Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunta, kokous 17.5.2023

§ 24 Varikon tarveselvitys 

TRE:4445/10.03.06/2021

Valmistelija

  • Pirhonen Pekka, Toimitusjohtaja

Lisätietoja päätöksestä

Toimitusjohtaja Pekka Pirhonen, p. 0400 172 328, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

TKL:n, Nyssen ja Kitian edustajat esittelevät TKL:n johtokunnalle laaditun varikon tarveselvityksen.

TKL:n nykyisen varikon varastorakennus on valmistunut vuonna 1930, huoltohalli vuonna 1950 ja toimistorakennus, sekä autohalli vuonna 1982. Heikossa kunnossa olevat rakennukset edellyttävät laajaa perusparannusta tai niiden korvaamista uudisrakennuksilla. 

Tehdyssä tarveselvityksessä on kiinnitetty erityistä huomiota toiminnalliseen ja taloudelliseen arviointiin. Tämän perusteella ratkaisuksi on valikoitunut kahden uuden, länsi- ja itä-Tampereelle sijoittuvan varikkopisteen rakentaminen. Vaihtoehtona on tarkasteltu Nekalan varikon kehittämistä ja nykyisten rakennusten korvaamista uudisrakennuksilla. Esitetty kahden varikkopisteen ratkaisu vähentää nykytilanteeseen nähden huomattavasti siirtoajojen määrää ja on siksi toiminnan kustannusten kannalta edullisempi. Nekalan varikko on mahdollista pitää käytössä uusien varikkopisteiden rakentamisen ajan, jolloin erillistä väistötilaa ei ole tarpeen hankkia.

Uudet varikkotilat ovat tarpeen myös toiminnan kehittämisen kannalta. Hiilineutraali liikenne edellyttää liikennöintiä puhtaan käyttövoiman kalustolla, nykyteknologialla sähköbusseilla. Siirtyminen sähköiseen liikenteeseen vaatii erilliseen latausinfraan panostamista. Yhdessä joukkoliikenteen tilaajan kanssa tavoitteena on myös joukkoliikenteen laadun ja matkustuskokemuksen parantaminen. Tämä edellyttää uutta kalustoa ja ylläpidon laadun kehittämistä, mikä myös tukee kaupungin alueellisen tasa-arvon parantamista palveluiden osalta sekä lisää henkilöstön työhyvinvointia ja -tyytyväisyyttä.

Tarveselvityksen perusteella läntinen varikko sijoittuu Kolmenkulman alueelle ja itäinen varikko Hankkion alueelle. Varikkopisteille on olemassa tonttivaraukset. Tarveselvityksen mukaisten uusien varikkorakennusten bruttoalat jäävät yhteensä laskettuna noin puoleen nykyisistä huonokuntoisista ja tehottomista tiloista, millä on huomattava energiataloudellinen merkitys.

Erillisvarikoiden rakennuskustannukset ovat yhteensä 21,73 miljoonaa euroa. Vaihtoehtona tarkastellun Nekalan varikon uudisrakennusten kustannukset ovat käytännössä saman suuruiset, eli 21,224 miljoonaa euroa. Nekalan vaihtoehdon kustannuksissa on kuitenkin tarpeen huomioida lisäksi rakennusaikaisten väistötilojen tuomat lisäkustannukset. Vuotuiset vuokrakustannukset ovat erillisvarikoiden osalta 2,04 miljoonaa euroa, mikä alittaa hieman Nekalan vaihtoehdon 2,12 miljoonan euron tason. Kokonaiskustannuksia erillisvarikoiden osalta laskee lisäksi siirtoajojen vähenemästä kertyvä runsaan 0,5 miljoonan euron vuotuinen säästö.

Tarveselvityksen mukaisesti uusien varikkotilojen hanke- ja toteutussuunnittelu sekä rakentamisen valmistelu saataisiin toteutettua vuosina 2023-2024 ja varsinaiset rakennustyöt vuonna 2025. Uusien varikkotilojen käyttöönotto tapahtuisi viimeistään vuonna 2026.

Tampereen kaupungin hallintosäännön 15 § 20) -kohdan mukaisesti kaupunginhallitus päättää yli 10 miljoonan euron arvoisten tilahankkeiden tarveselvityksistä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Pirhonen Pekka, Toimitusjohtaja

Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunta esittää kaupunginhallituksen päätettäväksi: 

Tampereen Kaupunkiliikenne liikelaitoksen läntisen ja itäisen varikon tarveselvitys hyväksytään jatkosuunnittelun pohjaksi.

Päätös

Tampereen Kaupunkiliikenne liikelaitoksen johtokunta päättää,

että varikkojen tarveselvitys otetaan osaksi yhtiöittämisselvitystä ja liiketoimintasuunnitelmassa tarkastellaan perustettavan yhtiön kykyä selviytyä erilaisista investointiratkaisuista, ja

että lopulliset päätökset tarveselvityksestä tehdään, kun ehdotettujen investointien liiketoiminnalliset reunaehdot ovat selvillä ja hyväksyttävissä.

Kokouskäsittely

Asian käsittelyn kuluessa esittelijä toimitusjohtaja Pekka Pirhonen muutti päätösehdotuksen kuulumaan seuraavasti:

Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunta esittää kaupunginhallituksen päätettäväksi:

Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen läntisen ja itäisen varikon tarveselvitys hyväksytään jatkosuunnittelun pohjaksi ja

että hankesuunnitelmavaiheessa arvioidaan uudelleen linja-autojen sisäsäilytystarpeen laajuus.

Puheenjohtaja totesi, että esittelijän muuttama päätösehdotus on käsittelyn pohjana.

Asian käsittelyn kuluessa Pekka Kivekäs on tehnyt muutosesityksen:

Tampereen Kaupunkiliikenne liikelaitoksen johtokunta päättää,

että varikkojen tarveselvitys otetaan osaksi yhtiöittämisselvitystä ja liiketoimintasuunnitelmassa tarkastellaan perustettavan yhtiön kykyä selviytyä erilaisista investointiratkaisuista, ja

että lopulliset päätökset tarveselvityksestä tehdään, kun ehdotettujen investointien liiketoiminnalliset reunaehdot ovat selvillä ja hyväksyttävissä.

Kivekkään esitystä kannattivat jäsenet Jouko Leväsluoto, Jussi Kuortti ja Anna Laurila.

Puheenjohtaja totesi että koska Kivekkään päätösehdotusta ei voida hyväksyä yksimielisesti, asiasta oli äänestettävä.

Äänestysesitys: esittelijän päätösehdotusta kannattavat äänestävät KYLLÄ ja Kivekkään muutosehdotusta kannattavat äänestävät EI.

Äänestysesitys hyväksyttiin.

 

Äänestykset

Esittelijän päätösehdotus = KYLLÄ, Kivekkään muutosehdotus = EI

KYLLÄ

Sami Kallio

Mari Luhtalampi

Ami Rinta-Valkama

Johannes Tolonen

EI

Jussi Kuortti

Pekka Kivekäs

Anna Laurila

Jouko Leväsluoto

Paula Majava

 

Äänestyksen tulos: Kivekkään muutosehdotus hyväksyttiin äänin 5-4.

Pöytäkirjaan lisättiin Kivekkään liite äänestysselvityksestä.