Päätöksen perustelut
Rakennuttamisjohtaja teki 02.05.2023 viranhaltijapäätöksen § 73 diaarinro TRE:758/02.07.01/2023 Satamien septiasemien ja -laitteiden hankinnasta. Puitejärjestelyn arvonlisäveroton kokonaisarvo sitoumuksetta on noin 160 000 euroa.
Tuomi Logistiikka Oy pyysi tarjouksia Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen toimeksiannosta satamiin kiinteästi asennettavien veneilijöiden käyttöön tarkoitettujen septiasemien ja - laitteiden hankinnasta.
Hankintamenettely oli hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä tavaran hankinta. Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA- palvelussa 9.3.2023. Tarjouspyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi- toimittajaportaalissa.
Hankinta oli jaettu kahteen (2) osa- alueeseen seuraavasti:
Osa- alue 1. Kalvopumppu, paineilmatoiminen
Osa- alue 2. Kiertomäntäpumppu / lohkoroottoripumppu, sähkötoiminen
Tarjoajat saivat tarjota yhtä tai useampaa osa- aluetta. Kyseessä oli puitejärjestely, kumpaankin osa- alueeseen valittiin yksi (1) sopimuskumppani. Tarjouksen jättivät määräaikaan 3.4.2023 klo 12:00 mennessä seuraavat kolme (3) tarjoajaa:
Osa- alue 1. Kalvopumppu, paineilmatoiminen
H2OKEE ou (EE1011621825)
Pellos-Marin Oy (08000930- 9)
Osa- alue 2. Kiertomäntäpmppu/ lohkoroottoripumppu, sähkötoiminen
Vogelsang Oy (2440674- 2)
Hankintalain 104 §:n mukaisesti hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintalain 104 §:n mukaisesti hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja.
Hankintayksikkö pyysi Pellos- Marin Oy:tä täsmentämään tarjoamansa laitteen CE- merkintää. Hankintayksikkö sulki H2OKEE ou:n tarjouksen pois tarjouskilpailusta tarjouspyyntöä vastaamattomana. Vogelsang Oy:n ja Pellos- Marin Oy:n tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.
Julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) 132 § 1 momentissa säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Edellä mainitun lain 133 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta.
H2OKEE ou (jatkossa H2OKEE) on tehnyt hankintapäätöksestä hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen. Hankintaoikaisun vireille tulosta on ilmoitettu niille, joita asia koskee. Hankintaoikaisua koskeva vaatimus on tämän päätöksen liitteenä (Liite 1).
Saapuneen hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta Tuomi Logistiikka Oy on Tampereen kaupungin puolesta tarkastanut tarjouspyynnön vaatimukset uudelleen.
H2OKEE ou:n hankintaoikaisuvaatimus
H20KEE ou (jäljempänä H20KEE) toteaa, että hankintayksikkö sulki H20KEE:n tarjouksen pois tarjouspyyntöä vastaamattomana, ilmoittaen syyksi suomenkielisen varaosa- ja hintaluettelon puuttumisen. H20KEE tuo hankintaoikaisupyynnössään esiin, että H20KEE ymmärsi tarjouspyynnöstä heti tarpeen laajuuden ja samalla ymmärsi myös, että käytettävissä olevassa ajassa ei sellaisia liitteitä ehdi valmistella ja siksi liitti tarjoukseen turvalausekkeen, jossa tilaajalle taataan dokumenttien saanti ennen sopimuksen allekirjoitusta. H20KEE:n mukaan hankintayksikkö ei vaivautunut ohjeistamaan tarjoajaa, koska se heidän mukaansa olisi ollut puolueellista. H20KEE:n mielestä hankintayksikkö ehti neuvotella kilpailijan kanssa heidän CE-merkistään, mikä samoilla perusteilla on syrjivää.
