungin ilmastohankkeita kehitetään eteenpäin realistisesti ja kustannustehokkaasti esimerkiksi edistämällä materiaalin uudelleen käyttöä ja kierrätystä."

KÄYTTÖTALOUSOSA JA INVESTOINNIT YKSIKÖITTÄIN

Sivu 67, Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta
Tekstilisäys ja menojen lisäys: ”Lisätään 150 000 euroa köyhyysohjelman toimeenpanoon ja 50 000 euroa ikäihmisten matalan kynnyksen palveluihin.”

Sivu 86, Asunto- ja kiinteistölautakunta
Tekstilisäys: ”Talonrakennusinvestointien suunnittelu- ja rakentamisprosessia kehitetään. Tavoitteena on hyvään laatuun tähtäävä, mutta resurssiviisas ja taloudellisesti kestävä toimintatapa.”

Sivu 102, Yhdyskuntalautakunta
Tekstilisäys: "Kaupunki tutkii mahdollisuutta säilyttää viistoparkki Hallituskadulla ja toteuttaa viistoparkki-pysäköintiä myös uusissa kohteissa."

Sivu 107, Joukkoliikennelautakunta
Tekstilisäys: ”Teiskon alueen bussiliikennettä kehitetään saatu palaute huomioiden, kustannusneutraalilla tavalla.”

Sivu 127, Investoinnit
Tekstilisäys: "Kaupunki ottaa jatkossa käyttöön investointikaton."

Toimielimen päätöksenteko - 27.10.2023

Toimenpiteen tyyppi Päätöksenteko | Tila Laadittu | Käsittely KV 13.11.2023

Lisätiedot

Laatimispäivä:

Toimielinpäätös: Keskustelu vuoden 2024 talousarviosta ja vuosien 2024-2027 taloussuunnitelman hyväksymisestä sekä talousarvion yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet ja talousarvioon liittyvät asiat

Avaa koko päätös

Valmistelija

Selostus

1. Talousarvion esittely

Pormestari, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Kalervo Kummola

2. Keskustelu

Esityslistan pykälistä 163-165 käydään keskustelu samanaikaisesti seuraavasti:

Ryhmäpuheenvuorot 10 minuuttia, valtuustoryhmät Ryhmäpuheenvuorotsuuruusjärjestyksessä. Ryhmäpuheenvuorojen aikana mahdollisesti tehdyt muutos- ja ponsiehdotukset sekä kirjallisina että sähköisenä sihteeristölle: otsikko, sivu ja esitetty muutos tai ponsi.

Kokoomuksen ja Suomen ruotsalaisen kansanpuolueen Tampereen valtuustoryhmä
Tampereen sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Tampereen vihreä valtuustoryhmä
Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Vasemmistoliiton Tampereen valtuustoryhmä
Keskustan valtuustoryhmä
Tampereen kristillisdemokraattien valtuustoryhmä
Tamperelaisten puolesta valtuustoryhmä

Yksittäisten valtuutettujen puheenvuorot, joiden aikana mahdollisesti tehdyt muutos- ja ponsiehdotukset sekä kirjallisina että sähköisenä sihteeristölle: otsikko, sivu ja esitetty muutos tai ponsi. Muutos- ja ponsiehdotukset pykäliin 164-165 on tehtävä pykälän 163 keskustelun aikana. Muutos- ja ponsiehdotuksia ei saa tehdä enää käsiteltäessä pykäliä 164-165. Pykälien 164-165 kohdalla suoritetaan vain mahdolliset äänestykset ja todetaan päätökset.

3. Yksityiskohtainen käsittely

Käsittely esityslistan §:n 163 osalta käydään talousarviokirjassa olevan jaottelun mukaisesti:

Sisällysluettelo

Esipuhe s. 4-6


YLEISPERUSTELUT s. 9-57

Talous- ja strategiaprosessi s. 10

Tampereen kaupungin organisaatio s. 10-11

Taloudelliset lähtökohdat s. 12-16

Talouden kehitysnäkymät s. 12
Kuntatalous s. 13
Kaupungin talous s. 14-15
TE-uudistus s.16

Toimintaympäristö s. 17-23

Väestö s. 17-18
Työ s. 19-21
Asuminen s. 22-23

Talousarvion rakenne, sitovuus ja seuranta s. 24-27

Talousarvion osat s. 24
Talousarvion sitovuus s. 24-26
Tilivelvollisuus s. 27

Henkilöstö s. 28-29

Tampereen strategia 2030 s. 30-40

Strategian rakenne ja keskeiset sisällöt s. 30-32
Strategiset painopisteet, valtuustokauden tavoitteet ja vuositavoitteet s. 33-40

Tuottavuuden tila s. 41-42

Kehitysohjelmat ja muu kehittämistoiminta s. 43-52

Viiden tähden keskusta -kehitysohjelma s.44
Hiedanranta-kehitysohjelma s. 45
Elämystalouden kehitysohjelma s. 46
Älykaupunki kaupunkilaisille -kehitysohjelma s.47
Hiilineutraaleja tekoja -kehitysohjelma s. 48
Welcoming City -kehitysohjelma s. 49
Hyvinvoinnin kehitysohjelma s. 50
Muu kehittämistoiminta s. 51-52

Ilmastobudjetti s. 53-54

Riskienhallinta ja turvallisuus s. 55

Hankinnat s. 56-57

KÄYTTÖTALOUSOSA JA INVESTOINNIT YKSIKÖITTÄIN s. 58-114


Sivistyspalvelujen palvelualue s. 59-72

Kasvatus- ja opetuslautakunta s. 59-61

Varhaiskasvatus ja esiopetus s. 62-63
Perusopetus s. 64-65

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta s. 66-68

Kulttuuri s. 69-70
Liikunta ja nuoriso s. 71-72

Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualue s. 73-96

Elinvoima- ja osaamislautakunta s. 73-75

Ammatillinen koulutus s. 76-77
Lukiokoulutus s. 78
Työllisyys- ja kasvupalvelut s. 79-80
Vetovoima ja edunvalvonta s. 81
Elinkeinopalvelut s. 82
Strateginen hankekehitys s. 82

Asunto- ja kiinteistölautakunta s. 83-85

Kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikka s. 86-87
Talonrakennushankkeet s. 88-96

Kaupunkiympäristön palvelualue s. 97-107

Yhdyskuntalautakunta s. 97-99

Kaupunkiympäristön suunnittelu s. 100-101
Kaupunkiympäristön rakennuttaminen ja ylläpito s. 102
Kestävä kaupunki s. 103-104

Joukkoliikennelautakunta s. 105-106

Joukkoliikenne s. 107

Konsernihallinto s. 108-111

Konsernihallinto s. 108-109

Yhteiset erät s. 110-111

Taseyksiköt s. 112-114

Vahinkorahasto s. 112

Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos s. 113-114

Laskelmat s. 115-134

Tuloslaskelma s. 116-118

Verotulot s. 119-121
Valtionosuudet s. 122-123
Korkotulot ja -menot s. 124-125
Muut rahoitustulot ja -menot s. 126

Investoinnit s. 127-129

Rahoituslaskelma s. 130-132

Antolainauksen muutokset s. 133
Lainakannan muutokset s. 134

LIITTEET s. 135-157

Konsernin toiminta ja talous s. 136-146
Investoinnit kohteittain 2024-2033 s. 147-155
Täydentäviä tietoja s. 156

Lounastauko pidetään kello 12.00- 13.00, päivällinen kello 15.30.
 

Esittelijä

Päätös

Merkittiin.

