TRE:3621/08.01.02/2023
Hervantaa on vuosikymmenien aikana asemakaavoitettu ja rakennettu suurkortteleina, joiden sisällä liikkumiseen on osoitettu runsaasti kävelyn ja pyöräilyn raitteja. Tavoitteena on ollut autottomat korttelipihat sekä turvallinen ja viihtyisä jalankulkuympäristö. Moottoriajoneuvoliikenteen katuja ei suurkortteleiden sisällä muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ole. Tästä rakenteesta johtuen kiinteistö- ja jätehuoltoliikenteelle on asemakaavoissa osoitettu ajoyhteyksiä useille kävelyn ja pyöräilyn raiteille. Lisäksi asemakaavoista poiketen on muillakin jalankulun ja pyöräilyn raittiosuuksilla jouduttu sallimaan huolto- tai tonteille ajo sekä palveluliikenne.
Samojen raittien toimiessa jalankulun ja pyöräliikenteen pääyhteyksinä on eri kulkumuotojen yhdistämisestä muodostunut ongelmia. Alueella on tehty laajempaa kartoitusta ja selvitystä turvallisuuden parantamiseksi. Yhtenä toimenpiteenä on päädytty ajopuomien asettamiseen jalankulun ympäristön turvallisuuden parantamiseksi ja asiattoman läpiajon estämiseksi Etelä-Hervannan koulun ja päiväkodin läheisyydessä.
Puomijärjestelyt on suunniteltu toteutettavaksi huolto- ja pelastusajoneuvojen läpiajon mahdollistavilla jousipuomeilla sekä puomien asemoinnissa huomioitu kulkeminen esim. lastenvaunun kanssa ja polkupyörillä.
Lisäksi Elementinpolun ja Nosturinraitin nykyisin laajaa liittymäaluetta jäsennellään ja estetään pysäköintiä liittymässä.
Elementinpolulle Nosturinraitin itäpuolelle asetetaan ajonestopuomi ja tehdään liikennemerkkimuutoksia sekä Elementinpolun ja Nosturinraitin liittymää muotoillaan suunnitelman 1/22201 mukaisesti.
Mekaniikanpolulle Sähköraitin itäpuolelle asetetaan ajopuomi ja tehdään liikennemerkkimuutoksia suunnitelman 1/22202 mukaisesti.
Päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (TLL 193 § 2 mom).