Päätöksen perustelut
Asunto Oy Tampereen Koskenparras, Verstaankatu 7 / Keernakatu 2, 33100 Tampere (C ja D-portaat), on toimittanut 19.2.2022 terveydensuojeluun tupakkalain 549/2016 79 §:n 1 momentin mukaisen hakemuksen tupakoinnin kieltämiseksi taloyhtiön huoneistojen hallinnassa olevilla huoneistoparvekkeilla ja asuntopihoilla. Terveydensuojeluviranomaisen päätösvalta tupakkalain 79 §:n mukaisten parveketupakointikieltojen määräämisestä on siirretty terveydensuojelupäällikölle. (Yhdyskuntalautakunnan alueellisen ympäristöterveydenhuollon jaoston päätös 23.2.2023, § 7, TRE:978/00.02.01/2023).
Hakemuksen liitteinä on toimitettu kopio taloyhtiön varsinaisen yhtiökokouksen pöytäkirjasta 1.6.2021, yhtiöjärjestys, asemapiirustus, julkisivupiirustukset, selvitys tupakansavun leviämisestä, osakeluettelot ja kuulemisasiakirjat. Hakemuksen perusteella tupakkalain mukainen kuuleminen on tehty 3.1.2022–21.1.2022. Hakijaa on ohjeistettu 25.4.2022 tiedolla, että tupakkalain mukainen kuuleminen tulee tehdä ennen yhtiökokousta, jossa tupakointikiellosta päätetään. Hakijaa on samalla pyydetty sähköpostilla täydentämään hakemusta lähettämällä uuden yhtiökokouksen, joka on pidetty kuulemisen jälkeen, pöytäkirjan. Hakemusta täydennettiin 27.4.2022 toimittamalla kopio varsinaisen yhtiökokouksen pöytäkirjasta 7.4.2022 ja siihen liittyvä ääniluettelo. Hakijaa on pyydetty 5.7.2022 ja uudelleen 11.11.2022, ja vielä uudelleen 21.12.2022 toimittamaan moittimattomuustodistus yhtiökokouksesta 7.4.2022. Hakemusta täydennettiin lähettämällä Pirkanmaan käräjäoikeuden todistus (päivätty 9.1.2023), ettei moitekannetta taloyhtiön yhtiökokouksen päätöksestä ole tehty.
Hakijaa on pyydetty 14.6.2023 täydentämään hakemusta toimittamalla pohjapiirustukset. Hakemusta täydennettiin 14.6.2023. Tampereen kaupungin ympäristöterveys teki hallintolain mukaisen kuulemisen 31.5.2023 kaikkiin huoneistoihin ja sekä muualla asuville osakkaille.
Asunto Oy Tampereen Koskenparras on vuonna 2003 valmistunut 4-8 -kerroksinen kerrostaloyhtiö, jossa on 60 asuinhuoneistoa ja 3 liikehuoneistoa. Liikehuoneistot sijaitsevat katutasossa. Lisäksi taloyhtiössä on 7 varastoa ja autotallipaikkaa, 9 autohallipaikkaa sekä 5 varastoa, jotka ovat osakeomistuksessa.
Rakennuksessa on keskitetty koneellinen tulo- ja poistoilmanvaihto. Keskitetty ilmanvaihtokone ottaa korvausilman katolta ja poistaa likaisen ilman katolta. Koskenparrasta palvelee yksi tulopoistokone, joka hoitaa sekä C- että D-portaan ilmanvaihdon. Ilmanvaihto on säädetty siten, että huoneistoissa vallitsee alipaine ulkoilmaan nähden. C- rappu sijaitsee Keernakadun ja Verstaankadun kulmassa ja D -rappu sijaitsee Verstaankadun varrella. Taloyhtiössä on 58 parveketta ja pihan puolella 2 huoneistopihaa. Parvekkeet ovat lasitettuja. Parvekkeita on sekä kadun että pihan puolella. Kaikki parvekkeet ovat linjassa toisiinsa nähden. Osa parvekkeista on sisennettyjä ja osa parvekkeista ulkoseinästä ulospäin.