Toimielimen päätöksenteko - 16.10.2023

Toimenpiteen tyyppi Päätöksenteko | Tila Laadittu | Käsittely Kh 30.10.2023 > Kv
Liitteet

Kh 30.10.2023 Pormestarin talousarvioehdotus 2024 (pdf, 5121 kt) - Suunnitelma - v1.0

Kh 30.10.2023 Talousarvioehdotuksen yhteydessä käsiteltävät aloitteet ja niihin annetut vastaukset (pdf, 9016 kt) - Selvitys - v1.0

Lisätiedot

Laatimispäivä:

Toimielinpäätös: Vuoden 2024 talousarvion ja vuosien 2024-2027 taloussuunnitelman hyväksyminen sekä talousarvion yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet ja talousarvioon liittyvät asiat

Avaa koko päätös

Valmistelija

Männikkö Jukka, Talousjohtaja
Linnamaa Reija, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Talousjohtaja Jukka Männikkö, puh. 050 576 7539 ja strategiajohtaja Reija Linnamaa, puh. 040 572 9610, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Selostus

Talousarvion rakenne ja sisältö

Kuntalain 14 §:n mukaan valtuusto vastaa kunnan toiminnasta ja taloudesta. Kuntalain 110 §:ssä on kunnan talousarviosta säädetty seuraavaa: 

’Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan.

Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.’

Ehdotus kaupungin vuoden 2024 talousarvioksi ja vuosien 2024-2027 taloussuunnitelmaksi on laadittu ottaen soveltuvin osin huomioon talousarvion laadintaa koskevat säännökset ja ohjeet.

Tampereen kaupungin talousarvio koostuu seuraavista osista: yleiset lähtökohdat, käyttötalousosa ja investoinnit yksiköittäin, laskelmat sekä liitteet.

Talousarvio 2024

Vuoden 2024 talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelun lähtökohdat muodostavat Tampereen strategia 2030, pormestariohjelma, kaupungin vuoden 2022 tilinpäätös ja vuoden 2023 talousarvion toteumaennuste sekä vuosia 2024-2027 koskevat taloudelliset ennusteet.

Sivistys- ja kulttuurilautakunta jaettiin hallintosäännön muutoksella kahdeksi lautakunnaksi keväällä 2023. Uudet lautakunnat ovat kasvatus- ja opetuslautakunta sekä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta. Tampereen kaupunginvaltuusto päätti 30.1.2023, että Tampereen Vesi Liikelaitos yhtiöitetään vuoden 2024 alussa. Uusi osakeyhtiömuotoinen vesihuoltolaitos on osa Tampereen kaupunkikonsernia ja kaupunki määrittää jatkossakin Tampereen Veden toiminta-alueen. Työvoimapalvelut siirtyvät valtiolta kunnille vuoden 2025 alussa. Tampereen seudun työllisyysaluetta valmistellaan Tampere vastuukuntana -mallilla, johon kuuluu Tampereen lisäksi 14 kuntaa.

Tuloperusteet ja tilikauden tulos

Tampereen vuoden 2024 talousarvio on valmisteltu 7,60 tuloveroprosentin ja nykyisten kiinteistöveroprosenttien mukaan.

Verotulot vähenevät ensi vuonna 33,5 milj. euroa vuoden 2023 toteumaennusteesta ns. verohäntien poistuessa. Kunnallisverotuloja arvioidaan kertyvän 447 milj. euroa, kiinteistöverotuloja 109,5 milj. euroa ja yhteisöverotuloja 87 milj. euroa. Verorahoitus (verotulot+valtionosuudet) vähenee vuoden 2023 ennusteeseen verrattuna noin 9,7 milj. euroa.

Talousarviossa koko kaupungin yhteenlasketut nettomenot vähennettynä Tampereen Veden liiketoimintakaupan vaikutuksilla sekä omaisuuden myynneillä ja maankäyttösopimuskorvauksilla on 5,3 prosenttia (35,5 milj. euroa).

Vuoden 2024 talousarvion vuosikate on 116 milj. euroa. Ilman satunnaista erää tilikauden tulos on -12,7 milj. euroa. Tampereen Vesi Liikelaitoksen liiketoimintakaupasta tulee arviolta 165,5 milj. euron satunnainen myyntivoitto ja tilikausi päättyy 152,7 milj. euron tulokseen. Vuosikate kattaa 90 prosenttia suunnitelman mukaisista poistoista.

Investoinnit

Investointimenot ovat 285,5 milj. euroa ja ilman Veden liiketoimintakauppaa 233,7 milj. euroa. Nettoinvestoinnit ovat 283,1 milj. euroa ja ilman Tampereen Vesi Liikelaitoksen liiketoimintakaupan vaikutusta 231,3 milj. euroa. Investointien tulorahoitusprosentti ilman Veden liiketoimintakauppaa on 50.

Suurimmat investointimenot (netto) ovat talonrakennushankkeiden 127,9 milj. euron ja yhdyskuntalautakunnan 48,3 milj. euron investoinnit.

Lainamäärä

Talousarviossa varaudutaan korollinen velan 80,4 milj. euron kasvuun. Asukaskohtaisen lainamäärän arvioidaan olevan vuoden 2024 lopussa 3 594 euroa, mikä on 124 euroa vähemmän kuin vuoden 2022 lopussa. Kaupungin kasvun edellyttämien suurten investointitarpeiden vuoksi paine kaupungin lainamäärän kasvuun kuitenkin jatkuu taloussuunnitelmakauden.

Toiminnan tavoitteet

Tampereen strategia Tekemisen kaupunki hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 15.11.2021. Strategia valmisteltiin Anna-Kaisa Ikosen pormestariohjelman 2021-2025 pohjalta. Vuosi 2024 on strategian kolmas toteutusvuosi.

Talousarvion 2024 toiminnan tavoitteet perustuvat Tampereen strategian valtuustokauden tavoitteisiin. Tavoitteita asetetaan kaupunkitasoisesti ja erikseen lautakunnille sekä liikelaitokselle ja konserniyhteisöille. Tampereen strategia ohjaa myös liikelaitoksen ja konserniyhteisöjen tavoitteiden asettamista.

Tavoitteita asetetaan lähtökohtaisesti toiminnan vaikuttavuudelle ja tuloksille, ja niissä tähdätään selkeään mitattavuuteen. Tavoitteiden luonteesta johtuen niiden asettamisessa pyritään teemalliseen jatkumoon. Talousarvioon 2024 valmistelluista tavoitteista suurin osa on samansuuntaisia kuin vuoden 2023 tavoitteet. Uusissa tai uudelleen kohdennetuissa tavoitteissa on vuoden 2024 valmistelussa huomioitu erityisesti tamperelaisten hyvinvoinnin ja terveyden vahvistaminen. Tällaiset tavoitteet liittyvät muun muassa lasten ja nuorten koulupäivän aikaiseen koettuun hyvinvointiin, lasten ja nuorten fyysiseen toimintakykyyn, turvallisuudentunteeseen ja kiusaamiseen sekä tamperelaisten liikkumiseen ja harrastamiseen, asuinalueiden yhteisöllisyyteen ja auttamishaluun ja kaupunkilaisten osallistumismahdollisuuksiin. Uusien ja uudelleen kohdennettujen tavoitteiden valmistelussa on lisäksi huomioitu Tampereen kansainvälisyys, työvoiman saatavuus, vihreä ja digitaalinen siirtymä, kaupunginosien kehittäminen sekä kaupungin houkuttelevuus työnantajana.

Strategian sisältöjä tarkennetaan lautakuntien ja kaupunginhallituksen alaiselle toiminnalle laadittavissa palvelusuunnitelmissa. Palvelusuunnitelmat laaditaan valtuustokaudelle 2022-2025. Palvelusuunnitelmien ja talousarvion 2024 sisällöt tarkentuvat vuosisuunnitelmissa. Johtokunnat tarkentavat talousarvion sisältöjä vuosittain laadittavissa palvelu- ja vuosisuunnitelmissa.

Tavoitteet hyväksytään lopullisessa muodossaan osana talousarviota 13.11.2023.

Taloussuunnitelma 2024-2027

Talousarviokirjaan sisältyy taloussuunnitelma vuosille 2024-2027. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Taloussuunnitelma on laadittu karkealla tasolla. Investoinneista esitetään taloussuunnitelmakauden investoinnit sekä alustavat suunnitelmat vuosille 2027-2032. Suunnitelmat tarkentuvat tulevien vuosien taloussuunnitelmissa.

