Päätöksen perustelut
Hankinnan lähtökohta on valita Tampereen kaupungin omistamalle Tammelan stadionille operaattori, joka palvelee asiakkaita asiakaslähtöisesti, hoitaa toimintaa laadukkaasti ja tuottaa omalla toiminnallaan lisäarvoa Tammelan stadionin asiakkaille.
Tarjouskilpailussa kilpailutettiin käyttöoikeus stadionin operoimiseen. Käyttöoikeussopimuksella saa oikeuden operoida Tammelan stadionia ja voi periä palveluista maksuja palveluiden käyttäjiltä. Käyttöoikeussopimusmallin lähtökohtana on, että operaattori harjoittaa itsenäisesti liiketoimintaa Tampereen kaupungin asettamien reunaehtojen puitteissa ja ottaa vastattavaksi toiminnan liiketoimintariskin kokonaisuudessaan.
Tampereen kaupunki (Hankintayksikkö) pyysi tarjouksia Tammelan stadionin operaattorin hankinnasta käyttöoikeussopimuksena viiden (5) vuoden pituiseksi sopimuskaudeksi sopimuskauden alkaessa sopimuksen allekirjoituksesta. Hankintaan sisältyi neuvottelujen aikana tarkentunut optioehto, jonka mukaan sopimusta on mahdollista jatkaa viiden (5) vuoden optiokaudella. Option käytöstä sovitaan osapuolten kesken, ja Hankintayksikkö tekee mahdollisesta käyttöönotosta erillisen päätöksen.
Hankintaa ei ollut jaettu osiin, koska se ei riskien- ja sopimushallinnan näkökulmasta ollut tarkoituksenmukaista.
Hankintamenettelynä oli hankintalain 36-37 §:n mukaisen kilpailullisen neuvottelumenettelyn kaltainen menettely. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävän käyttöoikeuden hankinta. Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-palvelussa 7.2.2023 ja EUVL:n TED-palvelussa 10.2.2023 ja osallistumispyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Osallistumishakemuksen jättivät määräaikaan 6.3.2023 klo 14 mennessä seuraavat kolme (3) yritystä: Ari Suoniemi Oy (Y-tunnus 0482058-3), Tampere-talo Oy (Y-tunnus 0706363-7) ja Ilves-Edustus Oy (Y-tunnus 2454390-7). Hankintayksikkö on sivistyspalveluiden palvelualueen johtajan 13.3.2023 § 11 välipäätöksellään valinnut edellä mainitut yritykset tarjouskilpailun neuvotteluvaiheeseen.
Hankintayksikkö on neuvotellut ehdokkaiden kanssa osana kilpailutuksessa sovellettavaa menettelyä. Neuvottelujen päätteeksi Hankintayksikkö on 5.5.2023 toimittanut lopullisen tarjouspyynnön ehdokkaille.
Tarjouksen jättivät määräaikaan 28.5.2023 klo 12 mennessä seuraavat kaksi (2) yritystä: Ari Suoniemi Oy ja Ilves-Edustus Oy.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain mukaan hankintayksikön on suljettava tarjoaja tarjouskilpailun ulkopuolelle, jos hankintayksikön tiedossa on, että tarjoajaa rasittaa jokin hankintalain 80 §:ssä luetelluista pakollisista poissulkemisperusteista. Hankintalain mukaan hankintayksikkö voi sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle tarjoajan, jota rasittaa jokin hankintalain 81 §:ssä luetelluista harkinnanvaraisista poissulkuperusteista.
Hankintayksikkö on tarkastanut kaikkien tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden (pois lukien rikosrekisteriotteen ja yhteisösakko-otteen tarkastaminen) jo osallistumisvaiheessa. Soveltuvuuden arviointi on todettuna sivistyspalveluiden palvelualueen johtajan 13.3.2023 § 11 välipäätöksessä. Tarjoajat ovat tarjouksessaan vakuuttaneet, että ne täyttävät edelleen osallistumisvaiheessa asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Käyttöoikeussopimusten tekemisestä annetun direktiivin (2014/23/EU) 37 artiklan 1 kohdan mukaan käyttöoikeussopimusta ei saa tehdä, ellei tarjous ole hankintayksikön asettamien vähimmäisvaatimusten mukainen. Myös julkisia hankintoja koskevan oikeuskäytännön nojalla hankintayksikkö on velvollinen hylkäämään tarjouspyynnön ehtoja vastaamattoman tarjouksen.
