§ 63 Asiakaskokemusta mittaava ohjelmisto ja laitteisto palveluna - hankinnan keskeyttäminen

Lataa  Kuuntele 

TRE:5740/02.07.01/2022

Päätöspäivämäärä

24.4.2023

Päätöksen tekijä

Tietohallintojohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Suunnittelija Annamaria Valanto-Pyhältö, puh. 040 800 7550, etunimi.sukunimi@tampere.fi, lakimies Judit Laino, puh. 0294 444 325, etunimi.sukunimi@hansel.fi 

Lisätietoja päätöksestä

Tietohallintojohtaja  Maria Nikkilä, puh. 040 581 1477, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Asian tausta

Tampereen kaupunki on kilpailuttanut TRE:5740/02.07.01/2022 Asiakaskokemusta mittaava ohjelmisto ja laitteisto palveluna -hankinnan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimusta annetun lain (1397/2016, jäljempänä ”hankintalaki”) mukaisella EU-kynnysarvot ylittävällä avoimella menettelyllä, josta on julkaistu hankintailmoitus 12.11.2022 internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta. Tarjousten jättämiselle varattuun määräaikaan 12.12.2022 klo 12.00 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:

  • Feedbackly Oy (2491940-9)
  • Roidu Oy (2177774-0)
  • Taplause Oy (2482415-1)
  • Webropol Oy (1773960-2)


kaupunki on 20.2.2023 tekemällään hankintapäätöksellä valinnut sopimustoimittajaksi Webropol Oy:n.

Hankintaa on valmistellut Tampereen kaupungin strategia- ja kehittämisyksikön ja tietohallintoyksikön sekä Hansel Oy:n ja Gofore Lead Oy:n asiantuntijoista koostuva työryhmä.

Tampereen kaupunki on poistanut 24.4.2023 tekemällään hankintaoikaisupäätöksellä TRE:5740/02.07.01/2022 Asiakaskokemusta mittaava ohjelmisto ja laitteisto palveluna - hankinnan tarjouskilpailusta 20.2.2023 tekemänsä hankintapäätöksen.

Päätöksen perustelut

Sovellettavat lainkohdat

Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 67 §:n 1 momentin mukaan tarjouspyyntö, neuvottelukutsu ja niiden liitteet on laadittava niin selviksi, että niiden perusteella voidaan antaa keskenään vertailukelpoisia tarjouksia.

Hankintalain 125 §:n 1 momentin mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä.

Tarjousten vertailukelpoisuus

Tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti tarjouksista valittiin kokonaistaloudellisesti edullisin. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta.

Tarjouspyynnön liitteessä A Sopimusmalli on todettu kohdassa 18.1 että

”Toimittaja veloittaa tämän sopimuksen mukaisesta järjestelmästä ja palveluista liitteen 3 mukaiset hinnat. Toimittajalla ei ole oikeutta veloittaa muita hintoja. ” Liitteen 3 hinnat sisältävät matka- ja majoituskustannukset, päivärahat ja ylityökorvaukset, eikä niitä veloiteta erikseen. Toimittaja ei myöskään ole oikeutettu veloittamaan korvausta matka-ajasta.”

Kuitenkaan tarjouspyyntöasiakirjoista ei käy selvästi ilmi se, kuuluuko tarjouspyynnön liitteessä 3 Hintalomake kohdassa 1.1 tarkoitetun käyttöönottoprojektin toteutuksen jälkeen asennettavan ja toimitettavan laitteiston toimitukset ja asennukset tarjouspyynnön liitteessä 3 Hintalomake tarjottuihin hintoihin.

Näin ollen tarjouspyyntö ei ole ollut omiaan tältä osin tuottamaan vertailukelpoisia tarjouksia.

Lisäksi koska tarjouspyyntöasiakirjoista ei käy selvästi ilmi se, kuuluuko tarjouspyynnön liitteellä 3 Hintalomake kohdassa 4 hinnoiteltavaan SMS-kyselyiden lähetysmaksuerään myös teleoperaattorikustannukset, ei tarjouspyyntö ole ollut omiaan tältä osin tuottamaan vertailukelpoisia tarjouksia.

Edellä mainitusta tarjouspyynnön epäselvyydestä johtuen Tampereen kaupunki katsoo, että tarjousten vertailussa ei ole ollut mahdollista varmistaa tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua.

Johtopäätös

Tampereen kaupunki toteaa, että tarjouspyynnön epäselvyyden takia saadut tarjoukset eivät ole olleet keskenään vertailukelpoisia. Tampereen kaupunki toteaa, että tarjouspyyntö on ollut edellä esitetyllä tavalla julkisista hankinnoista annettujen oikeusohjeiden vastainen. Tampereen kaupunki katsoo, että tarjouspyynnön laadinnassa tapahtuneiden virheiden korjaaminen ei ole hankintamenettelyn tässä vaiheessa mahdollista muutoin kuin keskeyttämällä hankintamenettely ja järjestämällä hankinnasta uusi tarjouskilpailu.

Edellä esitetyillä perusteilla Tampereen kaupunki katsoo, että sillä on hankintalain 125 §:ssä mainittu todellinen ja perusteltu syy hankintamenettelyn keskeyttämiseen.

Päätösvalta

Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön liitteen 1 (konsernijohtajan päätös 1.2.2023 § 10) mukaan tietohallintojohtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-​hankinnoista,​ ICT-​ sopimusten ehdoista,​ hyväksymisestä ja allekirjoittamisesta. Lisäksi tietohallintojohtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupunkiseudun tietohallintosopimuksessa määritellyistä asioista.

Päätös

Tampereen kaupunki keskeyttää TRE:5740/02.07.01/2022 Asiakaskokemusta mittaava ohjelmisto ja laitteisto palveluna -hankintamenettelyn. 

Allekirjoitus

Tietohallintojohtaja Maria Nikkilä