§ 73 Päätös joukkoliikenteen tarkastusmaksua koskevaan oikaisuvaatimukseen

Lataa  Kuuntele 

TRE:3702/02.04.03/2023

Päätöspäivämäärä

18.7.2023

Päätöksen tekijä

Katupäällikkö, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Matkalippujen tarkastaja Merja Lahtinen, puh. 041 730 5503, etunimi.k.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Katupäällikön sijainen katuinsinööri Kari Kannisto, puh. 050 329 5271, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Oikaisuvaatimuksen tekijä on vaatinut oikaisua tarkastajan 17.07.2023 klo 09.48  tekemään, tarkastusmaksua 7 20000 28735 koskevaan, päätökseen. 

Oikaisuvaatimuksen tekijällä ei ole ollut esittää matkalippua tarkastushetkellä. Oikaisuvaatimuksen tekijä kertonut tarkastajalle, että hän oli ladannut matkakortille raha-arvoa, mutta matkakortti ei vielä toimi. Oikaisuvaatimuksen tekijän esittämän matkakortin Nella.fi käyttöhistoriassa 17.07.2023 osalta on nähtävissä ostoyritys, joka on tehty kello 06.28 ja se on peruuntunut kello 06.31. Peruuntumisen takia lippu ei ole tullut käyttäjätilille näkyviin matkakortille latausta odottavana tai ostotapahtumasta ei ole saapunut onnistuneen maksutapahtuman ilmoitusta. 

Oikaisuvaatimuksen tekijä vetoaa siihen, että hän on suorittanut Nella.fi – palvelussa 59,00 euron maksun ja että maksu ei jostain syystä ole suoriutunut perille. Oikaisuvaatimuksen tekijä vetoaa myös siihen, että hän ei voinut maksaa pankkikortillaan kertalippua, koska hänen pankkikorttinsa on kadonnut. 

Oikaisuvaatimuksen tekijällä ei ole ollut esittää muitakaan voimassa olevia matkalippuja tarkastajalle. Tampereen seudun joukkoliikenteen Nyssen lippu- ja maksuehtojen mukaan asiakkaan vastuulla on hankkia oikeanlainen ja oikeilla vyöhykkeillä voimassa oleva lippu. Esimerkiksi Nysse.fi:n ja Nyssen reittioppaan avulla voit selvittää, mitä joukkoliikennevälineitä ja reittejä hyödyntäen pääsee halutusta lähtöpisteestä määränpäähän ja millainen lippu matkalle tarvitaan. Ohjeita lipuista ja reiteistä löytyy myös Nyssen pysäkeiltä. Nyssen verkkopalveluissa sekä linja-auto- ja ratikkapysäkeillä on ohjeita eri maksutavoista ja lippuvaihtoehdoista sekä niiden hankkimisesta. Ohjeet ovat kirjoitettu suomeksi sekä englanniksi. Asianmukaisia matkalippuja voi ostaa verkkopalvelusta, asiakaspalvelusta sekä myyntipisteistä kuten R-kioskit, Stockmann, Prismat, Citymarket Turtola, Sokos.  

Matkustaja on velvollinen tarkastajan vaatimuksesta esittämään matkalippunsa. Jos matkustaja ei esitä asianmukaista matkalippua, hän on matkalipun hinnan lisäksi velvollinen suorittamaan tarkastajan määräämän tarkastusmaksun.

Tarkastusmaksu jätetään määräämättä matkustajalle asianmukaisen matkalipun puuttumisen johdosta, jos ilmenee, että lipun puuttuminen on johtunut matkustajan ikä, kehitystaso, terveydentila, mielentila tai muu näihin rinnastettava erityinen seikka huomioon ottaen anteeksi annettavasta huomaamattomuudesta, ajattelemattomuudesta tai tietämättömyydestä taikka jos tarkastusmaksun määräämistä muusta syystä on pidettävä ilmeisen kohtuuttomana tai perusteettomana.

Joukkoliikenteessä noudatettavassa avorahastuskäytännössä matkustajan on huolehdittava siitä, että hänellä on asianmukainen matkalippu. 

Oikaisuvaatimuksen tekijällä ei ole  ollut tarkastushetkellä 17.07.2023 asianmukaista matkalippua. Se seikka, että matkustaja ei ole tahallaan menetellyt virheellisesti, ei sellaisenaan ole riittävä peruste tarkastusmaksun poistamiseksi. Asiassa ei ole ilmennyt laissa tarkoitettua syytä, jonka vuoksi tarkastusmaksun määräämistä olisi pidettävä ilmeisen perusteettomana tai kohtuuttomana.

Tarkastusmaksun oikaisemiseen ei ole syytä. 

 

Sovelletut säännökset: 

Laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta (469/1979) 1 § 1 momentti, 8 § ja 10 §. 

 

Toimivalta: 

Katupäällikkö käsittelee joukkoliikenteen tarkastusmaksuja koskevat oikaisuvaatimukset (Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, 11.8.2021 § 60). 

Päätös

Oikaisuvaatimus hylätään.

Henkilötietoja sisältävä teksti

Salassapidettävät tiedot poistettu.

Allekirjoitus

Katuinsinööri Kari Kannisto