Asianosaisten kuuleminen
Asunto Oy Tampereen Koskenparras on kuullut huoneiston haltijoita tupakkalain 79 §:n 1 momentin mukaisen tupakointikiellon hakemisesta. Kuulemislomakkeet toimitettiin kaikille osakkaille ja asukkaille 3.1.2022 ja vastaus pyydettiin 21.2.2022 mennessä. Taloyhtiössä on 60 asuinhuoneistoa. Määräaikaan mennessä taloyhtiölle palautettiin kuulemislomakkeet yhteensä 29 huoneistosta. Tupakointikiellon hakemista huoneistoista puolsi 28 ja vastusti 1 huoneisto. Tampereen kaupungin ympäristöterveys teki hallintolain mukaisen kuulemisen 31.5.2023 kaikkiin huoneistoihin sekä muualla asuville osakkaille. Vastaukset tuli toimittaa 16.6.2023 mennessä. Määräaikaan mennessä tuli 13 vastausta, jossa kaikissa puollettiin tupakointikieltoa. Niistä yhden huoneiston vastaus oli ehdollinen siten, että tupakointikieltoa puolletaan, mikäli taloyhtiö järjestää piha-alueelle tupakointipaikan.
Yhtiökokous 7.4.2022 päätti yksimielisesti hakea tupakointikieltoa osakashallinnassa oleville huoneistoparvekkeille. Yhtiökokouksessa oli edustettuna 14 165 osaketta. Osakkeiden kokonaismäärä on 42 047.
Ympäristöterveyden arvio hakemuksesta
Tupakkalain 79 §:n 2 momentin mukaan kunnan tupakkalakia valvovan viranomaisen on hakemuksesta määrättävä tupakointikielto huoneistoihin kuuluville parvekkeille ja huoneistojen käytössä oleviin ulkotiloihin, jos tiloista voi niiden rakenteiden tai muiden olosuhteiden vuoksi muutoin kuin poikkeuksellisesti kulkeutua tupakansavua toiselle parvekkeelle, toiseen huoneistoon kuuluvan ulkotilan oleskelualueelle tai toisen huoneiston sisätiloihin. Ympäristöterveyteen toimitettujen asiakirjojen perusteella kaikissa huoneistoissa on parveke tai terassi. Halutessaan asuntoyhteisö voi itse tupakkalain 78 §:n 2 momentin mukaan kieltää tupakoinnin asuntoyhteisön hallitsemissa yhteisissä ulkotiloissa.
Asunto Oy Tampereen Koskenparras on toimittanut selvityksen tupakansavun mahdollisista leviämisreiteistä huoneistoihin tai parvekkeiden välillä. Toimitettujen julkisivukuvien perusteella kaikki parvekkeet sijaitsevat parvekelinjassa. Valviran ohjeistuksen mukaan päällekkäisten tai vierekkäisten tilojen osalta savun leviäminen on todennäköistä, jolloin tupakkalain vaatimus siitä, että savua voi muutoin kuin poikkeuksellisesti kulkeutua toisen huoneiston tiloihin, täyttyy. Tästä johtuen tupakointikieltohakemuksen perusteella tupakansavun kulkeutuminen muutoin kuin poikkeuksellisesti toiselle parvekkeelle tai toisen huoneiston sisätiloihin on mahdollista.
Asuntoyhteisön hakemusprosessi täyttää tupakkalaissa sille asetetut vaatimukset.
Päätöksen perusteena oleva lainsäädäntö
Tupakkalaki (549/2016) 79, 90 ja 106 §
Valtioneuvoston asetus tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön (601/2016) 4 a §
Hallintolaki (434/2003) 34 §
Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, tai joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan tai elinkeinonharjoittajan liike- tai ammattisalaisuuden. (Julkisuuslaki 621/1999, Laki sähköisen viestinnän palveluista 917/2014, Tietosuojalaki 1050/2018, Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812 /2000, Kuntalaki 410/2015).