Päätöksen perustelut
Oikaisuvaatimuksen tekijä on vaatinut oikaisua tarkastajan 03.03.2023 klo 07.51 tekemään, tarkastusmaksua 7 20000 23125 koskevaan, päätökseen.
Matkustaja esitti tarkastustilanteessa nuorten ikäryhmän mobiilikertalipun. Nuorten ikäryhmän alennuslippuja ovat oikeutettuja käyttämään 17-24 –vuotiaat matkustajat. Matkustaja oli 35-vuotias, ikä varmennettiin pyytämällä matkustajalta paperille kirjalliset allekirjoitetut henkilötiedot, mitkä varmistettiin tarkastajan toimesta väestötietojärjestelmästä. Matkustajan henkilötietoja ei aluksi löytynyt hänen antamillaan tiedoilla. Kolmannella kerralla henkilötiedot löytyivät järjestelmästä. Matkustaja kertoi tilanteessa tarkastajalle, että antoi aluksi tanskalaisen henkilötunnuksensa loppuosan kaksi kertaa. Matkustaja sanoi tarkastajalle, että hänellä on kiire töihin, minkä takia ei voi jäädä odottamaan tarkastusmaksumääräyksen kirjoittamista loppuun saakka. Matkalippujen tarkastaja kertoi postittavansa maksun jälkikäteen. Maksu postitettiin väestötietojärjestelmän ilmoittamaan postiosoitteeseen.
Asianosainen vetoaa oikaisuvaatimuksessaan siihen, että joku kolmas taho olisi esiintynyt hänenä tarkastustilanteessa, hänen kadotettuaan luotto- sekä henkilökorttinsa pari viikkoa ennen tarkastustilannetta. Asianosaiselta on pyydetty osana oikaisuvaatimuksen käsittelyä lisätietoja liittyen kadonneeseen luotto- ja henkilökorttiin ja asianosaisen kertomaan perustuvaan mahdolliseen hänen henkilötietojensa väärinkäytökseen. Asianosaiselle on myöskin tarjottu mahdollisuutta käydä tunnistautumassa tarkastustilanteessa paikalla olleille matkalippujentarkastajille kuvallisen henkilöllisyystodistuksen kanssa. Asianosainen toimitti osan pyydetyistä lisätiedoista eli kuvan uudesta luottokortista sekä kuvakaappauksen sähköpostiviestistä, josta käy ilmi, että hän on tosiasiassa kadottanut luotto- ja henkilökorttinsa 15.2.2023. Asianosainen ei ilmaissut halukkuutta tulla tunnistautumaan matkalipuntarkastajille. Kuvalla uudesta luottokortista ja kuvakaappauksella viestistä, josta käy ilmi luotto- ja henkilökortin kadonneen, ei voida katsoa olevan suoraa yhteyttä tarkastustilanteeseen.
Asianosainen ei ole oikaisuvaatimuksellaan sekä toimittamillaan lisätiedoilla kyennyt kiistattomasti osoittamaan tai edes saattamaan todennäköiseksi, että joku kolmas taho olisi esiintynyt hänenä tarkastustilanteessa.
Nysse Mobiilin käyttöehtojen mukaan matkustajan tulee tarkistaa ennen maksun vahvistamista valitsemansa vyöhykkeet ja asiakasryhmä. Nysse Mobiilissa on nähtävissä lasten ja nuorten asiakasryhmän ikärajat numeroilla ilmaistuna ennen matkalipun vahvistamista ja ostamista. Nyssen tuottamia joukkoliikennematkoja ja -palveluja käyttävän asiakkaan vastuulla on perehtyä näihin ehtoihin ja toimia niiden mukaisesti, sekä hankkia oikeanlainen ja oikeilla vyöhykkeillä voimassa oleva lippu. Nysse.fi:n ja Nyssen reittioppaan avulla voi selvittää, mitä joukkoliikennevälineitä ja reittejä hyödyntäen pääsee halutusta lähtöpisteestä määränpäähän ja millainen lippu matkalle tarvitaan. Ohjeita lipuista ja reiteistä löytyy myös Nyssen pysäkeiltä.
Matkustaja on velvollinen tarkastajan vaatimuksesta esittämään matkalippunsa. Jos matkustaja ei esitä asianmukaista matkalippua, hän on matkalipun hinnan lisäksi velvollinen suorittamaan tarkastajan määräämän tarkastusmaksun.
Tarkastusmaksu jätetään määräämättä matkustajalle asianmukaisen matkalipun puuttumisen johdosta, jos ilmenee, että lipun puuttuminen on johtunut matkustajan ikä, kehitystaso, terveydentila, mielentila tai muu näihin rinnastettava erityinen seikka huomioon ottaen anteeksi annettavasta huomaamattomuudesta, ajattelemattomuudesta tai tietämättömyydestä taikka jos tarkastusmaksun määräämistä muusta syystä on pidettävä ilmeisen kohtuuttomana tai perusteettomana.
Joukkoliikenteessä noudatettavassa avorahastuskäytännössä matkustajan on huolehdittava siitä, että hänellä on asianmukainen matkalippu.
Matkustajalla ei ole tarkastushetkellä 03.03.2023 ollut asianmukaista matkalippua koska nuorten ikäryhmän mobiililippuja ovat oikeutettuja käyttämään ainoastaan 17-24 -vuotiaat matkustajat. Se seikka, että matkustaja ei ole tahallaan menetellyt virheellisesti, ei sellaisenaan ole riittävä peruste tarkastusmaksun poistamiseksi. Asiassa ei ole ilmennyt laissa tarkoitettua syytä, jonka vuoksi tarkastusmaksun määräämistä olisi pidettävä ilmeisen perusteettomana tai kohtuuttomana. Päätöksen oikaisemiseen ei ole syytä.
Sovelletut säännökset:
Laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta (469/1979) 1 § 1 momentti, 8 § ja 10 §.
Toimivalta:
Katupäällikkö käsittelee joukkoliikenteen tarkastusmaksuja koskevat oikaisuvaatimukset (Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, 11.8.2021 § 60).