Päätöksen perustelut
Tampereen kaupungilta vaaditaan oikaisua tarkastajan 01.02.2023 klo 13.53 tekemään tarkastusmaksua 7 20000 21444 koskevaan päätökseen.
Asianosainen esitti tarkastustilanteessa nuorten ikäryhmän mobiilikertalipun, mikä oli ostettu mukana olleen ystävän puhelimella. Nuorten ikäryhmän alennuslippuja voivat ostaa 17-24 –vuotiaat matkustajat. Oikaisuvaatimuksen tekijä on 26-vuotias, ikä varmennettiin matkalippujen tarkastajan toimesta väestötietojärjestelmästä. Oikaisuvaatimuksen tekijä vetoaa oman pankkinsa maksukorttiongelmiin ja kiireeseen, minkä takia asianosaiselle on vahingossa ostettu nuorten alennusryhmään kuuluva kertalippu. Asianosainen kertoo myös kokeneensa rakenteellista rasismia, koska tarkastaja ei ole kysynyt henkilöllisyystodistusta oikaisuvaatimuksen tekijän ystävältä. Asianosaisen ystävä oli esittänyt tarkastajalle henkilökohtaisen Nysse-korttinsa, jonne oli ladattu haltijakohtainen lipputuote. Henkilökohtaisen Nysse-lipun tiedot tallennetaan Tampereen matkakorttijärjestelmän asiakasrekisteriin ja näin matkakortin omistajan tiedot näkyvät matkalippujen tarkastajan käyttämässä tarkastussovelluksessa tarkastustilanteessa. Henkilökohtaiselle matkakortille voi ladata vain oman ikäryhmän lipputuotteita. Nysse mobiililipuissa ei ole käytössä vahvaa tunnistautumista kertalipuissa ja Nysse Mobiilia voi käyttää rekisteröitymättä. Sovelluksella voi ostaa kerta- tai vuorokausilipun myös toiselle matkustajalle, minkä johdosta matkustaja voi valita haluamansa alennusryhmän lipun ilman tunnistautumista. Nuorten ikäryhmän alennuslippuja voivat ostaa 17-24 –vuotiaat matkustajat. Matkalippujen tarkastaja oli kysynyt asianosaiselta henkilöllisyystodistusta varmistaakseen oikeuden matkustaa nuorten alennusryhmän mobiilikertalipulla. Asianosaisella ei ollut esittää henkilöllisyystodistusta. Tämän takia matkalippujen tarkastaja on pyytänyt suulliset tiedot paperille, minkä jälkeen annetut tiedot on varmennettu väestötietojärjestelmästä. Matkalippujen tarkastajan pitää varmistaa oikea henkilöllisyys ennen tarkastusmaksumääräyksen kirjoittamista, jotta tarkastusmaksumääräys osoitetaan oikealle henkilölle. Asianosaisen antamat suulliset tiedot henkilötunnuksesta eivät ole aluksi olleet tarkkoja, minkä vuoksi henkilöllisyyden varmentamisessa on kestänyt tavallista pidempään.
Nysse Mobiilin käyttöehtojen mukaan matkustajan tulee tarkistaa ennen maksun vahvistamista valitsemansa vyöhykkeet ja asiakasryhmä. Nysse Mobiilissa on nähtävissä lasten ja nuorten asiakasryhmän ikärajat numeroilla ilmaistuna ennen matkalipun vahvistamista ja ostamista. Nyssen tuottamia joukkoliikennematkoja ja -palveluja käyttävän asiakkaan vastuulla on perehtyä näihin ehtoihin ja toimia niiden mukaisesti, sekä hankkia oikeanlainen ja oikeilla vyöhykkeillä voimassa oleva lippu. Nysse.fi:n ja Nyssen reittioppaan avulla voi selvittää, mitä joukkoliikennevälineitä ja reittejä hyödyntäen pääsee halutusta lähtöpisteestä määränpäähän ja millainen lippu matkalle tarvitaan. Ohjeita lipuista ja reiteistä löytyy myös Nyssen pysäkeiltä.
Matkustaja on velvollinen tarkastajan vaatimuksesta esittämään matkalippunsa. Jos matkustaja ei esitä asianmukaista matkalippua, hän on matkalipun hinnan lisäksi velvollinen suorittamaan tarkastajan määräämän tarkastusmaksun. Tarkastusmaksu jätetään määräämättä matkustajalle asianmukaisen matkalipun puuttumisen johdosta, jos ilmenee, että lipun puuttuminen on johtunut matkustajan ikä, kehitystaso, terveydentila, mielentila tai muu näihin rinnastettava erityinen seikka huomioon ottaen anteeksi annettavasta huomaamattomuudesta, ajattelemattomuudesta tai tietämättömyydestä taikka jos tarkastusmaksun määräämistä muusta syystä on pidettävä ilmeisen kohtuuttomana tai perusteettomana. Joukkoliikenteessä noudatettavassa avorahastuskäytännössä matkustajan on huolehdittava siitä, että hänellä on asianmukainen matkalippu.
Asianosaisella ei ole tarkastushetkellä 01.02.2023 ollut asianmukaista matkalippua, koska nuorten ikäryhmän mobiililipulla voi matkustaa 17-24 -vuotiaat matkustajat. Se seikka, että matkustaja ei ole tahallaan menetellyt virheellisesti, ei sellaisenaan ole riittävä peruste tarkastusmaksun poistamiseksi. Asiassa ei ole ilmennyt laissa tarkoitettua syytä, jonka vuoksi tarkastusmaksun määräämistä olisi pidettävä ilmeisen perusteettomana tai kohtuuttomana. Tarkastusmaksun oikaisemiseen ei ole syytä.
Sovelletut säännökset:
Laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta (469/1979) 1 § 1 momentti, 8 § ja 10 §.
Toimivalta:
Katupäällikkö käsittelee joukkoliikenteen tarkastusmaksuja koskevat oikaisuvaatimukset (Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, 11.8.2021 § 60).