Vuosien 2025-2027 talouden suunnitteluun sisältyy paljon epävarmuustekijöitä erityisesti TE-uudistuksen vaikutuksista sekä verorahoituksen kehityksen osalta. Taloussuunnitelmakauden toiminnan ja talouden tasapainottaminen edellyttää, että kaupunki pidättäytyy vuosittaisessa talousarviovalmistelussaan käynnistämästä uusia menoja lisääviä palveluja ja lisäksi valtio ei saa toimenpiteillään heikentää kuntien taloutta. Taloussuunnitelma on koko suunnitelmakauden alijäämäinen ilman toiminnan tehostamistoimenpiteitä. Tavoitteena on tasapainottaa tuloslaskelma taloussuunnitelmakauden loppuun mennessä ja pienentää arvioitua lainamäärän kasvua.

Kuntatalouden lähivuosien talousnäkymät ovat vaikeat. Tilannetta hankaloittaa lisäksi myös hyvinvointialueiden huonosti käynnistynyt toiminnan ja talouden yhteensovittaminen. Ennakkotietojen perusteella hyvinvointialueiden vuodesta 2023 on tulossa raskaasti alijäämäinen, mikä todennäköisesti myös heijastuu kuntien talouteen negatiivisesti vuosina 2024-2027.

Kuntalain 110 §:n mukaan ’taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan.’ Tampereen kaupungin taseessa on edellisiltä tilikausilta kertyneitä ylijäämiä 606,3 milj. euroa.

Investoinnit 2024-2027

Taloussuunnitelmakauden investointitaso pysyy edelleen suurena. Kaupungin ja liikelaitosten yhteenlasketut nettoinvestoinnit ilman Tampereen Veden liiketoimintakauppaa ovat taloussuunnitelmakaudella 974,3 milj. euroa eli vuosittain keskimäärin 243,6 milj. euroa.

Taloussuunnitelmakauden suurimmat investointimenot ovat talonrakennushankkeiden yhteensä 503 milj. euron investoinnit ja yhdyskuntalautakunnan 195 milj. euron investoinnit.

Korkean investointitason aiheuttamaa lisärahoitustarvetta katetaan osittain omistuksien uudelleenjärjestelyillä ja omaisuuden myynnillä. Omaisuuden myynnistä saatavia tuloja tulee ensisijaisesti kohdistaa suunniteltujen investointien omarahoitusosuuden vahvistamiseen ja velanottotarpeen vähentämiseen.

Lainamäärän kehitys 2024-2027

Lainamäärän kasvussa taloussuunnitelmakaudella varaudutaan vuosittain enintään 140 milj. euroa. Kauden lopulla korollista velkaa arvioidaan olevan noin 1,34 miljardia euroa ja asukaskohtainen lainamäärä nousee yli 5 000 euroon. Lainamäärän kasvu tulee kuitenkin todennäköisesti jäämään pienemmäksi, sillä kaikki investoinnit eivät toteudu suunnitellussa aikataulussa, joitain omistuksia järjestellään uudelleen investointien rahoittamiseksi ja jotain omaisuutta voidaan myydä sekä investointeja toteutetaan vaihtoehtoisilla rahoitusmalleilla.

Talousarviokirjan toimitus

Esitys vuoden 2024 talousarvioksi ja vuosien 2024-2027 taloussuunnitelmaksi on julkaistu kaupungin internet-sivuilla ja toimitettu sähköisesti kaupunginvaltuustolle 23.10.2023. Painettu talousarviokirja on ollut saatavilla kaupunginvaltuustolle 23.10.2023 talousarvion esittelytilaisuudessa.

Talousarvion yhteydessä käsiteltävät valtuustoaloitteet ja muut talousarvioon liittyvät asiat

Kaupunginvaltuusto on 26.9.2005 päättänyt, että aloitteiden käsittelyohjeistusta ja sen noudattamista tarkennetaan, jotta vastaukset aloitteisiin tulisivat nopeammassa tahdissa käsittelyyn. Päätöksen mukaan ’jos aloitteessa edellytetään määrärahaa, se käsitellään talousarvion yhteydessä’.

Lautakunnat ja johtokunnat ovat käsitelleet aloitteita tällaisina talousarvioaloitteina. Lisäksi joihinkin lauta- ja johtokunnille kuulumattomiin aloitteisiin on viranhaltijavastaukset. Aloitteet, tiivistelmä vastauksista sekä vastaukset kokonaisuudessaan on koottu liitteeksi.

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Päätösehdotus

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Vuoden 2024 talousarvio ja vuosien 2024-2027 taloussuunnitelma hyväksytään. 

Talousarvio sitoo valtuustoon ja muihin toimielimiin nähden Yleiset lähtökohdat -osan Talousarvion sitovuus -luvussa määriteltyjen sitovuussäännösten mukaisesti. 

Konsernijohtajalle annetaan oikeus päättää organisaatiomuutoksiin liittyvien toimintojen ja niihin liittyvien määrärahojen siirroista. 

Konsernijohtajalle tai hänen määräämälleen konsernihallinnon viranhaltijalle annetaan seuraavat oikeudet:

  • oikeus ottaa vuoden 2024 mahdollisiin muutettuihin talousarvioihin sisältyvä lainamäärä
  • oikeus ottaa vuoden 2024 aikana lyhytaikaisia lainoja 100 milj. euron määrään saakka maksuvalmiuden turvaamiseksi
  • oikeus myöntää lyhytaikaisia antolainoja konserniyhteisöille yhteensä enintään 30 milj. euron määrään saakka
  • oikeus konvertoida ja maksaa ennenaikaisesti takaisin kaupungin taseeseen sisältyviä ottolainoja


Talousarvion liitetietoihin sisältyvät konserniyhteisöjen tavoitteet hyväksytään kuntalain 110 §:n tarkoittamiksi kuntakonsernin tavoitteiksi.

Konsernihallinnon talousyksikkö oikeutetaan tekemään talousarvioasiakirjaan teknisluonteisia korjauksia ja tarkistuksia.

Vuoden 2024 talousarvioehdotuksen yhteydessä käsiteltävät valtuusto- ja kuntalaisaloitteet sekä niihin liitteessä annetut vastaukset merkitään tiedoksi. Aloitteet eivät anna aihetta muihin kuin liitteessä mainittuihin toimenpiteisiin. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksianto - 21.8.2023

Toimenpiteen tyyppi Tiedoksianto | Tila Valmis |

Lisätiedot

Kuvaus: Kh 14.8.2023 päätös § 337 Vuosien 2024-2027 investointien taso ja toteuttaminen

Laatimispäivä:

Toimielimen päätöksenteko - 9.8.2023

Toimenpiteen tyyppi Päätöksenteko | Tila Laadittu | Käsittely Kh 14.8.2023

Lisätiedot

Laatimispäivä:

Toimielinpäätös: Vuosien 2024-2027 investointien taso ja toteuttaminen

Avaa koko päätös

Valmistelija

Männikkö Jukka, Talousjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Talousjohtaja Jukka Männikkö, puh. 050 576 7539, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Vt. lakiasiainjohtaja Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Selostus

Kaupunginhallitus hyväksyi vuoden 2024 talousarviokehyksen 19.6.2023. Kehyksessä ei määritelty vuoden 2024 investointitasoa. Kaupunginhallitus päätti käsitellä sekä vuoden 2024 että vuosien 2025-2027 investointien toteuttamista erillisessä kaupunginhallituksen investointiseminaarissa 14.8.2023.

Investointitarpeet ja -suunnitelmat ovat pysymässä hyvin korkeina koko 2020-luvun. Näin ollen liiallisen velkaantumisen estämiseksi suunniteltuja investointeja tulee jaksottaa suunniteltua pidemmälle aikavälille ja oman tulorahoituksen tasoa suhteessa investointeihin tulee kyetä taloussuunnitelmakaudella nostamaan selvästi.

Investointien valmistelua jatketaan kaupunginhallituksen evästyksen pohjalta vuoden 2024 talousarvioon ja vuosien 2024-2027 taloussuunnitelmaan. Lopullisesti investointitasosta päätetään valtuuston talousarviokokouksessa marraskuussa.

