Alueellinen jätehuoltolautakunta, kokous 12.4.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 14 Kunnallisiin jätehuoltomääräyksiin ehdotettavat muutokset 

TRE:1901/11.02.04/2023

Valmistelija

  • Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Suunnittelija Saara Repo, puh. 041 730 3705, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Alueellinen jätehuoltolautakunta on hyväksynyt voimassa olevat kunnalliset jätehuoltomääräykset 19.5.2021 (§ 27). Jätehuoltomääräykset ovat astuneet voimaan 1.7.2021. Jätehuoltomääräykset ovat jätelakiin perustuvia paikallisia säännöksiä jätehuollosta. Ne tarkentavat jätelakia ja –asetusta ja ovat sitovia määräyksiä toimialueella.

Jätehuoltomääräysten muutosten valmistelu ja päätöksenteko

Voimassa oleviin jätehuoltomääräyksiin ehdotetaan muutoksia erityisesti kompostointia ja kompostointi-ilmoitusten jättämistä (§ 18) sekä lasipakkausten ja pienmetallin tyhjennysväliä (§ 23) koskien. Näiden lisäksi ehdotetaan pienimuotoisempia tarkennuksia seuraaviin kokonaisuuksiin: kimppa eli yhteinen keräyspiste (§ 8), asumisessa syntyvien jätteiden lajittelu- ja erilliskeräysvelvoitteet (§ 15) sekä siirtymäsäännökset (§ 48).

Samalla myös jätehuoltomääräysten perustelumuistioon ehdotetaan tehtäväksi muutoksia koskien seuraavia pykäliä: kimppa eli yhteinen keräyspiste (§ 8), jätteiden putkikeräysjärjestelmä (§ 10), asumisessa syntyvien jätteiden lajittelu- ja erilliskeräysvelvoitteet (§ 15), kompostointi (§ 18), keräysvälineiden tyhjennysvälit (§ 23), poikkeaminen jätehuoltomääräyksistä (§ 46) ja siirtymäsäännökset (§ 48).

Yksityiskohtaisemmat muutokset voimassa oleviin jätehuoltomääräysten pykäliin ja perustelumuistioon on esitetty liitteissä 1 ja 2. Muutosten esitetään astuvan voimaan 1.7.2023 mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Ennen esitettyjen muutosten hyväksymistä jätehuoltolautakunnan on varattava lausunnon antamismahdollisuus toimialueen kunnille, kuntien ympäristönsuojeluviranomaisille, Pirkanmaan ELY-keskukselle ja Pirkanmaan Jätehuolto Oy:lle. Lisäksi kuntalaisille ja muille asianosaisille on varattava vaikutusmahdollisuus asiaan. Vaikutusmahdollisuuksien varaamisen jälkeen esitetyt muutokset tuodaan hyväksyttäväksi jätehuoltolautakunnalle.

Jätehuoltomääräyksiin ja perustelumuistioon esitettävien muutosten perustelut

Ehdotetut muutokset johtuvat pääasiassa jätehuoltomääräysten toimeenpanon yhteydessä havaituista tarpeista tarkentaa joidenkin määräysten sisältöä. Muutokset liittyvät pääasiassa ympäristöhaittojen minimointiin sekä määräysten tulkinnanvaraisuuksien vähentämiseen. Lisäksi määräyksiin on tarve tehdä teknisiä muutoksia. Muutoksissa on otettu huomioon Kuntaliiton vuonna 2022 julkaisema opas kunnallisten jätehuoltomääräysten laadintaan.

Jätehuoltomääräysten 8 §:stä ehdotetaan poistettavaksi termi ”isäntä”. Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n viestinnässä termi ei ole enää käytössä, vaan nykyisin käytetään ainoastaan ilmaisua ”kimpan vastuuhenkilö”, joka on terminä sukupuolineutraali.

