Päätöksen perustelut
Tampereen kaupungin elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen strateginen hankekehitys -palveluryhmä pyysi tarjouksia nollakuidun poistosta. Hankinnan kohteena on nollakuidun poistaminen Näsijärvestä Hiedanrannan - Niemenrannan vesialueella. Hankinnan ensisijaisena tavoitteena on nollakuidusta aiheutuvien Lielahden vesistöalueen alueen ranta- ja vesialueiden virkistyskäyttömahdollisuuksien parantaminen sekä ympäristön hyvän tilan turvaaminen.
Tampereen kaupunki osti maa- ja vesialueita Metsä Board Oy:ltä vuonna 2014 ja otti vastatakseen myyjälle kuuluvat maa- ja vesialueiden sekä rakennusten ympäristövelvoitteet sekä ympäristöhaittoihin ja korvauksiin liittyvät vastuut.
Kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan 7.3.2022 Hiedanrannan kehitysohjelman valtuustokauden 2021–2025 tavoitteet ja niiden mittarit. Valtuustokauden tavoitteisiin kuului nollakuidun vaikutusten vähentäminen ja mittarina tavoitteeseen liittyen on, että nollakuidun nosto Näsijärvestä ja sen käsittely on kilpailutettu vuodesta 2022 alkaen.
Tampereen kaupunki julkaisi huhtikuussa 2017 tietopyyntöilmoituksen ja käynnisti markkinavuoropuhelun: Tampereen Lielahden 0-kuidun ruoppaus ja läjitysaltaiden rakentaminen (Ilmoituksen numero HILMA: ssa: 2017-007904 ja TED:issä: 2017/S 061-113313). Syyskuussa 2018 Tampereen kaupunki julkaisi ennakkoilmoituksen: Tampereen Lielahden 0-kuidun ruoppaus, käsittely ja hyötykäyttö (ilmoituksen numero HILMAssa: 2018-020106 ja EUVL:ssä: 2018/S 188-425597). Ennakkoilmoituksen tavoitteena oli jatkaa jo käynnistettyä markkinavuoropuhelua kokonaistaloudellisten ja ympäristön kannalta kestävien käsittely- ja hyötykäyttövaihtoehtojen löytämiseksi nollakuidulle. 10.3.2022 Tampereen kaupunki julkaisi ennakkoilmoituksen: Nollakuidun poisto Näsijärven Lielahdesta, Tampere (ilmoituksen numero HILMA:ssa 2022- 090425 ja TED:issä 2022/S 050-126068). Varsinainen hankintailmoitus julkaistiin Hilmassa 13.4.2022 (2022-098378) ja TED:issä 15.4.2022 (2022 /S 075-197483).
Hankinta on hankintalain (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) mukaisen EU-kynnysarvon ylittävän rakennusurakan hankinta. Menettelyksi on valittu hankintalain mukainen neuvottelumenettely. Osallistumishakemusvaiheen asiakirjat oli kenen tahansa saatavilla Buildercom-portaalissa. Osallistumishakemusvaiheen, kaikkien neuvotteluvaiheiden sekä lopullisen tarjouspyynnön sähköisen tietojenvaihdon välineenä käytettiin Buildercom-portaalia.
Neuvottelumenettelyyn valittiin (Hankejohtaja Tenhunen 9.9.2022 §77) syyskuussa 2022 osallistumishakemuksien perusteella viisi yritystä tai yritysryhmittymää. Alustava tarjouspyyntö ja neuvottelukutsu lähetettiin 9.9.2022. Alustavaan tarjouspyyntöön julkaistiin lisäkirje 29.9.2022. Alustavat tarjoukset saatiin 7.10.2022 klo 15.00 mennessä. Alustavien tarjousten pohjalta käytiin ensimmäiset neuvottelut. Alustavien mukautettujen tarjousten tarjouspyyntö lähetettiin 17.10.2022 ja lisäkirje 11.11.2022. Alustavat mukautetut tarjoukset saatiin 18.11.2022 klo 15.00 mennessä ja tämän jälkeen käytiin toiset neuvottelut. Neuvottelut päätettiin ja lopullinen tarjouspyyntö lähetettiin 2.12.2022 ja lisäkirje 22.12.2022. Lopulliset tarjoukset saatiin 9.1.2023 klo 15.00 mennessä.
Tarjoukset saatiin kaikilta viideltä yritykseltä tai yritysryhmittymältä:
1. Fortum Waste Solutions Oy (0350017-4)
2. Savaterra Oy (1477650-4) & Vesirakennus Ojanen Oy (1814859-9), voimavara-alihankinta Arman Oy (2915449-2)
3. Operon Group Oy (3012056-4) & Lopen Maa ja Vesirakenne Oy (1610039-9), voimavara-alihankinta Macon Oy (2662787-2)
4. GRK Infra Oyj (0533768-1)
5. Pimara Oy (1839402-8), Digi Toilet Systems Oy (2834943-1), Tampereen Sähkölaitos Oy (0153791-8), voimavara-alihankinta Afry Finland Oy (0625905-6)
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista.