Ari Suoniemi Oy on esittänyt tarjouksessaan omia, tarjouspyynnön vastaisia ehtojaan. Hankintalain 3 §:n tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaatteiden nojalla tarjouspyyntöä vastaamattomat tarjoukset eivät ole vertailukelpoisia, ja ne tulee hylätä. Näin ollen Hankintayksikkö on velvollinen hylkäämään Ari Suoniemi Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena. Ari Suoniemi Oy:lle toimitetaan tarkemmat hylkäämisen perustelut erillisellä liitteellä.
Ilves-Edustus Oy:n tarjous todettiin tarjouspyynnön mukaiseksi.
Tarjousten vertailu
Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena oli tarjouspyynnön mukaan paras hinta-laatusuhde seuraavin painotuksin:
Hinta, painotus 30 %:
- Operaattorin maksama kiinteä vastike (ylläpitovuokran lisäksi), painotus 15 %
- Kaupungille maksettava %-osuus käyttöoikeussopimuksen perusteella saaduista tuotoista, painotus 15 %
Laatu, painotus 70 %:
- Konseptikuvaus sisältäen seuraavat alakohdat:
- Jalkapallotoiminnan ja sen kehittämisen huomioiminen, painotus 40 %
- Stadionin olosuhteiden ja sijainnin monipuolinen hyödyntäminen tukien korkeaa käyttöastetta, 10 %
- Vastuullisuuden huomiointi, 10 %
- Lähiympäristön ja Tammelan kaupunginosan aktivointi/elävöittäminen, 10 %
Koska tarjouskilpailussa saatiin vain yksi hyväksyttävä tarjous, tarjousten vertailua ei tarvitse suorittaa. Ilves-Edustus Oy:n tarjous on arvioitu ja todettu ehdoiltaan hyväksyttäväksi. Vaikka kilpailua ei syntynytkään, saadun tarjouksen hyväksyminen annetuilla ehdoilla on hankintayksikön edun mukaista.
Näin ollen Ilves-Edustus Oy esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi (operaattoriksi). Valittavaksi esitettävän on ennen hankintasopimuksen allekirjoitusta toimitettava rikosrekisteriote (hankintamenettelyote) ja yhteisösakko-ote.
Asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Muutoksenhakua varten asiakirjat on saatavissa Tampereen kaupungilta ja asiakirjatiedustelut on osoitettava osoitteeseen kirjaamo@tampere.fi
Hankinnan valmistelijoina toimivat hankekehityspäällikkö Markus Joonas ja suunnittelija Oona Haimi ja asiantuntijoina hankinnassa toimivat liikuntapäällikkö Mikko Heinonen, kiinteistöpäällikkö Henri Lievonen, hankepäällikkö Antti Lakka (Tampereen Tilapalvelut Oy) ja Tommi Terho (Toteco Oy). Hankintakonsulttina toimi KPMG Oy Ab.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii liikunta- ja nuorisojohtaja, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Jukka Etu-Seppälä. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.
Hankinnan arvo
Käyttöoikeussopimuksen ennakoidun arvon laskennassa on käytetty hankintalain 28 §:n mukaisesti hankintayksikön arvioimaa operaattorin sopimuksen voimassaoloaikana tuottamaa liikevaihtoa ilman arvonlisäveroa. Liikevaihto on otettava huomioon vain siltä osin kuin se on vastikkeena sopimuksen kohteena olevasta palvelusta taikka näihin liittyvistä tavaroista.
Operaattorin ansainta sopimuskaudella muodostuu käyttöoikeuden perusteella stadionin käyttäjiltä ja stadioniin liittyvän liiketoiminnan harjoittamisesta saaduista maksuista. Tampereen kaupunki ei suorita operaattorille maksuja sopimuskauden aikana. Stadionin ylläpitoon liittyvät vastuut ovat kuvattu sopimuksen liitteenä olevassa vastuunjakotaulukossa.
Operaattori suorittaa sopimuskauden aikana Tampereen kaupungille tarjouksessa mainittua kuukausittaista vuokraa sekä osuutta liikevaihdosta. Operaattori vastaa stadionin ylläpitokuluista vastuunjakotaulukon mukaisesti.
Hallintosäännön 37 §:n 4, kohdan mukaan palvelualueen johtaja päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan vuosisuunnitelman rajoissa.