TRE:2410/00.01.05/2023
Tampereen kauppahalli on ollut Tampereen keskustan perinteinen maamerkki jo yli 100 vuoden ajan. Kauppahallissa toimii tällä hetkellä mm. kahviloita, ravintoloita, elintarvikemyymälöitä, kenkäkauppa ja suutari. Kauppahalli kytkeytyy kiinteästi erityisesti läntisen keskustan kehittämiseen ja elävöittämiseen.
Kauppahallin kehittäminen osana urbaania kaupunkikulttuuria on ollut viime vuosina aktiivisen keskustelun kohteena. Kauppahallin konseptin ja brändin kehittämisessä on iso potentiaali. Tampereen Kauppahallin Yhdistys ry on kokeillut viime vuosina tilaan jonkin verran erilaisia tempauksia ja Tampereen kaupunki on mahdollistanut mm. kauppahallin historiaan sukeltavia opastuksia kaupunkilaisille.
Merkittävin paalu kauppahallin kehittämisessä tullaan näkemään seuraavina vuosina, kun tila teknisesti ja toiminnallisesti tullaan perusparantamaan. Mittavan remontin suunnittelussa on käynnissä tarveselvitysvaihe ja se on etenemässä asunto- ja kiinteistölautakuntaan vuoden 2023 aikana. Varsinainen remontti tullaan aloittamaan aikaisintaan vuonna 2025 ja sen kestoksi on arvioitu noin kaksi vuotta. Remontin aikana toiminta pyritään turvaamaan mahdollisilla väistötilaratkaisuilla.
Osana remontin suunnittelua on tehty kartoituksia kauppahallin tulevaisuuden konseptista, asiakastoiveista ja palvelutarjoamasta sekä siitä, kuinka myös kiinteistöä voitaisiin kehittää vastaamaan näitä tulevaisuuden tavoitteita ja tarpeita. Tavoitteena on luoda uudenlainen, vireä ja historiallista kulttuuriperimää kunnioittava kauppahallikulttuuri, joka houkuttelee uusia asiakaskuntia ja rohkeasti erottuvia yrityskonsepteja.
Tampereen kaupungin hallintosäännön 33 §:n mukaan pormestari päättää luottamushenkilötyöryhmien, sidosryhmien edustajia sisältävien työryhmien ja muiden tarpeelliseksi katsomiensa työryhmien nimeämisestä.
Kauppahallin konseptin ja toiminnallisuuden kehittämiseen asetetaan yhteistyöryhmä. Yhteistyöryhmä kartoittaa toimenpiteitä, joilla selkeytetään kauppahallin brändiä ja konseptia. Lisäksi ryhmä selvittää ja arvioi Kauppahallin vaihtoehtoisia operointimalleja. Tavoitteena on varmistaa Kauppahallin tulevaisuus keskustan vetovoimatekijänä.
Yhteistyöryhmään nimetään hankejohtaja Tero Tenhunen, kilpailukykyjohtaja Anna-Kaisa Heinämäki, hankekehityspäällikkö Mikko Siitonen, kiinteistöpäällikkö Henri Lievonen, kehittämispäällikkö Tiia Joki, erityisasiantuntija Monna Salmi ja markkinointi- ja viestintäsuunnittelija Noora Kumpulainen.
Yhteistyöryhmään kutsutaan Tampereen Kauppahalliyhdistys ry:n edustajina Valtteri Nygren ja Tiina Kokki.
Yhteistyöryhmä kuulee tarvittaessa eri sidosryhmien edustajia. Yhteistyöryhmä voi käyttää apunaan tarvitsemiaan asiantuntijoita.