Tarjoajien soveltuvuus on tarkastettu osallistumishakemusvaiheessa.
Valitun tarjoajan soveltuvuus on uudelleen tarkastettu olevan voimassa 30.1.2023 ja tarkastetaan jälleen uudelleen ennen sopimuksen allekirjoittamista. Hankintalain edellyttämät rikosrekisteriotteet (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-ote on tarkastettu 30.1.2023.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouspyynnöstä. Tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu
Valinta- ja vertailuperusteet ovat (tärkeysjärjestyksessä):
1. Hinta ja kaupungille aiheutuvat muut kustannukset sekä puhdistamisen kokonaislaajuus
Hintaa arvioidaan kohdan 5.1 Tarjouksen sisältö mukaisesti
- hintaa arvioidaan pyydetyn kolmen laajuuden, tehtäväkokonaisuuksien erittelyn sekä pyydetyn yksikköhinnan pohjalta
- avoimet hinnan varaumat ovat tarjouspyynnön vastaisia ja huonoa on, jos hinta ylipäätään sisältää epävarmuuksia
- huonoa on, jos tarjouksen hinnan laskentaan on käytetty epäuskottavan pieniä määriä
Puhdistamisen kokonaislaajuuden prioriteetteinä on
- ranta-alueen käytettävyys virkistyskäyttöön, sisältäen vesisyvyys veneilyyn
- haitallisten ympäristövaikutusten pienentäminen
- vesialueen luonnonmukaistaminen
2. Työn aikaiset ympäristövaikutukset mm.
- Nostoon käytettävä aikataulu
- Noston vaikutukset valmiin ja rakenteilla olevan kaupunkiympäristön viihtyisyyteen
- Työnaikaiset vesistövaikutukset Näsijärveen
3. Riskit ja epävarmuudet
- Riskienhallintasuunnitelma arvioidaan hankintayksikön näkökulmasta. Hyvää on, että riskit on löydetty ja että niihin on varautumissuunnitelma.
Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Tarjousvertailu on hankintapäätöksen liitteenä. Hinta-laatusuhteeltaan vertailuperusteiden mukaisesti arvioiden kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous on Fortum Waste Solutions Oy (0350017-4).
Fortum Waste Solutions Oy (0350017-4) esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi.
Hankinta tilataan kahdessa erässä kahdella eri sopimuksella. Tähän päätökseen perustuvalla palveluhankintasopimuksella tilattavien työvaiheiden hankinnan maanrakennuskustannusindeksiin sidottu arvonlisäveroton arvo nyt päätetyiltä työvaiheilta on 802.093,00 euroa.
Koko hankkeen hankinnan arvo selviää suunnittelu- ja lupamenettely -työvaiheiden perusteella. Hankinnan ennakoitu, hankintailmoituksessa ilmoitettu arvioitu arvo on 20 milj. euroa. Fortum Waste Solutions Oy:n tarjouksen arvonlisäveroton arvo on laajuudesta riippuen vähintään 17.751.492 ja enintään 39.199.126 euroa.
Työvaiheiden 3. Nollakuidun nosto- ja käsittelyurakka, 4. Urakka-alueen jälkihoitotyöt ja 5. Tiedotus, monitorointi ja raportointi käynnistämisestä päätetään myöhemmin ja näiden työvaiheiden urakkasopimus allekirjoitetaan myöhemmin.
Asiakirjojen julkisuus
Asiakirjat ovat liikesalaisuuksia lukuun ottamatta julkisia sopimuksen tekemisen jälkeen sekä asianosaisjulkisia hankintapäätöksen jälkeen (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999). Asiakirjoja säilytetään Viiden tähden keskusta -kehitysohjelman arkistossa.
Hankinnan valmistelijoita ovat hankekehitysjohtaja Juha Kaivonen, suunnittelija Oona Haimi ja talous- ja hankintavastaava Pekka Ranta. Teknisenä asiantuntijana toimii Tampereen kaupungin rakennuttajainsinööri Petri Leppänen, Ramboll Finland Oy:n yksikönpäällikkö Jarno Laitinen ja projektipäällikkö Juha Syvänen.
Palveluhankintasopimuksen ensisijaiseksi vastuuhenkilöksi nimetään hankekehitysjohtaja, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Juha Kaivonen, varalle sekä sopimusmuutoksiin talous- ja hankintavastaava, jota virkaa tällä hetkellä hoitaa Pekka Ranta. Myöhemmin solmittavan urakkasopimuksen vastuuhenkilöt nimetään sitä koskevassa päätöksessä.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtajan päätöksellä (§ 139, 9.12.2022) toimivalta kehitysohjelmien hankintapäätösten tekemiseen on siirretty strategisen hankekehityksen palveluryhmän hankejohtajalle.