§ 117 Raatihuoneen ravintolapalvelujen hankinnan keskeyttäminen

Lataa  Kuuntele 

TRE:1037/02.07.01/2023

Päätöspäivämäärä

21.6.2023

Päätöksen tekijä

Konsernijohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Suhdetoiminta- ja markkinointipäällikkö Iina Ojala, puh. 040 801 6198 ja suhdetoimintapäällikkö Erika Eischer, puh. 040 545 0011, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Mia Helin, puh. 040 570 4065, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Strategiajohtaja Reija Linnamaa:

Tuomi Logistiikka Oy pyysi Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimeksiannosta osallistumishakemuksia raatihuoneen ravintolapalveluiden hankinnasta järjestettävään tarjouskilpailuun.

Hankintamenettelynä on hankintalain (1397/2016) liitteen E mukaisten Ravintola- ja tarjoilupalvelujen (55300000–3) hankinta, jonka menettelyyn noudatetaan hankintalain 109 §:ää. Hankintamenettelynä on hankintalain mukaisen neuvottelumenettelyn kaltainen menettely. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palvelun hankinta. Hankinnasta lähetettiin osallistumisilmoitus julkaistavaksi HILMA-palvelussa 3.5.2023 ja ilmoitus oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa.

Hankintalain (1397/2016) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä.

Saatujen osallistumishakemusten ja hakijoiden tarkastamisen yhteydessä huomattiin, että julkaistu osallistumispyyntö on osoittautunut tulkinnanvaraiseksi liitteen 3 Referenssitilaisuudet osalta seuraavasti:

  • Kohdassa ohjeita lomakkeiden täyttöön 1. Ehdokkaan kokemus hankinnan kohdetta vastaavista palveluista (= vähimmäisvaatimukset) ohjeistetaan kirjaamaan tilaisuudet alla olevaan taulukkoon. Näillä perusteilla ei osallistujien vertailua voitu suorittaa, joten kohtaan lisätään seuraavat tarkennukset: Taulukkoon tulee merkitä jokainen tilaisuus omalle rivilleen sarakkeeseen ’’tilaisuuden nimi ja osallistujamäärä’’. Kohtaan ’’ajankohta’’ tulee merkitä aikaväli, jolloin palvelu on alkanut ja päättynyt. Mikäli palvelu on edelleen meneillään, merkitään taulukkoon ’’jatkuu’’. Kohtaan ’’kuvaus tarjotusta ravintolapalvelusta (menu, juomat, tarjoilumuoto, missä järjestetty)’’ merkitään ao. tilaisuuden menu, juomat, tarjoilumuoto ja paikka missä tilaisuus on järjestetty. Samalla korjataan kohtaa 2. Ehdokkaan vähimmäisvaatimukset ylittävä kokemus hankinnan kohdetta vastaavien palveluiden tuottamisesta vastaamaan kohdan 1 ohjetta.


Hankinnan keskeyttämiselle on näin ollen todellinen ja perusteltu syy. Ratkaisu ei vaaranna tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua. Hankinta esitetään keskeytettäväksi ja käynnistäväksi kokonaan uudelleen.

Tarjousasiakirjojen julkisuus
Asiakirjojen julkisuudesta annetun lain (621/1999) 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella tarjousasiakirjat ovat salaisia siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt uuden hankintamenettelyn.

Hallintosäännön 36 § 29)-kohdan mukaan konsernijohtaja päättää konsernihallinnon irtaimen omaisuuden ja palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta, ellei muualla ole toisin määrätty tai päätetty.

Päätös

Raatihuoneen ravintolapalvelujen hankinta keskeytetään.

Allekirjoitus

Konsernijohtaja Juha Yli-Rajala