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Päätösehdotus

Kaupunginhallituksen vuosien 2024-2027 investointien tasosta ja toteuttamisesta käymä keskustelu merkitään tiedoksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksianto - 26.6.2023

Toimenpiteen tyyppi Tiedoksianto | Tila Valmis |

Lisätiedot

Kuvaus: Kh:n 19.6.2026 päätös § 307 Vuoden 2024 talousarviokehys

Laatimispäivä:

Tiedoksianto - 21.6.2023

Toimenpiteen tyyppi Tiedoksianto | Tila Valmis |

Lisätiedot

Kuvaus: Talouden ohje: Vuoden 2024 talousarvion laadinta

Laatimispäivä:

Toimielimen päätöksenteko - 9.6.2023

Toimenpiteen tyyppi Päätöksenteko | Tila Laadittu | Käsittely Kh 19.6.2023
Liitteet

Alustavat talousarviotavoitteet 2024 (pdf, 2887 kt) - Suunnitelma - v1.0

Talousarviokehys 2024, esitysmateriaali (pdf, 1417 kt) - Selvitys - v1.0

Lisätiedot

Kuvaus: Vuoden 2024 talousarviokehys

Laatimispäivä:

Toimielinpäätös: Vuoden 2024 talousarviokehys

Avaa koko päätös

Valmistelija

Männikkö Jukka, Talousjohtaja
Linnamaa Reija, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Talousjohtaja Jukka Männikkö, puh. 050 576 7539 ja strategiajohtaja Reija Linnamaa, puh. 040 572 9610, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Vt. lakiasiainjohtaja Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Selostus

Lähtökohdan vuoden 2024 talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelulle muodostavat Tampereen strategia 2030, pormestariohjelma, kaupungin vuoden 2023 talousarvion toteumaennuste sekä vuosia 2024-2027 koskevat taloudelliset ennusteet.

Tampereen kaupungin vuoden 2023 talous on toteutumassa koko kaupungin tasolla talousarviota parempana. Alkuperäinen talousarvio päätyi nollatulokseen. Huhtikuun talouskatsauksen mukaan laadittu tilinpäätösennuste on 36,9 milj. euroa ylijäämäinen.

Kuntatalouden vuodesta 2023 on yleisesti ottaen tulossa hyvä, vaikka kuntakohtaiset erot ovat suuret. Eri ennustelaitokset ovat arvioineet kuntatalouden heikkenevän nopeasti vuodesta 2024 lähtien.

Suurten kaupunkien talous on heikkenemässä nopeasti lukuun ottamatta Helsinkiä ja Espoota. Tampereen kaupungin näkymät vuodelle 2024 ovat muiden suurten kaupunkien tapaan selkeästi vuotta 2023 heikompia ja talouden tasapainossa pitäminen näyttää pysyvän vaikeana koko taloussuunnitelmakauden 2024-2027.

Kaupunginhallitus linjasi 2.5.2022 vuoden 2024 talousarviovalmistelusta, että talousarviovalmistelussa ei hyväksytä muita kuin lainsäädännön edellyttämiä tai muita pakottavia lisäkustannuksia, esimerkiksi oppilasmäärän kasvun aiheuttamia lisäkustannuksia. Lauta- ja johtokuntien tulee noudattaa talousarvioesityksissään kaupunginhallituksen linjausta ja pidättäytyä muista menoja lisäävistä esityksistä, mitä talousarviokehykseen sisältyy.

Tuloperusteet

Verotulojen kokonaismääräksi arvioidaan ensi vuonna 642 milj. euroa, joka on 31 milj. euroa vuotta 2023 vähemmän. Verotulot vähenevät, kun ns. verohännät poistuvat kuntien verotilityksistä. Valtionosuuksia arvioidaan kertyvän noin 80 milj. euroa vuonna 2024. Valtionosuuksien määrä tarkentuu loppuvuoden aikana, kun sote-uudistuksen vaikutukset tarkentuvat ja uuden hallituksen mahdolliset kuntatalouden sopeutustoimet ovat varmistuneet.  Tuloveroprosenttiin ja kiinteistöveroprosentteihin ei esitetä muutoksia.

Talousarviokehys

Kehyksessä on turvattu nykyisten palvelujen taso ja osittain palveluihin on osoitettu lisäpanostuksia. Kehyksen toimintakate heikkenee 33,0 milj. euroa (5,2 %) vuoden 2023 vertailukelpoiseen talousarvioon verrattuna. Kehyksessä vuosikate on 77,9 milj. euroa ja tilikauden tulos 19 milj. euroa alijäämäinen. Tampereen Vesi Liikelaitoksen yhtiöittäminen heikentää tilikauden tulosta noin 20 milj. eurolla, mutta investointien taso vähenee vastaavalla summalla, joten yhtiöittämisen kokonaisvaikutus kaupungin talouteen on neutraali. Talousarvion jatkovalmistelussa tavoitteena on alijäämän pienentäminen.

Toimintayksiköiden tulee laatia talousarvioesityksensä enintään talousarviokehyksen mukaiseksi. Palvelutarpeen kasvu on kehyksessä osoitetun rahoituksen lisäksi rahoitettava talousarviokehyksen sisäisin siirroin. Toimintayksiköiden tuleekin välttää esittämästä uusia pysyviä toimintamenoja lisääviä palveluja.

Kehyksessä ja vuosien 2024-2027 talousarvioissa varaudutaan avustamaan Tampereen Teatterin ja Tampereen Työväen Teatterin perusparannushankkeita enintään samalla summalla, jolla opetus- ja kulttuuriministeriö avustaa hankkeita. Vuosina 2024-2025 varaudutaan avustamaan Tampereen Teatterin perusparannushanketta enintään samalla summalla, mitä opetus- ja kulttuuriministeriö hanketta avustaa, enintään kuitenkin 15 milj. eurolla. Vuosina 2026-2027 varaudutaan avustamaan Tampereen Työväen Teatterin perusparannushanketta enintään samalla summalla, mitä opetus- ja kulttuuriministeriö hanketta avustaa, enintään kuitenkin 17 milj. eurolla.

Taloussuunnitelmakaudella 2025-2028 on onnistuttava hidastamaan toimintamenojen kasvua. Parhaiten se onnistuu pidättäytymällä uusien toimintojen aloittamisesta ja nykyisten toimintojen laajentamisesta. Tarkempi talouden tasapainottaminen tehdään vuosittain osana talous- ja strategiaprosessia.

Hallintosäännön mukaan konsernijaoston tehtävänä on mm. vastata konsernirakenteen strategisesta kehittämisestä sekä ohjata ja valvoa omistajana konserniyhteisöjä siten, että nämä toimivat valtuuston asettamien toiminnan ja talouden tavoitteiden mukaisesti. Talousarviossa tytäryhtiöille asetetaan osinkotavoitteet ja in-house-tukipalveluyhtiöille on niiden perustamisvaiheessa asetettu selkeät tehostamistavoitteet, joiden tulee näkyä kaupungille kilpailukykyisesti tuotettuina palveluina. Konsernijaoston tulee ohjata ja tukea yhtiöitä näiden tavoitteiden saavuttamisessa sekä kriittisesti arvioida kaupungin yhtiöomistuksia ja tarvittaessa tehdä myyntiesityksiä uusien investointien rahoituksen mahdollistamiseksi.

Investoinnit

Kehyksessä ei vielä määritellä vuoden 2024 investointitasoa, vaan kaupunginhallitus käsittelee sekä vuoden 2024 että vuosien 2025-2027 investointien toteuttamista erillisessä kaupunginhallituksen investointiseminaarissa, jossa investointisuunnitelmia käydään tarkemmin lävitse. Lopullisesti investointitasosta päätetään valtuuston talousarviokokouksessa marraskuussa.

Investointitarpeet ovat hyvin korkeat koko 2020-luvun, joten investointeja tulee jaksottaa suunniteltua pidemmälle aikavälille. Liiallisen velkaantumisen estämiseksi tavoitellaan taloussuunnitelmakaudella nykyistä selvästi korkeampaa oman tulorahoituksen tasoa suhteessa investointeihin.