Perustelumuistion 10 §:ään ehdotetaan päivitettäväksi alueellisella putkikeräysjärjestelmällä ja sitä täydentävillä keräyspisteillä kerättävät jätelajit. Jätehuoltomääräysten hyväksymisen aikaan putkikeräysjärjestelmällä kerättiin seka- ja biojätettä, kartonkipakkauksia ja keräyspaperia. Keräystä on sittemmin muutettu siten, että järjestelmällä kerätään seka- ja biojätettä, keräyspaperia sekä muovipakkauksia ja täydentävissä keräyspisteissä lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia. Lisäksi perustelumuistiota esitetään tarkennettavaksi kiinteistön haltijan vastuiden osalta siten, että kiinteistön haltija ei ole velvollinen järjestämään putkikeräysjärjestelmässä tai sitä täydentävissä keräyspisteissä kerätyn jätteen keräystä omalle kiinteistölleen, kun hän on liittynyt putkikeräysjärjestelmään.

Jätehuoltomääräysten 15 §:ään ehdotetaan lisättäväksi tarkennus koskien 10 000 asukkaan keskustaajaman määrittelyä. Tarkennuksessa tuodaan esille, että kyseessä on vuosittain päivittyvä, Suomen ympäristökeskuksen ylläpitämä YKR-taajamarajausalue, joka on ajantasaisesti löydettävissä jätehuoltoviranomaisen internet-sivuilta. Lisäksi pykälään ehdotetaan lisättäväksi maininta kompostointi-ilmoituksen tekemisestä, mikäli velvoitealueella biojätteen erilliskeräykseen liittymisen sijasta asiakas kompostoi kiinteistöllä syntyvän biojätteen. 15 §:n perustelumuistiota ehdotetaan edelleen tarkennettavaksi asuinkiinteistön erilliskeräysvelvoitteiden tulkintaa koskien. Jätehuoltomääräysten perustelumuistion kirjaukset eivät aiemmin ole olleet kaikilta osin yhtenevät jäteasetuksen perustelumuistion kanssa, minkä vuoksi jätehuoltomääräysten perustelumuistiota ehdotetaan muutettavaksi vastaamaan jäteasetuksen kirjauksia. Samalla perustelumuistiossa tarkennettaisiin myös biojätteen erilliskeräysvelvoitetta 10 000 asukkaan taajamissa, mikäli asiakas kompostoi kiinteistöllä syntyvän biojätteen ainoastaan osan kiinteistön käyttöajasta.

Kompostointia käsittelevään 18 §:ään ehdotetaan eniten muutoksia. Päivitystarpeet ovat nousseet esille jätelain muutoksen, uuden jäteasetuksen sekä vuonna 2021 hyväksyttyjen jätehuoltomääräysten toimeenpanon yhteydessä. Kompostorin käyttöön liittyen ehdotetaan lisättäväksi maininta siitä, että kompostoria on hoidettava aina asianmukaisesti. Lisäksi pykälään ehdotetaan lisättäväksi kielto vieraslajeiksi luokiteltujen kasvien lisääntymiskykyisten osien (juuret tai siemenet) lisäämisestä kompostiin. Kiellolla on tarkoitus ehkäistä vieraslajien leviämistä kompostimullan kautta. Kuntien ympäristönsuojeluviranomaiset ovat toivoneet kiellon lisäämistä määräyksiin.

18 §:ään ehdotetaan lisättäväksi myös maininta siitä, että elintarvikejätteen kompostorin tilavuudessa on huomioitava kylmien vuodenaikojen vaikutus kompostoitumisprosessiin. Tämän lisääminen on katsottu perustelluksi, koska talviaikaan kompostoitumisprosessi usein hidastuu tai jopa pysähtyy. Tämän vuoksi kompostorin tilavuuden tulee olla myös kylminä vuodenaikoina riittävän suuri kiinteistöllä syntyvään elintarvikejätteen määrään nähden. Näin pyritään siihen, että elintarvikejätettä ei päätyisi sekajätteen joukkoon tilavuudeltaan riittämättömän kompostorin vuoksi.

