Kaupunginvaltuusto, kokous 24.4.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 53 Asemakaava nro 8786, XXV (Vihioja), Viinikankatu 42-46, poliisin ja pelastuslaitoksen toimitilat 

TRE:4006/10.02.01/2019

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö, Elina.Karppinen@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 16.5.2022 päivätyn ja 28.11.2022 tarkistetun asemakaavamuutoksen nro 8786. Asian hyväksyminen kuuluu kaupunginvaltuuston toimivaltaan. 

Lisätietoja osoitteessa: https://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8786

Diaarinumero: TRE:4006/10.02.01/2019

Kaavan laatija: Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, projektiarkkitehti Milla Hilli-Lukkarinen.

Uudet toimitilat poliisille ja pelastuslaitokselle

Asemakaavalla mahdollistetaan uusien toimitilojen rakentaminen poliisille, selviämis- ja katkaisuhoitoasemalle, sosiaali- ja kriisipäivystykselle, sekä pelastuslaitokselle. Toiminnoille muodostetaan tontit alueen keski- ja eteläosaan. Suunnittelualueen pohjois- ja länsiosassa säilyvät nykyiset kunnallistekniset toiminnat ja niille muodostetaan yhdyskuntateknistä huoltoa palvelevien rakennusten korttelialue. Eteläisen ja pohjoisen osan väliin muodostetaan uusi Vihikatu, sekä jalankulun ja pyöräilyn yhteys Vihipolku. Alueen pohjoisosan 1950-luvun rakennuskantaan kuuluu mm. arkkitehtonisesti korkeatasoinen ja kaupunkikuvallisesti näkyvä Konekorjaamo.

Uutta rakennusoikeutta 2200 kerrosalaneliömetriä (k-m²)

Suunnittelualueen kokonaiskerrosala on noin 67500 k-m2 ja koko alueen tehokkuus on e = 0,49. Rakennusoikeus kasvaa yhteensä noin 2200 k-m2. Suojeltujen rakennusten ala on 4390 k-m2.

Teollisuus- ja varastoalue Nekalan eteläosassa

Suunnittelualue sijaitsee Vihiojan kaupunginosassa 2,5 km keskustasta etelään osoitteessa Viinikankatu 42, 44 ja 46. Asemakaavan muutos koskee tonttia nro 665-9, Viinikankadun varrella sijaitsevaa muuntamotonttia, sekä Viinikankadun ja Lahdenperänkadun katualuetta Nekalan teollisuusalueen eteläosassa. Länsipuolella on Lempääläntie ja Viinikan ratapiha, etelässä Vihioja. Suunnittelualue on väljästi rakennettua teollisuus- ja varastoaluetta, jossa toimivat mm. Nekalan jäteasema, Nekalan lämpökeskus ja Tampereen Veden pääkonttori.

Tavoitteena uusi poliisitalo ja paloasema

Asemakaavan tavoitteena on mahdollistaa uusien toimitilojen rakentaminen poliisille, pelastuslaitokselle ja muille viranomaistahoille alueen keski- ja eteläosaan. Samalla kehitetään tontin länsi- ja pohjoisosassa sijaitsevia kaupungin toimintoja. Asemakaava on kaavoitusohjelman kohde vuodelle 2022.

Asemakaavaprosessin vaiheet

Aloitusvaihe

Asemakaava laaditaan kaupungin kiinteistötoimen ja Senaatti-kiinteistöjen aloitteesta. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma kuulutettiin nähtäville 19.11.–10.12.2020. Siitä saatiin 8 viranomaiskommenttia ja 5 mielipidettä. Viranomaisten kommenteissa tuotiin esiin mm. vaarallisten aineiden kuljetukset ja riskinhallinta, konekorjaamorakennuksen säilyttäminen, rakennetun kulttuuriympäristön selvitystarve, kaasuputkien ja vesihuoltolinjojen huomioiminen, Tampereen Veden liikenne- ja laajennustarpeet sekä Vihiojan valuma-alue. Mielipiteissä otettiin kantaa pyöräilyn ja jalankulun yhteyksiin, hälytysajoliittymän sijaintiin sekä yleiskaavan viheryhteystarpeeseen.