Alustavat toiminnan tavoitteet ja kehitysohjelmat 2024

Talousarvion 2024 toiminnan tavoitteet perustuvat Tampereen strategian Tekemisen kaupunki valtuustokauden tavoitteisiin. Tavoitteiden valmistelussa on huomioitu keväällä 2023 toteutettu strategian puolivälitarkastelu ja strategiapäivityksen painotukset. Talousarviossa toiminnan tavoitteita asetetaan kaupunkitasoisesti sekä erikseen lautakunnille, liikelaitokselle ja konserniyhteisöille. Tampereen strategia ohjaa myös liikelaitoksen ja konserniyhteisöjen tavoitteiden asettamista.

Talousarviossa tavoitteita asetetaan lähtökohtaisesti toiminnan vaikuttavuudelle ja tuloksille, ja niissä tähdätään selkeään mitattavuuteen. Tavoitteiden luonteesta johtuen niiden asettamisessa pyritään teemalliseen jatkumoon. Talousarvioon 2024 valmistelluista alustavista tavoitteista suurin osa on samansuuntaisia kuin vuoden 2023 tavoitteet. Useissa jatkavissa tavoitteissa tavoitteiden kohdennusta, muotoilua ja mitattavuutta on kuitenkin tarkennettu, mutta samalla on turvattu tavoitteiden vertailtavuus edellisiin vuosiin. Alustavien tavoitteiden kokonaismäärä on hieman kasvanut vuoteen 2023 verrattuna. Lisäksi vuoteen 2023 verrattuna lautakunnille alustavasti vastuutettujen yhteistavoitteiden määrä on kasvanut. Tällä on pyritty vahvistamaan lautakuntien samansuuntaisuutta ja eri toimien vaikuttavuutta.

Strategiapäivityksen mukaisesti tavoitteistoa on erityisesti vahvistettu hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen sekä turvallisuuden teemoissa. Uusia tai uudelleen kohdennettuja tavoitteita vuodelle 2024 on valmisteltu tai valmistelussa mm. koulupäivien aikaiseen koettuun hyvinvointiin, lasten ja nuorten turvallisuuden tunteeseen, lasten fyysiseen toimintakykyyn, hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyöhön, rasismiin ja suvaitsemattomuuteen, asuinalueiden yhteisöllisyyteen ja auttamishaluun, kaupunkitasoisen asuinalueiden kehittämistyön toimeenpanoon, vihreään siirtymään sekä hankintojen tuloksellisuuteen liittyen. Lisäksi osa tavoitteista vuorottelee joka toinen vuosi. Tällaisia tavoitteita kohdistuu mm. yritystapahtumien ja kongressien määrään (vuonna 2023) ja kävijämääriin keskeisissä kohteissa (vuonna 2024). Vuodelta 2023 poistuvaksi esitetään mm. hyvinvointialueen käynnistymisvaiheeseen liittyvää tavoitetta sekä muutamia tavoitteita, joissa tavoitteen toteutumista todentavaa kyselyä ei toteuteta joka vuosi, tai tietoa tavoitteen etenemisestä ei muuten ole tarkoituksenmukaisella tavalla saatavilla.

Toiminnan tavoitteet hyväksytään talousarviokehyksen yhteydessä alustavina ja ne tarkentuvat varsinaiseen talousarvioon. Liikelaitoksen ja konserniyhteisöjen tavoitteet tuodaan kaupunginhallituksen konsernijaoston käsittelyyn syyskuussa.

Tampereen kaupungin kehittämistoiminnan kärkenä toteutetaan kaupunginhallituksen ohjauksessa olevia kehitysohjelmia. Kehitysohjelmat ovat laajoja, pääsääntöisesti kahta tai kolmea palvelualuetta yhdistäviä kokonaisuuksia, joihin liittyy merkittäviä taloudellisia panostuksia ja laajaa yhteistyötä sidosryhmien kanssa. Kehitysohjelmat asetetaan lähtökohtaisesti valtuustokaudeksi, mutta niiden hyväksymisestä ja resursoinnista päätetään vuosittain. Vuodelle 2024 esitetään, että vuonna 2023 toteutuksessa olleet kehitysohjelmat Viiden tähden keskusta, Hiedanranta, Älykaupunki kaupunkilaisille, Elämystalous ja Hiilineutraaleja tekoja jatkavat. Vuonna 2023 toteutuksessa ollut Tampere Junior -ohjelma päättyy tämän vuoden lopussa. Jatkavan viiden ohjelman lisäksi vuodelle 2024 esitetään kahta uutta ohjelmaa, jotka ovat Welcoming city ja Hyvinvointi.

Talousarviovalmistelun eteneminen

Lautakuntien ja johtokuntien talousarvioesitykset valmistuvat 15.9.2023 mennessä. Pormestarin talousarvioehdotus esitellään 23.10.2023, kaupunginhallituksen talousarviokäsittely on 30.10.2023 ja kaupunginvaltuusto päättää talousarviosta 13.11.2023.

Talousarvioehdotukseen sisältyvistä mahdollisista henkilöstöön kohdistuvista säästötoimenpiteistä tai muista vastaavista henkilöstöjärjestelyistä tulee käydä yhteistoimintaneuvottelut ennen kuin kaupunginhallitus tekee kaupunginvaltuustolle lopullisen talousarvioehdotuksen.

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Päätösehdotus

Kaupungin toimintayksiköitä kehotetaan aloittamaan vuoden 2024 talousarvion valmistelu perusteluissa kuvattujen tavoitteiden ja liitteenä olevan talousarviokehyksen mukaisesti sekä tarkempien talousarvion laadintaohjeiden mukaan.

Kaupunginhallituksen konsernijaoston tulee ohjata ja tukea yhtiöitä näiden tavoitteiden saavuttamisessa sekä kriittisesti arvioida kaupungin yhtiöomistuksia ja tarvittaessa tehdä myyntiesityksiä uusien investointien rahoituksen mahdollistamiseksi.

Vuosien 2024-2027 talousarvioissa varaudutaan avustamaan Tampereen Teatterin ja Tampereen Työväen Teatterin perusparannushankkeita samalla summalla, jolla opetus- ja kulttuuriministeriö avustaa hankkeita.

Toimintayksiköiden tulee pidättäytyä uusista toimintamenoja nettomääräisesti lisäävistä esityksistä.

Liitteenä oleva talousarviokehys on toimintakate-tasolla toimintayksiköitä sitova.

Alustavat toiminnan tavoitteet toimivat talousarvion laadinnan pohjana siten, että yksiköiden on talousarvioesitystä laadittaessa otettava huomioon tavoitteiden toteuttaminen kustannusvaikutuksineen.

Kehitysohjelmien vuoden 2024 kokonaisuus hyväksytään osaksi talousarvion jatkovalmistelua.

Päätös

Kaupungin toimintayksiköitä kehotetaan aloittamaan vuoden 2024 talousarvion valmistelu perusteluissa kuvattujen tavoitteiden ja liitteenä olevan talousarviokehyksen mukaisesti sekä tarkempien talousarvion laadintaohjeiden mukaan.

Kaupunginhallituksen konsernijaoston tulee ohjata ja tukea yhtiöitä näiden tavoitteiden saavuttamisessa sekä kriittisesti arvioida kaupungin yhtiöomistuksia ja tarvittaessa tehdä myyntiesityksiä uusien investointien rahoituksen mahdollistamiseksi.

Vuosina 2024-2025 varaudutaan avustamaan Tampereen Teatterin perusparannushanketta enintään samalla summalla, mitä opetus- ja kulttuuriministeriö hanketta avustaa, enintään kuitenkin 15 milj. eurolla. Vuosina 2026-2027 varaudutaan avustamaan Tampereen Työväen Teatterin perusparannushanketta enintään samalla summalla, mitä opetus- ja kulttuuriministeriö hanketta avustaa, enintään kuitenkin 17 milj. eurolla.

Toimintayksiköiden tulee pidättäytyä uusista toimintamenoja nettomääräisesti lisäävistä esityksistä.