Jätehuoltomääräysten 18 §:ssä on sallittu biojätteen käsittely Bokashi-menetelmällä. Kyseiseen kohtaan ehdotetaan lisättäväksi maininta myös muiden, Bokashin kaltaisten, menetelmien sallimisesta. Lisäksi kohtaa ehdotetaan tarkennettavaksi kyseisten menetelmien jälkikompostointia koskevien vaatimusten osalta. Jatkossa jätteen sekoittaminen vanhan mullan sekaan ei olisi enää sallittua, vaan jälkikäsittely tulisi aina tehdä kompostoimalla. Näin pyritään varmistumaan siitä, että Bokashilla tai muulla vastaavalla tavalla fermentoitu elintarvikejäte jälkikäsitellään asianmukaisesti kompostorissa ennen mullan hyödyntämistä kiinteistöllä. Määräyksissä on myös haluttu selkeyttää jälkikäsittelyyn tarkoitetun kompostorin vaatimuksia, jotka ovat yhtenevät elintarvikejätteen kompostorille asetettujen vaatimusten kanssa. Vaatimukset ovat yhtenevät Kuntaliiton oppaan kanssa.

18 §:n käymäläjätteen käsittelyn vaatimuksia ehdotetaan muutettavaksi siten, että määräyksistä poistetaan kielto kuivakäymäläjätteen sekoittamisesta muiden jätteiden kanssa. Markkinoilla on useita kompostikäymälämalleja, joilla on mahdollista kompostoida myös elintarvikejätettä. Tämän vuoksi kielto on perusteltua poistaa, jotta elintarvikejätettä voidaan kompostoida myös tällaisissa kompostikäymälöissä. Perustelumuistiossa on kuitenkin tuotu esille tämänkaltaista kompostointia koskevat erityiset hygieniavaatimukset.

Jätehuoltomääräyksiin esitetään lisättäväksi uutta 18 a §:ää kompostointi-ilmoituksia koskien. Nämä ovat aiemmin sisältyneet kompostointia koskevaan pykälään, mutta selvyyden vuoksi näitä ehdotetaan eriytettäväksi omaksi kokonaisuudekseen. Pykälään ehdotetaan lisättäväksi maininnat ilmoituksen tekemisestä, ilmoituksella annettavista tiedoista, yhteisen kimppakompostorin käyttäjien ilmoitusvelvollisuudesta ja ilmoitusten voimassaoloajasta. Velvoitteet perustuvat pääosin jätelain ja jäteasetuksen vaatimuksiin, mutta selvyyden vuoksi nämä on perusteltua esittää myös jätehuoltomääräyksissä paikalliselle tasolle sovitettuna.

Keräysvälineiden tyhjennysväleistä säädellään 23 §:ssä. Nykyisissä määräyksissä lasipakkauksille ja pienmetallille ei ole määritelty pisintä sallittua tyhjennysväliä. Päivityksen yhteydessä ehdotetaan kyseisille jätelajeille 52 viikon pisintä sallittua tyhjennysväliä. Määritelty tyhjennysväli helpottaa jätteenkuljetukseen liittymisen seurantaa erityisesti uusien erilliskeräysvelvoitteiden piiriin kuuluvien, vähintään viiden asuinhuoneiston kiinteistöjen jätehuoltovelvoitteiden noudattamisen osalta. Säännöllinen tyhjennysrytmi vähentää myös tilaustyhjennyksiin liittyviä yhteydenottoja Pirkanmaan Jätehuollon asiakaspalvelussa sekä helpottaa logistiikan järjestämistä. Tarkoituksenmukaisesti määritellyt jäteastioiden tyhjennysvälit parantavat myös asukkaiden lajitteluhalukkuutta ja kokemusta jätehuollon toimivuudesta. Esitetty tyhjennysväli pyrkii huomioimaan erityisesti pienet taloyhtiöt sekä omakotitaloasukkaat, jotka ovat liittyneet lasipakkausten ja pienmetallin keräykseen, mutta joilla kyseisiä jätteitä syntyy verrattain vähän. Samaiseen 23 §:ään ehdotetaan myös lisättäväksi pykälätarkennus koskien biojätteen kompostointi-ilmoitusta.

Perustelumuistion 46 §:ää koskien ehdotetaan päivitettäväksi jätehuoltoinsinöörin nimikkeen vaihto jätehuoltopäälliköksi.

