Lausunnot
Tampereen kaupunki pitää tärkeänä, että maakunnan energiastrategia on laadittu laajassa yhteistyössä maakunnan toimijoiden kanssa. Energiastrategian tavoite hiilineutraali maakunnan energiajärjestelmä vuonna 2030 on linjassa Tampereen kaupungin oman tavoitteen kanssa olla hiilineutraali samana vuonna.
Energiastrategian luonnoksessa on listattu toimia melko ylätasoisesti, ja siten lukijalle jää vähäinen käsitys Pirkanmaalla tehtävistä konkreettisista toimista. Strategiassa todetaan aurinkoenergian osalta, että pienimuotoisen hajatuotannon tulee nähdä muodostavan ajanmittaa suuremman merkityksen, jolla parannetaan maakunnan energiaomavaraisuutta. Tampereen kaupunki esittää, että samat argumentit tulisi esittää myös tuulivoiman osalta. Pienimuotoinen tuulivoima yhtä lailla parantaa maakunnan energiaomavaraisuutta, antaa mahdollisuuden varsinkin maaseudulla myydä ylijäämäsähköä ja parantaa huoltovarmuutta taajamien ulkopuolella. Pientuulivoiman osalta johtopäätöksiin tulisi lisätä, että todennettua tietoa tulisi jakaa ja realistisia esimerkkilaskelmia pientuulivoiman mahdollisuuksista tulisi viestiä kohderyhmille. Pientuulivoimaa koskevaa lupamenettelyä tulisi sujuvoittaa.
Tekstiluonnoksessa on maankäyttökysymysten osalta esitetty, että olemassa olevaa infrastruktuuria ja nykyistä rakennuskantaa tulisi hyödyntää energian varastoinnin ja energiajärjestelmän näkökulmasta. Tampereen kaupunki katsoo, että tämän lisäksi varastointiratkaisut tulee nostaa arvioitavaksi myös maankäytön tilavarauksia ja suojaetäisyyksiä mietittäessä pidemmällä aikavälillä. Kuluttajatason varastoinnin osalta tulee miettiä tarvittavat ohjeistukset.
Energiankulutus otsikon alla todetaan: ”energiansäästö taas on kulutuksen vähentämistä niin, että tietystä totutusta energiankäytöstä luovutaan ja mahdollisesti heikennetään elinympäristön viihtyisyyttä.” Koska vaikutus elinympäristöön heikentävästi ei ole väistämätön, voi sen jättää virkkeestä pois.
Liikennemurros otsikon alla todetaan, että: ”Heikkoudet ja haitat liittyvät lataus- ja tankkausverkoston sekä liikennebiokaasun tuotannon ja jalostamisen vaatimiin suuriin investointeihin. Uhkana puolestaan on liikennesuoritteiden kasvaminen maaseudun tyhjentyessä. Tampereen kaupunki katsoo, että esitetty uhka näyttäytyy vaikeasti hahmotettavana. Tarkoitetaanko tällä, että polttoaineen saatavuudella on vaikutus maaseudun tyhjenemiseen. Parempi ilmaisu olisi, jos maaseudulle esitettäisiin mietittäväksi oma erillinen ratkaisu.
Sivulla 10 on käsitelty biokaasun tuotantoa Pirkanmaan alueella. Tampereen kaupunki katsoo, että tekstissä olisi hyvä tuoda seudullisesti merkittävät hankkeet esille. Biokaasuun liittyen seudulliset tärkeät hankkeet ovat Pirkanmaan Jätehuollon Biolaitos ja Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy. Biolaitoksessa käsitellään 17 kunnan biojätteet ja Nokian kaupungin puhdistamolietteet. Keskuspuhdistamon energiavarmuutta parannetaan sillä, että Sulkavuoren puhdistamo tuottaa 100 % omasta lämmön ja 50 % sähkön tarpeestaan lietteen mädättämisestä saatavalla biokaasulla. Sivulla 10 on esitelty myös skenaario ”Biokaasu maksimissaan” kun taas sivulla 13 puhutaan synteettisen metaanin tuotannosta jätteenpolton yhteydessä. Koska nämä kaksi potentiaalista tuotetta käyttävät samaa infrastruktuuria ja limittyvät siinä yhdeksi energianlähteeksi, Tampereen kaupunki esittää, että olisi mielekästä yhdistää synteettisen metaanin tuotantoa biokaasuskenaarioon.
Sivulla 13 on lause, johon on eksynyt kirjoitusvirhe: ”Nordic Ren-Gas on selvittänyt yhdessä Tampereen sähkölaitoksen kanssa hiilen talteenoton mahdollisuutta Tammervoiman hyötyvoimalaitoksella, jolloin talteen otettua hiilidioksidia voidaan yhdistää vedyn kanssa synteettiseksi metaaniksi.” Tampereen Sähkölaitos on allekirjoittanut Ren-Gas Oy:n kanssa hankekehityssopimuksen, jossa sovitaan mm. Tammervoiman hyötyvoimalaitoksen savukaasujen hyödyntämisestä sekä hiilidioksidivapaan kaukolämmön toimittamisesta Tampereen kaukolämpöverkkoon. Hankkeen tavoitteena on rakentaa tuotantolaitos, joka tuottaa uusiutuvaa synteettistä metaania, vetyä ja hukkalämmöstä tuotettua kaukolämpöä.
Samalla sivulla jätteenpolton yhteydessä korostetaan biojätteen saamista pois sekajätteestä paremman hyödynnettävyyden vuoksi. Tässäkin yhteydessä olisi hyvä tuoda esille Pirkanmaan jätehuollon rooli alueen toimijana.
Tampereen kaupunki esittää, että sivulta 27. alkavana liikennettä käsittelevään osuuteen olisi hyvä tuoda esille se, että kaupunkien keskustojen joukkoliikenteelle tarkoitettuja alueita ja liityntäpysäköintimahdollisuuksia edistetään.