Päätöksen perustelut
Tampereen kaupungin kaupungilla on käynnissä Älykaupunki kaupunkilaisille -kehitysohjelma. Osana ohjelmaa työllisyys ja kasvupalvelut toteuttaa Datasta palveluita yrityksille -lippulaivakokonaisuutta, jonka tavoitteena on elinvoiman lisääminen ennakoivilla ja kohdennetuilla yrityspalveluilla. Toimenpiteenä tässä lippulaivassa kehitetään digitaalista palvelunohjausalustaa, johon on tarkoitus yhdistää useita käynnissä olevia kehityskokonaisuuksia ja näin edistää yrityspalveluiden yhden luukun asiakaskokemusta.
Aikaisemmin tehdyt yritysten datapohjaiset tilannekuvakokeilut ovat edistäneet ajattelua asiakaslähtöisestä toimintamallista, jossa luodaan erilaisten asiakkaiden tarvekokonaisuuksiin vastaavia palveluja. Hyödylliseksi koettu asiakaslähtöinen palvelukehitys halutaan siirtää kokeiluista kehitystyön kautta jatkuvaksi kyvykkyydeksi, kooten kaikkea meneillään olevaa ja tulevaa tekemistä. On tunnistettu, että tämän kokonaisuuden taustalle tarvitaan toimiva data-arkkitehtuuri, joka hyödyntää Tampereen kaupungin omistamaa klusterointityötä ja voi toimia palveluohjauksen, sekä palveluiden johtamisen ja kohdentamisen perustana.
Työllisyys- ja kasvupalvelut hankkii yritysklusteroinnin operationalisoinnin. Hankinnan tavoitteena on kartoittaa nykytilaa sekä luoda tulevaisuuden toimintaedellytyksiä yritysklusteroinnin operationalisoinnin kautta
Hankinta toteutetaan operatiivisten sprinttien kautta yhteiskehittäen. Lisäksi huomioidaan Tampereen kaupungin data- ja tietoinfrastruktuurin erityispiirteet. Kaikki toiminta kytketään osaksi olemassa olevia ja tulevia kehittämisen tiekarttoja.
Hankinta toteutetaan kahdessa osassa, joista ensimmäinen on määrittelyvaihe ja toinen on teknisen toteutuksen vaihe. Mikäli hankintayksikkö määrittelyvaiheen aikana toteaa, että eteneminen teknisen toteutuksen vaiheeseen on olemassa olevien tietojen kanssa mahdotonta, teknisen toteutuksen hankintaa ei tehdä.
Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.
Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaisesti hankinnan kilpailuttaminen on pääsääntö myös pienhankinnoissa. Edelleen hankintaohjeen mukaisesti pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista, mikäli hankinta on arvoltaan vähäinen tai kilpailuttaminen on muutoin epätarkoituksenmukaista.
Hankinnan arvoa pidetään vähäisenä, mikäli sen ennakoitu arvo alittaa 15.000 euroa (alv 0 %). Muissa tapauksissa edellytykset toteuttaa pienhankinta ilman kilpailutusta on arvioitava tapauskohtaisesti. Kilpailuttamisen tarkoituksenmukaisuutta arvioitaessa voidaan ottaa huomioon esimerkiksi hankinnan arvo, hankkeen erityinen laatu, kilpailuttamisen vaatimat henkilöresurssit, siitä aiheutuvat kustannukset ja siihen kuluva aika. Pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista esimerkiksi silloin, jos tarjouskilpailussa mahdollisesti saavutettavat paremmat hinta- tai muut ehdot eivät oletettavasti ylitä kilpailun järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia. Pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista myös silloin, kun hankittavaa tavaraa ei ole todennäköisesti saatavissa kuin yhdeltä toimittajalta, kun kysymyksessä on poikkeuksellisen kiireinen hankinta, tai kun tavaran tai palvelun laatu ja hintataso ovat tiedossa (esim. vastaava hankinta on kilpailutettu 12 kk sisällä) ja hankinta tietyltä toimittajalta on niiden valossa selvästi edullinen. Kilpailuttamatta jätettävässä pienhankinnassa hankintayksikkö suorittaa hankinnan yhdeltä tai useammalta toimittajalta pyydetyn tarjouksen perusteella varsinaista tarjouskilpailua järjestämättä.
Hankintayksikön kannalta kyseessä on tärkeä hankinta suhteessa muihin merkittäviin kehityskokonaisuuksiin. Nyt hankittava kohde on keskeinen osa usean jo käynnissä olevan palvelun kehittämistä ja ratkaiseva, jotta palveluiden laatu ja kehityskulku kyetään takaamaan ja vältytään turhalta resurssien käytöltä eri kokonaisuuksissa. Lisäksi palvelua ei todennäköisesti ole saatavilla muilta toimittajilta, etenkin vastaavaa kyvykkyyttä suhteessa aiemmin tehtyyn työhön ei pystytä hankkimaan yhtä kustannustehokkaasti. Tarjous täyttää hinnaltaan ja laadultaan tilaajan vaatimukset ja toimittajalla on kyvykkyys juuri tähän hankittavaan kokonaisuuteen. Arvioitaessa pienhankinnan kilpailuttamisen tarkoituksenmukaisuutta huomioitiin hankinnan erityinen laatu, olemassa olevat teknologiset ratkaisut, tunnettu palvelutarve ja toimittajat, kilpailuttamiseen kuluvat resurssit sekä kilpailuttamisella mahdollisesti saavutettavat hyödyt. Näiden tietojen ja arvion perusteella Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut pyysi tarjouksen palvelusta yhdeltä toimittajalta, Capgemini Finland Oy:ltä.
Sopimus yritysklusteroinnin operationalisoinnin hankinnasta tehdään Capgemini Finland Oy:n (Y tunnus: 1628142-5) kanssa.
Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä.
Palvelun kaikkien suoritusvaiheiden arvonlisäveroton kokonaiskustannus sitoumuksetta on enintään 55 000 €. Palvelua hankitaan ajalle 1.5-31.10.2023. Kustannukset maksetaan kustannuspaikalta 154900.
Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii kasvupalvelujohtaja, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Irene Impiö. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.
Hankinnan valmistelijana toimi kehittämispäällikkö Vesa-Matti Ruottinen.
Työllisyysjohtajan päätösvalta perustuu hallintosäännön § 36, jonka mukaan palvelualueen johtaja päättää palvelualueensa osalta 4) irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan vuosisuunnitelman rajoissa.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.