Päätöksen perustelut
Tuomi Logistiikka Oy pyysi tarjouksia Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen toimeksiannosta Kaupinkadun kadunrakennusurakkaan 2023. Urakan kohteena on Kaupinkadun rakennusurakka ja kunnallistekniikan saneeraus välillä Teiskontie - Sammonkatu.
Hankintamenettelynä on hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Kyseessä on EU-kynnysarvon alittava urakka. Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-palvelussa 15.12.2022 Tarjouspyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa.
Tarjouksen jätti määräaikaan 19.1.2023 klo 12 mennessä seuraavat 10 tarjoajaa: GRK Suomi Oy (2810844-3), Hervannan Kaivin Oy (1040845-6), Infra Kiri Oy (1964167-6), Kreate Oy (0168716-6), LK Urakointi Oy (0718187-9), Pimara Oy (1839402-8), Rajukivi Oy (3205377-2), TerraWise Oy (0756091-6), Turtolan Kaivin Oy (0933206-0) ja Vision Infra Oy (2889418-1).
Hankintalain 104 §:n mukaisesti hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajalta selvitystä tarjouksen hinnoista tai kustannuksista, jos tarjous vaikuttaa poikkeuksellisen alhaiselta. Hankintayksikkö voi hylätä hankinnan laatuun ja laajuuteen nähden hinnaltaan tai kustannuksiltaan poikkeuksellisen alhaisen tarjouksen, jos tarjoajan antama selvitys ei tyydyttävästi selitä tarjottujen hintojen tai kustannusten alhaista tasoa. Hankintayksikkö on hyväksynyt tarjoajan antaman selvityksen. Annetun selvityksen jälkeen kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.
Vertailuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta- laatusuhdetta seuraavin painotuksen: hinta 70 pistettä (pienin annettu arvo/tarjottu arvo*70 pistettä) ja laatu 30 pistettä (tarjottu arvo/suurin annettu arvo*30 pistettä).
Laatupisteiden maksimipisteet jakautuivat seuraavasti:
Asiakastyytyväisyys max 5 p
Uusiomateriaalien osuus urakan maa- ja kiviaineksista max 9 p
Urakassa syntyvien ylijäämämaiden hyödyntäminen urakan ulkopuolella max 3 p
Urakassa hyödynnettävät hankkeen ulkopuolelta tulevat uusiomateriaalit max 3 p
Kivi- ja maa-ainesten kuljetusten hiilidioksidipäästöt max 3 p
Kierrätysasfaltin osuus hankkeella käytettävistä asfalttimassoista max 3 p
Tarjoajalla on sertifioitu ympäristöjärjestelmä max 1 p
Ajoneuvojen ja kalustojen päästöluokat hankkeella vähintään Euro 6 ja Stage 4 max 3 p
Uusiutuvan fossiiliton polttoaineen käyttö max 3 p
Tarjoaja on toteuttanut uusiomateriaaleilla vähintään yhden hankkeen max 1 p
Tarjoajan kestävä kehitys -ehdotus max 1 p
Välitavoitteen aikataulu ennen 18.9.2023: 7.8 = 6 p; 14.8 = 5 p; 21.8 = 4 p; 28.8 = 3 p; 4.9 = 2 p; 11.9 = 1 p.
Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antoi Rajukivi Oy, jonka kokonaisurakkahinta oli 749 000 euroa ja kokonaispisteet hinnan ja laadun osalta 97,14.
Tarjoajien kunkin vertailuperusteen osalta saamat pisteet ja pisteytyksen perustelut ilmenevät hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta.
Hankintalain 105 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen tulee tarkastaa tarjouskilpailun voittajan osalta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista.
Hankintayksikkö on tarkastanut valittavaksi esitetyn yrityksen soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Rajukivi Oy täyttää tarjouspyynnössä tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Rajukivi Oy on ennen hankintapäätöstä toimittanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ja ne on hyväksytysti tarkastettu.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Yhteystieto: hankintapalvelut@tuomilogistiikka.fi.
Hankinnan valmistelijana toimivat Tuomi Logistiikka Oy:stä hankintavastaava Maarit Ketola ja Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueelta rakennuttajainsinööri Petri Leppänen.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Tampereen kaupungin Hallintosäännön (36 §, kappale 2, kohta 4) perusteella palvelualueen johtaja päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan palveluja vuosisuunnitelman rajoissa.