Päätöksen perustelut
Strateginen hankekehitys – palveluryhmä pyysi Yleisten alueiden tie-, katu- ja aluetekniikan suunnittelupalvelujen hankintasopimukseen (TRE:7754/02.07.01/2020) perustuen ns. kevennetyn tarjouskilpailun mukaisia tarjouksia. Puitejärjestelyn mukaan alle 60.000 euron tilaukset voi tehdä tilaajan harkinnan mukaisesti miltä tahansa puitejärjestelyyn kuuluvalta palveluntuottajalta. 60.000 – 100.000 euron tilaukset tilataan sijajärjestyksen mukaan. Yli 100 000 euron hankinnat tilaaja toteuttaa kevennetyn tarjouskilpailun menettelyä käyttäen. Tässä hankinnassa kevennetyn tarjouskilpailun käyttö perustui satamasuunnittelun erityisosaamisen tarpeisiin.
Tällä päätöksellä tilattava 1. vaiheen hankinta jää alle 60.000 euron, mutta mahdollisen 2. vaiheen tilauksen kanssa yhteen laskien voi ylittää puitejärjestelyssä sanotun 100.000 euron rajan.
Tarjouspyyntö julkaistiin puitejärjestelyssä mukana oleville yrityksille Buildercom-palvelun välityksellä 20.2.2023. Hankinnassa julkaistiin kaksi lisäkirjettä 24.2.2023 ja 17.3.2023. Määräaikaan 27.3.2023 klo 15.00 mennessä saatiin kolme tarjousta: WSP Finland Oy (0875416-5), Ramboll Finland Oy (0101197-5) ja Sitowise Oy (2335445-0).
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin tarjouksen valintaperusteeksi hinnan osuudeksi 40 % ja laadun osuudeksi 60 %. Tarjouksen valinnassa hintaa arvioidaan vaiheen 1. työmääräarvioon perustuvalla hinnalla. Laatua arvioidaan erityisosaamisen ja kohteeseen sovellettavien laadullisten henkilöreferenssien perusteella.
WSP Finland Oy tarjosi 1. vaiheen arvonlisäverottomaksi hinnaksi 59.200 euroa. Referensseiksi WSP Finland Oy esitti Porin Jokikeskusta, Kuopion Maljalahden satamaa ja Porvoon uuden vierasvenesataman aluesuunnitelmaa. Referensseistä kahta arvioitiin hyväksi ja sijoittuvat ydinkeskustaan ja keskeiselle kaupunkialueelle. Porin Jokikeskuksessa on kehitetty satamapalveluja, mutta niiden tarkempi esittely jäi puuttumaan. Maljanlahden satamassa oli kehitetty palveluja. Porvoon vierasvenesatama ei ole tiiviissä kaupunkirakenteessa ja palvelujen esittely jäi puutteelliseksi. Laadun osalta WSP Finland Oy arvioitiin kolmesta tarjouksesta parhaaksi ja hinnan osalta toiseksi parhaaksi. Pisteytys on yhteensä 80 painotettua pistettä. WSP Finland Oy on puitejärjestelyn sijajärjestyksessä 2. ja tähän toimeksiantoon tarjoutuneista 1. sijalla.
Ramboll Finland Oy esitti referensseiksi Savonlinnan Matkustajasatama, Lahti / Niemen satamasuunnittelua ja Tampere / Ratinan venesatama. Esittelyn perusteella Savonlinnan Matkustajasatama on käytännössä vaativa vanhan satamalaiturin saneeraus, mutta satamatoimintojen suunnittelu ei tullut esille. Niemen satamasuunnittelu on hyvä referenssi muutoin, mutta ei erityisen keskustamaisessa ympäristössä eikä toteutettu. Referenssi on teknisestä suunnittelusta, ei satamatoimintojen suunnittelusta esitettyjen henkilöiden osalta. Kolmantena referenssinä esitelty Ratina on kaupunkikeskustaa, teknisesti haastava ja laadukkaasti toteutettu mutta ei sisällä satamapalveluja koska se ei ole toiminnallinen satama. Laadun osalta Ramboll Finland Oy arvioitiin toiseksi parhaaksi ja hinnan osalta kalleimmaksi. Arvonlisäveroton hinta 1. vaiheelle 68.500 euroa. Ramboll Finland Oy ei esittänyt puitejärjestelyssä sanottua työmääräarviota, mutta esitti hintaerittelyn, josta tuntimäärät on pääteltävissä. Pisteytys on yhteensä 57 painotettua pistettä.
Sitowise Oy esitti referensseiksi maankäytön Virtakivi-Hirvelän kehittämissuunnitelman Voikkaalle, Nokkalan venesataman ja Suvitien rantaraitti ja Syväraumanlahden venesatama. Esittelyn perusteella kohteet eivät ole tiiviin kaupunkikeskustan kohteita. Esitetty maankäyttösuunnitelma ei vastaa kohdetta. Nokkalan satama on esittelyn perusteella olemassa olevan sataman uudistaminen ja satamapalvelut eivät tulleet esille esityksessä. Syväraumanlahden venesatama arvioitiin kohtalaiseksi referenssiksi, mutta satamapalvelut eivät tulleet esille. Referenssit arvioitiin kolmesta tarjouksesta heikoimmaksi. Ansioluetteloyhdistelmässä oli runsaasti referenssejä, mutta tarjoaja ei katsonut niiden kuuluvan kolmen esiteltävän referenssin joukkoon. Sitowise Oy ei hahmottanut tarjouspyynnöstä työmäärää yhteismitallisesti verrattuna kahteen muuhun tarjoajaan. Työmääräarvio on niin alhainen, että hintavertailun tekeminen ei olisi Sitowise Oy:n osalta vertailukelpoista. 1. vaiheen sataman yleissuunnitteluun oli määritelty 76 tuntia, joista projektipäällikölle ja projektisihteerille 45 tuntia. Satamasuunnittelulle oli määritelty vain 40 tuntia ja se oli merkitty nimeämättömälle henkilölle eli hänen referenssejään ei voi arvioida. Vesiliikenteen erillistoimintojen suunnitteluun oli kaikkiaan merkitty nolla tuntia. Sitowise Oy esitti työmääräarviossa matkustuskustannuksia, mikä on puitesopimuksen vastaista. Pisteytys on 67 painotettua pistettä, mutta alhaisen työmääräarvion vuoksi pisteytys ei ole vertailukelpoinen.
Hankinnan valmistelijoina toimivat talous- ja hankintavastaava Pekka Ranta, rakennuttajainsinööri Raija Tevaniemi ja satamavastaava Tuomas Salovaara.
Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtajan päätöksellä toimivalta strategisen hankekehityksen palveluryhmän hankintapäätösten tekemiseen on siirretty strategisen hankekehityksen hankejohtajalle.