Liitteenä oleva talousarviokehys on toimintakate-tasolla toimintayksiköitä sitova.

Alustavat toiminnan tavoitteet toimivat talousarvion laadinnan pohjana siten, että yksiköiden on talousarvioesitystä laadittaessa otettava huomioon tavoitteiden toteuttaminen kustannusvaikutuksineen.

Kehitysohjelmien vuoden 2024 kokonaisuus hyväksytään osaksi talousarvion jatkovalmistelua.

Toimielimen päätöksenteko - 26.5.2023

Toimenpiteen tyyppi Päätöksenteko | Tila Laadittu | Käsittely Kh 5.6.2023

Lisätiedot

Laatimispäivä:

Tiedoksianto - 9.5.2023

Toimenpiteen tyyppi Tiedoksianto | Tila Valmis |

Lisätiedot

Kuvaus: Kh:n 2.5.2023 päätös § 183 Vuoden 2024 toiminnan ja talouden suunnittelun lähtökohdat (kehittämiskokousasia)

Laatimispäivä:

Toimielimen päätöksenteko - 21.4.2023

Toimenpiteen tyyppi Päätöksenteko | Tila Laadittu | Käsittely Khkeko 2.5.2023
Liitteet

Vuoden 2024 toiminnan ja talouden suunnittelun lähtökohdat (pdf, 12636 kt) - Suunnitelma - v1.0

Lisätiedot

Kuvaus: Vuoden 2024 toiminnan ja talouden suunnittelun lähtökohdat

Laatimispäivä:

Toimielinpäätös: Vuoden 2024 toiminnan ja talouden suunnittelun lähtökohdat (kehittämiskokousasia)

Avaa koko päätös

Valmistelija

Linnamaa Reija, Johtaja
Männikkö Jukka, Talousjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Strategiajohtaja Reija Linnamaa, puh. 040 572 9610 ja talousjohtaja Jukka Männikkö, puh. 050 576 7539, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Selostus

Vuoden 2024 toiminnan ja talouden suunnittelun tueksi on laadittu aineisto, joka sisältää strategian keskeisiä viestejä, nostoja toimintaympäristön muutoksista sekä lähtökohtia talouteen, hankintoihin, henkilöstöön ja Tampere-konserniin. Lisäksi aineisto sisältää lautakuntien ja konsernihallinnon näkymiä seuraavaan vuoteen.  

Strategia ja toimintaympäristön muutokset

Tampereen strategia Tekemisen kaupunki hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa marraskuussa 2021. Strategia valmisteltiin Anna-Kaisa Ikosen pormestariohjelman pohjalta. Strategia suuntaa vuoteen 2030 ja se perustuu tulevaisuuden muutosilmiöihin.

Kevään 2023 aikana toteutettiin strategian puolivälitarkastelu, jossa arvioitiin strategian toteutumista sekä päivitettiin strategian sisältöjä vastaamaan valtuustokauden toimintaympäristömuutoksiin. Näiden pohjalta on valmisteltu strategian keskeiset viestit vuoteen 2024. Viestit osaltaan ohjaavat toiminnan tavoitteiden valmistelua.

Toimintaympäristön muutoksia tarkastellaan aineistossa väestön ja muuttoliikkeen, hyvinvoinnin ja hyvinvointierojen, elinvoiman ja työllisyyden, asuntorakentamisen ja asumisen sekä ympäristön ja ilmaston näkökulmista. Aineisto sisältää keskeiset nostot em. teemoista sekä toimintaympäristön muutoksia laajemmin avaavan liitteen.

Tampereen väkiluku on kasvanut viime vuodet voimakkaasti. Vuoden 2022 aikana väkiluku kasvoi yli 4 700 asukkaalla, mikä tarkoittaa noin kahden prosentin kasvua. Vuoden 2022 lopulla Tampereella oli 249 009 asukasta. Väestönkasvu perustuu muuttovoittoon. Ennakkotiedon valossa nettomaahanmuuton määrä jatkoi voimakasta kasvua vuonna 2022. Luonnollinen väestönlisäys oli negatiivinen ensimmäistä kertaa viimeisen 30 vuoden aikana.

Väestöryhmien välillä on eroja elinoloissa, terveydessä ja koetussa hyvinvoinnissa, jotka vaihtelevat mm. sosioekonomisen aseman, pääasiallisen toiminnan sekä sukupuolen mukaan. Köyhien eli pienituloisten osuus kotitalouksista on Tampereella edelleen suurempi kuin koko maassa keskimäärin. Mielialaan liittyvät ongelmat ovat lisääntyneet selvästi ja ovat yleisempiä tytöillä ja naisilla.

Työmarkkinoilla ja aluetaloudessa kehitys on ollut kevääseen 2023 saakka suotuisaa. Työllisyystilanne kohentui vuonna 2022, ja viimeisin työttömyysaste 02/2023 oli 10 prosentin tuntumassa. Valtakunnallisessa vertailussa kiinnostavaa on myös se, että Tampereen työttömyys on ollut viime aikoina kuusikkokunnista toiseksi matalinta (pienin työttömyysprosentti on Espoossa), ja ero valtakunnalliseen keskiarvoon on kuroutunut poikkeuksellisen vähäiseksi. Työttömyys on vähentynyt vuositasolla helmikuusta 2022 helmikuuhun 2023 mm. pitkäaikaistyöttömien, lomautettujen ja nuorten työttömien osalta.  

Asuntorakentamisen suunnassa on tapahtunut muutoksia. Rakennuslupien perusteella asuntorakentaminen on hidastumassa. Vuonna 2022 myönnettiin rakennuslupia yli 2 000 kappaletta vähemmän kuin 2021, mikä tarkoittaa noin 40 prosentin laskua. Asuntoja kuitenkin valmistui vuonna 2022 eniten koko kymmenen vuoden seurannan aikana.

Lähtökohtia talouteen, henkilöstöön ja Tampere-konserniin

Valtiovarainministeriön 23.3.2023 julkaisemassa Kuntatalousohjelmassa on arvioitu kuntatalouden tilaa ja näkymiä. Kuntatalous heikkeni vuonna 2022, mutta oli kuitenkin hyvä.

Kuntien vuodesta 2023 arvioidaan tulevan myös erittäin hyvän. Kuntataloutta vahvistavat väliaikaisesti sote-uudistukseen liittyvät niin sanotut verohännät, kun sote-uudistuksen kuntien verotuloja leikkaava vaikutus ei näy vielä täysimääräisesti kunnallis- ja yhteisöverotuloissa. Ensi vuoteen verrattuna kunnille kertyy tänä vuonna noin 1,1 mrd. euroa enemmän vanhojen veroperusteiden mukaisia verotuloja. Valtiovarainministeriö arvioi, että keskimäärin kuntatalouden menot pysyvät kehysvuosina 2024-2027 hieman tuloja suurempina.

Kuntatalouden kannalta ehdottoman tärkeää on, että kuntien tehtäviä ja velvoitteita vähentävät, lisäävät tai laajentavat toimenpiteet sekä kuntatalouteen vaikuttavat veroperustemuutokset kompensoidaan nettomääräisesti muuttamalla valtionosuuksia ja/tai vastaavaa kiinteää määrärahaa 100-prosenttisesti taikka poistamalla muita tehtäviä tai velvoitteita. Jotta valtion rahoitusvastuu kuntien uusista ja laajenevista tehtävistä toteutuu, tulee uusien ja laajenevien tehtävien vaikutukset kuntatalouteen arvioida realistisesti.

Tampereen kaupungin vuoden 2023 taloudesta arvioidaan tulevan alkuperäistä talousarviota parempi. Parempi tulos perustuu lähinnä kuntien verovuoden 2022 kunnallisveron ja yhteisöveron tilityksiin, joita kertyy korkeammalla jako-osuudella poikkeuksellisen paljon vuonna 2023. Tilanne on heikentymässä vuodesta 2024 alkaen ja kaupungin talous uhkaa jäädä lähivuosina selvästi alijäämäiseksi.