H20KEE toteaa hankintaoikaisuvaatimuksessaan, että hankintayksikkö hyväksyi Pellos-Marin Oy:n varaosaluetteloksi neljän kohdan luettelon, jossa on vain neljä imulaitteen kahvaosaan liittyvää positiota. H20KEE huomauttaa, ettei siinä ole mainittuna yhden yhtäkään varaosaa imulaitteen pumpusta ja/tai kompressorista, joka paineilmatoimiselle kalvopumpulle tarvitaan, puhumattakaan sähköisen ohjauskeskuksen komponenteista. H20KEE mukaan edellä mainituista syistä Pellos-Marin Oy:n luettelon ei voida katsoa täyttävän tilaajan vaatimusta laitteen suomenkielisestä varaosa- ja hintaluettelosta ja näin sen automaattisesti pitää johtaa tarjouksen hylkäämiseen tarjouspyyntöä vastaamattomana ja että kohtelu kilpailijaan verrattuna on samalla tasapuolista. H20KEE:n mukaan Pellos-Marin Oy:n tarjouksesta ei myöskään käy selville onko tarjottu paineilmatoimista kalvopumppua, vai jotain muuta valmistajan vakioratkaisua.
Hankintayksikön lausuma
Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Vakiintuneen oikeuskäytännön (esim. KHO 5082/2017, KHO 39/2020) mukaan tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, että tarjouksia arvioidaan sellaisina kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan mennessä. Yhdellekään tarjoajalle ei tule antaa mahdollisuutta saattaa tarjouspyyntöä vastaamatonta tarjoustaan tarjouspyynnön mukaiseksi tai muulla tavalla parantaa tarjoustaan.
Hankintalain 104 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Tarjouspyynnössä (s.11) on vaadittu, että tarjoajan tulee ladata laitteen yleisesti käytössä oleva varaosaluettelo, josta selviää varaosien hinnat. H20KEE on ladannut kyseiseen kohtaan dokumentin, jossa on turvalauseke. Kyseinen liite ei ole sisältänyt varaosaluetteloa, josta näkyisi varaosat hintoineen. Näin ollen H20KEE:n lataama liite ei ole ollut tarjouspyynnön mukainen.
Hankintalain 104 §:n mukaan hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja. Tarjoaja ei kuitenkaan saa olennaisesti muuttaa tarjoustaan. Olennaisena muutoksena pidetään esimerkiksi toimittamatta jätetyn asiakirjan toimittamista tarjousajan päätyttyä. Näin ollen hankintayksikkö ei voi pyytää tarjoajaa toimittamaan kokonaan puuttuvaa olennaista asiakirjaa, joka olisi tullut liittää tarjoukseen. Hyväksymällä toimittamatta jätetyn asiakirjan toimituksen tarjousajan jälkeen, antaisi hankintayksikkö tosiasiallisesti tarjoajalle pidemmän tarjouksen jättöajan ja siten rikkoisi hankintalain 3 §:n mukaista syrjimättömyyden periaatetta. Edellytyksenä on, että menettelyssä noudatetaan 3 §:ssä säädettyjä periaatteita. Hankintayksiköllä ei siten ole ollut mahdollisuutta pyytää H2OKEE:lta varaosaluetteloa tarjousten jättöajan jälkeen, sillä hankintayksikkö olisi tosiasiallisesti antanut H2OKEE:lle pidemmän tarjouksen jättöajan. Tämä olisi ollut vastoin hankintalain 3 §:n tasapuolisuuden ja syrjimättömyyden periaatteita. Näin ollen H2OKEE:n tarjous on tullut hylätä tarjouspyynnön vastaisena eikä hankintayksiköllä siten ole ollut mahdollisuutta pyytää H20KEE:ltä varaosaluetteloa.
Hankintayksikkö toteaa, ettei tarjouspyynnössä ole ollut erityisiä ehtoja varaosaluettelolle, varaosien määrälle tai varaosaluettelon pituudelle. Pellos-Marin Oy (jäljempänä Pellos-Marin) on liittänyt tarjoukseensa tarjouspyynnössä vaaditun varaosaluettelon. Näin ollen Pellos-Marinin toimittama varaosaluettelo on ollut tarjouspyynnön mukainen ja se on tullut hyväksyä.
Edellä esitetyn perusteella hankintamenettelyssä ei ole tapahtunut virhettä, eikä asiaan ole tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. H2OKEE ou:n tarjous on ollut tarjouspyynnön vastainen. Pellos-Marin Oy:n tarjous on ollut tarjouspyynnön mukainen. Hankintaoikaisua koskeva vaatimus esitetään hylättäväksi.
Rakennuttamisjohtaja päättää johtamansa toiminnan osalta irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelman rajoissa 250 000 euroon asti (Kaupunkiympäristön palvelualueen toimintasääntö 1.3.2023 alkaen, 28.2.2023 § 22).