Viimeisenä päivitettävänä asiana ehdotetaan 48 §:n kompostointi-ilmoituksia koskevan siirtymäajan korjaamista jäteasetuksessa esitetyn siirtymäajan mukaiseksi. Jäteasetuksen mukaan niiden kiinteistöjen, jotka ovat jo kompostoineet elintarvikejätettä ennen ilmoitusvelvollisuuden voimaantuloa 1.1.2023, tulee ilmoittaa tiedot elintarvikejätteen kompostoinnista kunnan jätehuoltoviranomaiselle 31.12.2022 mennessä.

Esitettyjen muutosten vaikutusten arviointi

Jätehuoltomääräyksiin ehdotetut merkittävimmät muutokset koskevat kompostointia ja kompostointi-ilmoituksen jättämistä sekä lasipakkausten ja pienmetallin pisintä sallittua tyhjennysväliä. Muut ehdotetut muutokset ovat pääasiassa teknisluonteisia eikä niillä katsota olevan merkittäviä vaikutuksia jätehuollon käytännön toteuttamiseen.

Kompostointia ja kompostointi-ilmoituksen jättämistä koskevilla muutoksilla pyritään edistämään asianmukaisen kompostoinnin toteutumista ja edesauttamaan jätehuoltoviranomaisen lakisääteisen tehtävän hoitamista. Esitetyillä muutoksilla arvioidaan olevan positiivisia vaikutuksia ympäristöön. Ehdotetut muutokset ovat perusteltuja myös siitä näkökulmasta, että biojätteen erilliskeräysvelvoitteen myötä kompostointi elintarvikejätteen käsittelyn tapana alkaa todennäköisesti enenevissä määrin lisääntyä. Tästä syystä on tärkeää selkiyttää asianmukaisen kompostoinnin velvoitteet määräyksissä, jotta pystytään ennaltaehkäisemään mahdollisia vääränlaisesta kompostoinnista aiheutuvia ympäristö- ja terveyshaittoja.

23 §:ssä lasipakkauksille ja pienmetallille ehdotettu pisin mahdollinen tyhjennysväli (52 viikkoa) edesauttaa jätehuoltoviranomaisen lakisääteisen tehtävän toteuttamista järjestettyyn jätteenkuljetukseen liittymisen seurannan osalta. Ilman säännöllistä tyhjennysrytmiä jätehuoltoviranomainen ei voi todeta keräykseen liittymistä. Säännöllinen tyhjennysrytmi myös helpottaa jäteyhtiön asiakaspalvelun ja logistiikan järjestämistä sekä asiakkaiden kokemusta jätehuollon toimivuudesta. Muutoksella arvioidaan olevan negatiivisia vaikutuksia niihin asiakkaisiin, joilla on tällä hetkellä yli vuoden mittainen tyhjennysväli kyseisille jätteille tai tyhjennykset toteutetaan tilauksesta. Tällaisia asiakkuuksia on Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n arvion mukaan noin 510 kpl. Pääosaan asiakkaista esitetyllä muutoksella ei ole vaikutusta. Esitetty tyhjennysväli pyrkii huomioimaan erityisesti pienet taloyhtiöt sekä omakotiasukkaat, jotta muutoksesta aiheutuvat kustannukset pysyvät vähäisinä. Pienmetallin sekä lasipakkausten tyhjennyksen hinta 140 ja 240 litraisilla keräysastioilla on vuoden 2023 jätetaksan mukaisesti 7,37€-8,68€ (sis. alv. 24 %) kunnasta riippuen, joten muutoksen mahdollisten kustannusvaikutusten arvioidaan jäävän vähäisiksi.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Toppila Anu, Jätehuoltopäällikkö

Kunnallisiin jätehuoltomääräyksiin ehdotettavat muutokset asetetaan julkisesti nähtäville 19.4.-19.5.2023 toimialueen kuntien virallisille ilmoitustauluille.

Asianosaisille varataan mahdollisuus lausua mielipiteensä asiasta 19.5.2023 mennessä.

Toimialueen kunnille, kuntien ympäristönsuojeluviranomaisille, Pirkanmaan ELY-keskukselle ja Pirkanmaan Jätehuolto Oy:lle varataan mahdollisuus jättää mielipide asiaan 19.5.2023 mennessä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Toimialueen kunnat, kuntien ympäristönsuojeluviranomaiset, Pirkanmaan ELY-keskus, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, kuulutus

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)