TRE:1336/08.01.02/2023
Insinöörinkatu sijoittuu Lindforsinkadun ja Teekkarinkadun välissä kantakaupungin vaiheyleiskaavassa valtuustokaudelle 2017–2021 osoitetulle kävelykeskustana kehitettävälle hitaan liikkumisen alueelle. Raitiotien suunnittelun ja toteutuksen yhteydessä Insinöörinkatu suunniteltiin Hervantakeskuksen kohdalla joukkoliikennekaduksi, jossa raitiotie kulkee osittain samassa tilassa ajoneuvoliikenteen kanssa. Lindforsinkadun ja Teekkarinkadun välissä on nykyisin liikennemerkeillä kielletty ajo moottorikäyttöisellä ajoneuvolla, mutta lisäkilvillä on kuitenkin mahdollistettu molemmista suunnista ajo linja-autoille, takseille ja huoltoliikenteelle sekä etelän suunnasta myös tontille ajo Insinöörinkatu 40 liittymään asti. Lisäkilvissä käytetyt tekstit eivät ole nykyisen tieliikennelain mukaisia eivätkä ne mahdollista ajoa Insinöörinkadun varrelle toteutetuille pysäköintipaikoille. Asiakaspalautteen ja liikennelaskentojen perusteella Hervantakeskuksen kohdalla kulkee edelleen myös yksityiskäytössä olevia henkilöautoja.
Hervantakeskuksen kohdalla kävelypainotteisuutta ja suojatieturvallisuutta on mahdollista lisätä vähentämällä läpiajavan autoliikenteen määrää. Liikennejärjestelmän suunnittelussa on todettu, ettei huoltoliikenteen ole välttämätöntä käyttää Insinöörinkatua joukkoliikennekatuosuudella Lindforsinkadun ja Insinöörinkatu 40 liittymän välissä eikä sitä näin ollen ole jatkossa tarpeellista sallia. Läpiajavan liikenteen valvonta helpottuu, kun sallittuja ajoneuvoja ovat vain linja-autot ja taksit. Kuitenkin liikuntaesteisten ajo terveysaseman LE-pysäköintiin sallitaan jatkossakin, mutta vain suuntaisliittymänä pohjoisesta etelään. Insinöörinkadulle on toteutettu molemmin puolin yksisuuntaiset pyörätiet, joilla pyöräily on sujuvaa ja turvallista eikä näin ollen ole tarpeen mahdollistaa pyöräliikennettä ajoradalla. Joukkoliikennekatuosuudella esitetään käytettäväksi liikennemerkkiä ajoneuvolla ajo kielletty (C1). Teekkarinkadun ja Insinöörinkatu 40 välisellä alueella sallitaan jatkossa linja-autojen ja taksien lisäksi ajo pysäköintiin ja tonteille, mikä sisältää myös tonteilla tapahtuvan huollon.
Samassa yhteydessä lisätään Tamppikujan eteläpuolelle yksisuuntaiselta pyörätieltä puuttuva kielletyn ajosuunnan merkki (C17).
Liikennemerkkimuutoksista on laadittu suunnitelma piir.no: 1/22175.
Insinöörinkadun liikennemerkit asennetaan suunnitelman 1/22175 mukaisesti.
Päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (TLL 193 § 2 mom.).