Valmisteluvaihe

Asemakaavaa varten laadittiin meluselvitys, hulevesiselvitys, vesihuollon yleissuunnitelma, kasvillisuus-, luontotyyppi- ja hyönteisselvitys, rakennusinventointi, sekä ympäristöteknisiä tutkimuksia. Viitesuunnitelmia tarkennettiin. Suunnittelussa on huomioitu VAK-ratapiha ja johtolinjat. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa tarkistettiin palautteen perusteella. Asemakaavan valmisteluaineisto kuulutettiin nähtäville 19.5. – 9.6.2022 ja siitä julkaistiin esittelyvideo palautteen saamista varten. Nähtävilläoloaikana saatiin yhteensä kahdeksan kommenttia. Maakuntamuseo edellytti, että alueen vanhimpaan, 1950-luvun rakennuskantaan kuuluvat puutyöpaja ja kaksi varastoa suojataan kaavamerkinnöin. Pirkanmaan Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) edellytti turvallisuutta koskevia selvityksiä ja viranomaispalavereja, kommentoi liikennesuunnittelua, rakennettavuutta ja vaikutuksen arviointia, sekä esitti kaupunkikuvallisia tavoitteita koskevia kaavamääräyksiä. Pirkanmaan liitto kommentoi turvallisuusnäkökohtia. Tampereen kaupungin ympäristönsuojelu edellytti laadukkaan viherympäristön suunnittelua, hulevesien biosuodattamista ja tarkempaa esittämistä. Tampereen polkupyöräilijät toivoivat erotettuja jalankulun ja pyöräilyn väyliä. Yksityispalautteessa esitettiin, että julkisilta rakennuksilta tulee vaatia kaupunkikuvallista laatua ja kommentoitiin suunnitelmia kolkoiksi.

Ehdotusvaihe

Asemakaavaluonnosta kehitettiin palautteen perusteella. Turvallisuusasioita koskevassa viranomaistyöpalaverissa todettiin, että selviämishoitoasemasta laaditaan vaarallisten aineiden kuljetukseen käytettävää ratapihaa (VAK-ratapiha) koskeva riskinarvio. Arviossa määritettiin toiminnan vaatima kaavamerkintä ja esitettiin rakentamista ja rakennusten käyttöä koskevia turvallisuustoimia. Alueen pohjoisosassa sijaitsevista, suojeltaviksi esitetyistä varasto- ja puutyörakennuksista on teetetty kuntoarviot suojelutarpeen arvioinnin lisätiedoksi. Kaavakartalle lisättiin kaupunkikuvallista laatua koskevia määräyksiä. Alueen viherrakennetta kehitettiin ja kaavaan lisättiin istutus- ja hulevesimerkintöjä. Vihikadun ja Vihipolun pyöräilyn ja jalankulun väylät erotettiin. Selviämishoitoaseman tonttia laajennettiin niin, että pysäköinti mahtuu tontille. Myös mm. putkien suojaetäisyyksiä, näkemiä ja pysäköintimerkintöjä tarkennettiin. Viitesuunnitelmia tarkennettiin. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa täydennettiin. Vaikutusten arviointia tarkennettiin. Palautteesta laadittiin palaute – vastineraportti. 

Asemakaavan toteuttaminen

Asemakaava voidaan toteuttaa sen saatua lainvoiman.

Lausunnot

Sisä-Suomen poliisilaitos, Poliisihallitus, Pirkanmaan pelastuslaitos, Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus), Pirkanmaan liitto, Pirkanmaan maakuntamuseo, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes), Väylävirasto, Traficom, Gasum, Gasgrid Finland Oy

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Asemakaavaehdotus nro 8786 (päivätty 16.5.2022 ja tarkistettu 28.11.2022) hyväksytään asetettavaksi nähtäville.

Asemakaavaehdotus esitetään nähtävilläolon jälkeen kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston hyväksyttäväksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö, Elina.Karppinen@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 16.5.2022 päivätyn ja 28.11.2022 sekä 6.3.2023 tarkistetun asemakaavamuutoksen nro 8786. Asian hyväksyminen kuuluu kaupunginvaltuuston toimivaltaan. 

Lisätietoja osoitteessa: https://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8786 

Diaarinumero: TRE:4006/10.02.01/2019

Kaavan laatija: Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, projektiarkkitehti Milla Hilli-Lukkarinen.

Asemakaavaehdotus siihen liittyvine aineistoineen oli julkisesti nähtävillä 15.12.2022 – 19.1.2023. Kaavaehdotuksesta saatiin kuusi viranomaislausuntoa ja yksi muistutus. 