Talousarviovalmistelua vaikeuttaa erityisesti epätietoisuus valtionosuuksien kehityksestä. Valtakunnan uuden hallituksen toimenpiteillä tulee olemaan myös suuri vaikutus kaupungin lähivuosien talouteen. Tampereen Veden yhtiöittämisellä, raitiotievastikkeen nousulla, myyntivoittojen ja maankäyttösopimuskorvausten kehityksellä sekä kunnallis- ja yhteisöverotilitysten vähenemisellä on isoja vaikutuksia vuoden 2024 talousarviovalmisteluun.

Talousarviovalmistelussa tavoitteena on mitoittaa nettomenojen kasvu verorahoituksen kasvua pienemmäksi ja mitoittaa vuosikate sekä investoinnit lähemmäksi toisiaan. Jos tavoite halutaan saavuttaa, on kaupungin pidättäydyttävä uusista käyttömenoja lisäävistä toiminnoista ja suunniteltua investointitasoa pitää hallitusti laskea.

Nykyisessä taloussuunnitelmassa kaupungin investointitaso on hyvin korkea. Suuria investointeja on suunniteltu tehtäväksi ja aloitettavaksi taloussuunnitelmakaudella 2024-2027. Jos kaikki suunnitellut investoinnit toteutetaan suunnitellussa aikataulussa, kaupungin lainamäärä voi kasvaa taloussuunnitelmakaudella yli 500 milj. eurolla.  Taloussuunnitelmakaudella vuosikatteen tulisi kattaa investoinneista vähintään 70 prosenttia, missä on nykytiedon mukaan huomattavia hankaluuksia.

Kaupungin henkilöstömäärä on tällä hetkellä noin 8 900, joista naisia on 76 prosenttia ja miehiä 24 prosenttia. Eri tehtävänimikkeitä kaupungissa on noin 540. Henkilöstökulut ovat noin 431,1 milj. euroa. Henkilöstön saatavuus ja pysyvyys korostuvat tulevaisuudessa keskeisenä haasteena. Kaupunki kilpailee osaajista hyvinvointialueen ja yksityisen sektorin kanssa.

Tampere-konserni koostuu tytäryhtiöistä ja -yhteisöistä, osakkuusyhtiöistä, osaomistusyhtiöistä sekä liikelaitoksista. Vuonna 2024 Tampereen Vesi Oy aloittaa toimintansa ja Tampereen kaupunkiliikenne liikelaitoksen yhtiöittämisselvitys laaditaan. Konsernin osalta osingot tulevat palaamaan poikkeuksellisten vuosien jälkeen normaalitasolle, noin 25 milj. euroon/vuosi.

Lautakuntien ja konsernihallinnon näkymiä vuoteen 2024

Aineistoon on koottu lautakuntien ja konsernihallinnon näkökulmista niitä palvelusuunnitelmien toimenpidekokonaisuuksia, joissa lautakuntien alaisessa ja konsernihallinnon toiminnassa tulee vuoden 2024 aikana onnistua.

Elinvoima- ja osaamislautakunnan alaisessa toiminnassa korostuu työvoiman ja palvelujen saatavuuden turvaaminen rakenteellisissa uudistuksissa ja kotoutumisen kehittäminen. Lisäksi lautakunnassa panostetaan nuorten osalta syrjäytymisen ehkäisyyn sekä opiskelijoiden hyvinvoinnin ja turvallisuuden tunteen vahvistumiseen. Luovien alojen toimintaedellytysten vahvistamiseen myös panostetaan. Tavoitteena on nostaa luovien alojen osuus BKT:stä verrokkimaiden tasolle (Suomi 4 %, Euroopan ka. 7 %). Tarve kehittää elinvoimapalveluja osana tulevaisuuden kaupunkia on korostunut hyvinvointialueuudistuksen jälkeen. Painotuksena on yrityspalveluiden kehittämisen ohella startup-yritysten toimintaedellytysten edistäminen sekä yritysekosysteemien vahvistaminen. Lisäksi Pirkanmaan alueen yritysten työvoimapulaan vastataan ja alueen elinvoimaa tuetaan työllisyyttä, kansainvälisen työvoiman liikkuvuutta ja kohtaantoa tukevalla yhteistyöllä. Keskeistä on myös TE2024-palvelumallin valmistelu ja järjestämisvastuuseen valmistautuminen. Asunto- ja kiinteistölautakunnassa korostuu yhdyspinnat ja yhteistyö hyvinvointialueen kanssa, hyvinvoivat ja sosiaalisesti kestävät asuinalueet sekä kestävän kasvun turvaaminen ja edellytysten luominen kestäville elämäntapavalinnoille ja asumiselle. Myös yritysten sijoittumisedellytykset varmistetaan.   

Sivistys- ja kulttuurilautakunnassa korostuu alueellisen yhdenvertaisuuden edistäminen. Asuinalueiden eriytyminen ei ole hidastunut tavoitteiden mukaisesti, joten tähän tarvitaan toimia. Lasten ja nuorten mielenterveyden ja hyvinvoinnin haasteet ovat lisääntyneet. Näihin vastataan lautakunnan alaisessa toiminnassa. Lisäksi lautakunnassa korostuu kaupungin ja hyvinvointialueen yhteistyön varmistaminen. Tamperelaisten asukas- ja asiakaskokemus riippuu jatkossa entistä enemmän kaupungin ja hyvinvointialueen yhteistyön onnistumisesta. Yksinäisyys on kasvava haaste, mikä korostaa osallisuuden vahvistamista lautakunnassa. Lisäksi järjestöjen ja yhteisöjen toiminnan tukea tulee kehittää. Kaupungin hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamiseksi korostetaan ekososiaalisen sivistyksen edistämistä sekä kestävää liikkumista ja materiaalien kiertoa. Lisäksi lautakunnan alaisessa toiminnassa on tarve kohdentaa toimia palvelujen laadun ja sisältöjen kehittämiseen kaupungin elinvoiman lisäämiseksi. Myös asiakaskokemuksen parantamiseen ja työntekijäkokemuksen vahvistamiseen on tarve panostaa.   

Yhdyskuntalautakunnassa ja kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa korostuu ilmastonmuutoksen hillintä ja sopeutuminen kaupunkiympäristössä, luonnon monimuotoisuuden turvaaminen sekä kestävä ja sujuva liikkuminen, jossa keskiössä on liikenteen toimivuuden varmistaminen kaikkien kulkumuotojen osalta. Joukkoliikennepalveluja lisätään kasvaneen kysynnän ja uusien alueiden rakentumisen johdosta. Lisäksi lautakunnan alaisessa toiminnassa korostuu toimet kaupunkiympäristön palvelualueen prosessien ja palveluiden digitalisoimiseksi sekä keskustan kehittämiseksi.

Konsernihallinnossa korostuu Venäjän hyökkäyssodan vaikutuksista turvallisuuden ja turvallisuuden tunteen sekä varautumisen vahvistaminen. Myös digiturvallisuuden edistämisessä tulee onnistua. Kaupungin rooli hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä on painottunut hyvinvointialueen käynnistyttyä uudelleen. On edelleen tarve varmistaa yhdyspintojen sujuvuus hyvinvointialueen kanssa sekä vahvistaa hyvinvointijohtamista kaupungin omassa toiminnassa. Palvelujen järjestämisen tukemista on syytä jatkaa vuodelta 2023 ja mahdollistaa TE-uudistuksen onnistunut toteutus. Lisäksi keskeistä on talouden tasapainon ja tuottavuuden edistäminen sekä hankintojen tuloksellisuuden ja innovatiivisuuden vahvistaminen. Kilpailuun osaavasta työvoimasta kaupunkiorganisaatiossa vastataan rakentamalla vetovoimaista työnantajakuvaa ja hyvää työntekijäkokemusta. Alueen työvoimapulaan vastaamiseksi Tampereen kansainvälistymistä tulee vahvistaa. Konsernihallinnossa tuetaan tätä muutosta. Lisäksi vuonna 2024 painotuksena on digitalisaation hyödyntämisen tukeminen sekä hallinnon sujuvoittaminen ja asiakaskokemuksen parantaminen.

