§ 2 Rakennusvalvonnan lupa-asiakirjojen katselu- ja myyntipalvelu

Lataa  Kuuntele 

TRE:394/00.01.05/2023

Päätöspäivämäärä

1.2.2023

Päätöksen tekijä

Suunnittelujohtaja, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Erikoissuunnittelija, Toni Laine, 040 806 3485, etunimi.m.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Suunnittelujohtaja, Jukka Lindfors, 050 559 4139, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Projektissa hankitaan rakennusvalvonnan lupa-asiakirjojen katselu- ja myyntipalvelu, joka mahdollistaa lupa-asiakirjojen katselun ja ostamisen sisäisille ja ulkoisille asiakkaille sähköisenä itsepalveluna. Palvelu korvaa 1.12.2022 poistuneen Sitowisen Tapsa-palvelun sekä asiakaspääte- ja viranomaissovellukset, jotka ovat Tampereen omia piensovelluksia. Rakennusvalvonnan lupa-asiakirjoihin kohdistuu paljon tietopyyntöjä ja niitä käytetään myös rakennusvalvonnassa päivittäin lupa-, valvonta- ja rekisteriylläpitotehtävissä. Katselu- ja myyntipalvelun avulla merkittävä osa tietopyynnöistä voidaan suorittaa itsepalveluna ilman manuaalista työtä rakennusvalvonnassa. Kunta saa lisäksi myyntituloja asiakirjoista, kun kyse ei ole viranomaiskäytöstä. Yhtenäinen eri käyttäjäryhmien tarpeet ja oikeudet huomioiva palvelu sujuvoittaa asiointia, operatiivista työtä ja tiedonhallintaa.

Kaupunkiympäristön palvelualueen toimintasäännön 4 §:n mukaan projektin toteutuspäätös kuuluu suunnittelujohtajan tehtäviin.

Projektissa käsiteltävien henkilötietojen osalta henkilörekisterin vastaava viranhaltija on suunnittelujohtaja Jukka Lindfors. 

Projektiin liittyvistä hankinnoista päättää tietohallintojohtaja, kun kyseessä on ict-kehittämismäärärahalla toteutettava projekti.

Projektin kokonaiskustannusarvio on 47 000 €, josta ulkopuolisen rahoituksen osuus on 0 € ja Tampereen kaupungin osuus on 47 000 €. 

 Projekti rahoitetaan tietohallintoyksikön kaupunkiympäristön salkulle allokoimasta keskitetystä ICT-kehittämismäärärahasta.  Vuoden 2023 rahoitusta 47 000 euroa esitetään ICT-kehittämismäärärahan uudelleenbudjetointiesitykseen ja se vahvistetaan erikseen kaupunkiympäristön palvelualueen kehittämisen johtoryhmässä, mikäli ICT-kehittämismäärärahan uudelleenbudjetointi toteutuu esityksen mukaisena.  Mikäli uudelleenbudjetoitua ICT-kehittämismäärärahaa ei saada, projektin toteutuksen rahoitus keskustellaan erikseen kehittämisen johtoryhmässä.

Projektin toteuttamisaika 1.2.2023 – 31.12.2023. Rahoitus on käytettävissä 31.12.2023 saakka.   

Projektin operatiivinen omistaja on rakennusvalvontapäällikkö ja projekti toteutetaan rakennusvalvonnassa.

Projektipäällikkönä toimii erikoissuunnittelija Toni Laine.

Taloushallinnon yhteyshenkilö on taloussuunnittelija Jussi Mäkituuri konsernihallinnon tukipalveluista.

Projektipäällikön ja projektiryhmän jäsenten esihenkilönä toimii heidän vakituiset esihenkilönsä ja taloushallinnon yhteyshenkilön esihenkilönä hänen vakituinen esihenkilönsä.

Projektiin liittyvien laskujen asiatarkastus kuuluu projektipäällikölle.

Projektiin liittyvien laskujen hyväksyntä kuuluu operatiiviselle omistajalle (Konsernijohtajan päätös 21.12.2022 § 184).

Projektissa noudatetaan Tampereen kaupungin hankintaohjeistusta, taloudenhoidon konsernimääräystä ja projektiohjeistusta. 

Projekti on käsitelty ja hyväksytty toteutukseen Kaupunkiympäristön palvelualueen kehittämisen johtoryhmässä 19.12.2022.

Päätös

Rakennusvalvonnan lupa-asiakirjojen katselu- ja myyntipalvelu -projekti (= ”TAPSA2”) toteutetaan ajalla 1.2.2023 – 31.12.2023 Tampereen rakennusvalvonnassa. 

Projektin kokonaiskustannusarvio on 47 000 €, josta ulkopuolisen rahoituksen osuus on 0 € ja Tampereen kaupungin osuus on 47 000 €. 

Projekti rahoitetaan tietohallintoyksikön kaupunkiympäristön salkulle allokoimasta keskitetystä ICT-kehittämismäärärahasta.  Vuoden 2023 rahoitusta 47 000 euroa esitetään ICT-kehittämismäärärahan uudelleenbudjetointiesitykseen ja se vahvistetaan erikseen kaupunkiympäristön palvelualueen kehittämisen johtoryhmässä, mikäli ICT-kehittämismäärärahan uudelleenbudjetointi toteutuu esityksen mukaisena.  Mikäli uudelleenbudjetoitua ICT-kehittämismäärärahaa ei saada, projektin toteutuksen rahoitus keskustellaan erikseen kehittämisen johtoryhmässä.

Rahoitus on käytettävissä 31.12.2023 saakka.

Projektin operatiivinen omistaja on rakennusvalvontapäällikkö Juha Henttonen.

Projektipäälliköksi nimetään erikoissuunnittelija Toni Laine (40 htp).

Projektiryhmään nimetään suunnittelija Jukka Peltola (20 htp), tietopalvelusihteeri Tero Mettinen (10 htp) ja tietopalvelusihteeri Aino Tervonen (10 htp).

Projektin ohjausryhmän jäseniksi nimetään rakennusvalvontapäällikkö Juha Henttonen ja kutsutaan paikkatietopäällikkö Heikki Karttunen sekä suunnittelija Sami Tuominen.

Projektin kustannukset maksetaan kustannuspaikalta 113251 ja projektin SAP-tunnus on K1130_ICT_23_03.

Lausunnot

Tietohallintojohtaja Maria Nikkilä:

Projekti rahoitetaan tietohallintoyksikön kaupunkiympäristön salkulle allokoimasta keskitetystä ICT-kehittämismäärärahasta.  Vuoden 2023 rahoitusta 47 000 euroa esitetään ICT-kehittämismäärärahan uudelleenbudjetointiesitykseen ja se vahvistetaan erikseen kaupunkiympäristön palvelualueen kehittämisen johtoryhmässä, mikäli ICT-kehittämismäärärahan uudelleenbudjetointi toteutuu esityksen mukaisena.  Mikäli uudelleenbudjetoitua ICT-kehittämismäärärahaa ei saada, projektin toteutuksen rahoitus keskustellaan erikseen kehittämisen johtoryhmässä.

Allekirjoitus

Suunnittelujohtaja Jukka Lindfors