Lausunnot 

Pirkanmaan maakuntamuseo esitti lausunnossaan, että puutyöpajan alkuperäisen osan säilyminen turvattaisiin asemakaavassa esim. merkinnällä /s. Varastohallien B ja C todetaan olevan heikossa kunnossa, joten maakuntamuseo toteaa, ettei varastohallien kaavasuojelulle ole valitettavasti edellytyksiä. Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus toteaa, ettei anna lausuntoa, mutta kommentoi, että turvallisuuskysymykset on käsitelty neuvottelussa ja kaava-aineistoa ja kaavamääräyksiä on täydennetty mm. kaupunkikuvan osalta. ELY-keskus myös totesi, ettei viranomaisneuvottelulle ole tarvetta. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom toteaa, ettei ole asiasta lausuttavaa. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) toteaa että asemakaavamuutokselle ei ole estettä kemikaaliturvallisuuslain (390/2005) näkökulmasta. Pirkanmaan liitto ei anna virallista lausuntoa nyt nähtäville asetetusta kaava-aineistosta ja toteaa, että aikaisemmin esitetyt näkökohdat on otettu riittävällä tavalla huomioon. Pirkanmaan hyvinvointialue, Pirkanmaan Pelastuslaitos toteaa, että asemakaavaehdotuksessa on esitetty määräyksiä, joiden toteuttamisella estetään ympäristön ilman epäpuhtauksien siirtyminen sisätiloihin myös Viinikan järjestelyratapihalla tapahtuvissa onnettomuustilanteissa, eikä pelastuslaitoksella ole huomautettavaa asemakaavaehdotuksesta. 

Muistutus 

Gasum Oy:llä on maakaasun tankkausasema kaava-alueen naapurissa, osoitteessa Viinikankatu 40. Kaasutankkausasemien suunnitteluohje edellyttää mm. että etäisyys kaasuaseman teknisistä tiloista kokoontumiseen tarkoitettuihin rakennuksiin ja asuinkerrostaloihin on vähintään 50 metriä. Gasum esittää, että mahdollisia uudisrakennuksia silmällä pitäen kaavamääräyksiin tulisi lisätä määräys, jossa huomioidaan kaasutankkausasemien suojaetäisyydet. 

Kaava-aineistoon tehdyt tarkistukset ehdotuksen nähtävilläolon jälkeen

Puutyöpajan alkuperäiselle osalle on merkitty säilyttävä merkintä ju/s-1 Rakennuksen osa, jossa ulkoasussa sallitaan vain palauttavat tai rakennuksen säilymisen kannalta välttämättömät muutokset. Lisäksi kaavaselostukseen on täsmennetty määräyksen tarkoitusta. Selostukseen on tarkennettu myös istutuksia koskevaa ohjeistusta ja täydennetty rakennettuun ympäristöön kohdistuvien vaikutusten arviointia. Kaava-aineiston kuvia on päivitetty ajantasaiseksi (varastohalli A on purettu). Pohjoisimmalle tontille 665-10 on lisätty liittymäkielto osalle Viinikankadun reunaa, sekä yleismääräys: Rakentamisessa on varmistettava riittävä suojaetäisyys kaasuputkistoon ja kaasunjakelulaitteistoihin. Rakennuslupaprosessin yhteydessä on pyydettävä kaasulaitteiston omistajan lausunto suojaetäisyyksien riittävyydestä. Vesihuoltosuunnitelmaan on lisätty selviämishoitoaseman vedentarve.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Asemakaavaehdotus nro 8786 (päivätty 16.5.2022, tarkistettu 28.11.2022 ja 6.3.2023) hyväksytään ja esitetään kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston hyväksyttäväksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Perustelut

Asemakaavalla mahdollistetaan uusien toimitilojen rakentaminen poliisille, selviämis- ja katkaisuhoitoasemalle, sosiaali- ja kriisipäivystykselle sekä pelastuslaitokselle. Toiminnoille muodostetaan tontit alueen keski- ja eteläosaan. Suunnittelualueen pohjois- ja länsiosassa säilyvät nykyiset kunnallistekniset toiminnat ja niille muodostetaan yhdyskuntateknistä huoltoa palvelevien rakennusten korttelialue. Eteläisen ja pohjoisen osan väliin muodostetaan uusi Vihikatu, sekä jalankulun ja pyöräilyn yhteys Vihipolku.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Asemakaavaehdotus nro 8786 (päivätty 16.5.2022, tarkistettu 28.11.2022 ja 6.3.2023) hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Projektiarkkitehti Milla Hilli-Lukkarinen, puh. 044 486 3500, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Asemakaavaehdotus nro 8786 (päivätty 16.5.2022, tarkistettu 28.11.2022 ja 6.3.2023) hyväksytään.

Päätös

Päätöshedotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Pirkanmaan hyvinvointialue/Pirkanmaan Pelastuslaitos, Poliisihallitus/Jarmo Partanen ja Jouni Jantunen, Sisä-Suomen poliisilaitos/Kari Hemminki ja Timo Pulkkinen, Senaatti-kiinteistöt/Marko Jalkanen, Marko Lassila, Jouni Viri ja Ville Silvast, Pirkanmaan ELY-keskus, Pirkanmaan maakuntamuseo, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes), Pirkanmaan liitto, Gasum Oy/Ville Alho, Tampereen kaupunki/Sirpa Lehtonen, Jaana Huttunen, Jarmo Viljakka, Virpi Ekholm ja Milla Hilli-Lukkarinen

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
 
Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisen ja kunnan jäsenen tietoon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on asetettu nähtäville, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.