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja

Päätösehdotus

Vuoden 2024 talousarvion toiminnan tavoitteiden valmistelua jatketaan toiminnan ja talouden suunnittelun lähtökohdat -aineiston pohjalta.

Talousarviovalmistelussa tavoitteena on vähintään nollatulos ja valmistelussa pidättäydytään käyttömenoja lisäävistä toiminnoista tai toimintojen laajentamisista.

Investointeja jaksotetaan pidemmälle aikajaksolle ja investointitasoa käsitellään kehyspäätöksen lisäksi kaupunginhallituksen investointiseminaarissa 14.8.2023.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksianto - 1.3.2023

Toimenpiteen tyyppi Tiedoksianto | Tila Valmis |

Lisätiedot

Kuvaus: Kh:n 20.2.2023 päätös § 83 Talousarvion kehysvalmistelun uudistamisen tilannekatsaus

Laatimispäivä:

Tiedoksianto - 20.2.2023

Toimenpiteen tyyppi Tiedoksianto | Tila Valmis |

Lisätiedot

Kuvaus: Kh:n 13.2.2023 päätös § 73 Vuoden 2024 talousarvion talous- ja strategiaprosessin aikataulu (kehittämiskokousasia)

Laatimispäivä:

Toimielimen päätöksenteko - 8.2.2023

Toimenpiteen tyyppi Päätöksenteko | Tila Laadittu | Käsittely Kh 20.2.2023
Liitteet

Kehysvalmistelun uudistamisen tilannekatsaus (pdf, 1262 kt) - Suunnitelma - v1.0

Lisätiedot

Laatimispäivä:

Toimielinpäätös: Talousarvion kehysvalmistelun uudistamisen tilannekatsaus

Avaa koko päätös

Valmistelija

Männikkö Jukka, Talousjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Talousjohtaja Jukka Männikkö, puh. 050 576 7539, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Selostus

Vuoden 2023 talousarviossa asetettiin tavoitteeksi nivoa tuottavuustavoitteita mukaan talousarviovalmisteluun ja vastata entistä paremmin kuntatalouden haasteisiin.

Uudistettu talousarvion kehysvalmistelu perustuu suurelta osin laskennalliseen malliin, jossa huomioidaan valittujen palvelujen volyymimuutokset, hintaindeksin muutokset ja laskennallinen tuottavuustavoite. Lisäksi on mahdollista huomioida merkittävät strategiset painotukset ja lainsäädännön tai toimintaympäristön muutosten aiheuttamat muutostarpeet. Tarkoitus on asettaa valituissa palveluissa tavoitteet yksikkökustannusten kasvulle ja tuottavuuden paranemiselle, hyödyntää tuotteistettuja palveluita talousarviovalmistelussa mm. läpinäkyvyyden lisäämiseksi sekä korostaa kehysvalmistelussa entistä paremmin strategisia painotuksia ja kokonaisjohtamista . 

Palvelujen yksikkökustannusten mittaamisen syventäminen ja yksikkökustannusten tarkastelu on tarkoitus ottaa osaksi taloussuunnittelua ja talous- ja tuottavuusohjelman toteuttamista. Kaupunki tarkastelee jo nyt toimintaansa palvelukohtaisesti automatisoidun tuotekohtaisen kustannuslaskennan avulla. Tarkastelua syvennetään ja tuodaan palvelujen yksikkökustannukset osaksi talouden kasvun hallitsemista.

Tuottavuusmuutosta tarkastellaan lautakunta- ja palveluryhmätasoa tarkemmalla eli palvelujen tasolla. Toimenpiteillä tavoitellaan kaiken kaikkiaan yleistä kustannustasoa hitaampaa nettomenojen kasvua ja myös nettomenojen kasvun pitämistä verorahoituksen kasvua pienempänä.

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Päätösehdotus

Talousarvion kehysvalmistelun uudistamisen tilannekatsaus merkitään tiedoksi.

Vuoden 2024 talousarviovalmistelussa asetetaan valituissa palveluissa tavoitteet yksikkökustannusten kasvulle ja tuottavuuden paranemiselle.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Toimielimen päätöksenteko - 6.2.2023

Toimenpiteen tyyppi Päätöksenteko | Tila Laadittu | Käsittely Khkeko 13.2.2023
Liitteet

Vuoden 2024 toiminnan ja talouden suunnittelun vuosikello (pdf, 139 kt) - Suunnitelma - v1.0

Vuoden 2024 talousarvion talous- ja strategiaprosessin aikataulu (pdf, 161 kt) - Suunnitelma - v1.0

Lisätiedot

Laatimispäivä:

Toimielinpäätös: Vuoden 2024 talousarvion talous- ja strategiaprosessin aikataulu (kehittämiskokousasia)

Avaa koko päätös

Valmistelija

Männikkö Jukka, Talousjohtaja
Linnamaa Reija, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Talousjohtaja Jukka Männikkö, puh. 050 576 7539 ja strategiajohtaja Reija Linnamaa, puh. 040 572 9610, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Selostus

Vuoden 2024 talousarviovalmistelun suunnittelu on aloitettu valmistelemalla talous- ja strategiaprosessin aikataulua. Valmisteluun vaikuttaa erityisesti se, missä vaiheessa vuotta saadaan tieto sote-uudistuksen lopullisista vaikutuksista vuoden 2024 valtionosuuksiin.

Kaupunginhallituksessa 2.5.2023 käsitellään toiminnan ja talouden suunnittelun lähtökohtia. Kaupunginhallituksessa käsitellään kevään valmistelun jälkeen kehyksen laadintatilannetta 5.6.2023. Kaupunginhallitus päättää kehyksestä 19.6.2023.

Kevään aikana arvioidaan lisäksi Tampereen strategian ja palvelusuunnitelmien päivitystarpeita. Webinaari valtuustolle strategian arvioinnista järjestettiin 7.2.2023. Mikäli strategiaan tulee muutoksia, hyväksytään päivitetty strategia valtuustossa 24.4.2023. Kaupunginhallitus käsittelee ennen tätä mahdollisia päivitystarpeita kokouksissaan 20.2.2023 ja 10.4.2023.

Palvelusuunnitelmien mahdolliset päivitykset hyväksytään lautakunnissa ja kaupunginhallituksessa toukokuussa.

Syksyn käynnistää 14.8.2023 kaupunginhallituksen investointiseminaari. Valtuustolle, ylimmälle johdolle sekä sidosryhmille järjestetään 31.8.2023 valtuuston strategiaseminaari. Toimielinten talousarvioehdotukset käsitellään 15.9.2023 mennessä.

Pormestarin talousarvioehdotus esitellään tiedotusvälineille sekä kaupunginhallitukselle ja -valtuustolle 23.10.2023 ja valtuuston talousarviokokous on 13.11.2023.

Lautakunnat hyväksyvät palvelusuunnitelmia 2022-2025 tarkentavat ja talousarvioon perustuvat vuosisuunnitelmat vuoden 2023 loppuun mennessä. Myös johtokunnat hyväksyvät palvelu- ja vuosisuunnitelmat vuoden 2023 loppuun mennessä.

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Päätösehdotus

Vuoden 2024 talousarvion talous- ja strategiaprosessin aikataulu hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Asian avaaminen - 6.2.2023

Toimenpiteen tyyppi Vireillepano/-tulo | Tila Valmis | Käsittely Talousyksikkö

Lisätiedot

Laatimispäivä:

Asian tilanne

  • 1 Vireillepano/-tulo: Valmis
  • 3 Päätöksenteko: Käynnissä
  • 4 Tiedoksianto: Valmis

Perustiedot

Diaarinumero

TRE:832/02.02.01/2023


Valtuustoaloitteen jättäjä

Talousyksikkö


Tehtäväluokan nimi

TALOUDEN SUUNNITTELU, OHJAUS JA SEURANTA


Asian vireilletuloaika

6.2.2023


Asiasanat

konsernimääräys, suunnitelmat, talousarvio, henkilöstö, koulutus, valtuustoaloite