Päätöksen perustelut
Talousjohtaja Jukka Männikkö:
Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi varainsiirtoverolain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta ja elinkeinotulon verottamisesta annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta. Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön viimeistään 20.9.2023.
Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisen uudistuksessa kuntien itsensä järjestämän sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen käytössä olevien toimitilojen omistus säilyi kunnilla, jotka velvoitettiin vuokraamaan nämä tilat hyvinvointialueille vuoden 2025 loppuun. Hyvinvointialueilla on oikeus pidentää vuokrasopimuksen voimassaoloaikaa yhdellä vuodella. Siirtymäajan päätyttyä vuokrausta on katsottava lähtökohtaisesti harjoitettavan kilpailutilanteessa markkinoilla, jollainen toiminta on kuntalakiin (410/2015) sisältyvän yhtiöittämisvelvoitteen johdosta annettava osakeyhtiön, osuuskunnan, yhdistyksen tai säätiön hoidettavaksi. Siirrettäviin varoihin sisältyvistä kiinteistöistä ja arvopapereista on tällöin suoritettava varainsiirtoveroa.
Eduskunta edellytti sote-uudistusta koskevaan hallituksen esitykseen HE 241/2020 vp antamaansa vastaukseensa (EV 111/2021 vp) liittyvässä lausumassa varainsiirtoveron vapauttamista koskevan arvioinnin käynnistämistä ja muutosesitysten tuomista eduskunnan hyväksyttäväksi.
Hallintosäännön 36 § 33)-kohdan mukaan konsernijohtajan toimivaltaan kuuluu muiden kuin kaupunginhallituksen tai pormestarin toimivaltaan kuuluvien lausuntojen antaminen.
Tampereen kaupungin lausunto
Esitetty ehdotus nähdään kuntien kannalta positiivisesti, mutta varainsiirtoveron verovapauden tulisi kattaa myös muut kuin ehdotuksessa esitetyt luovutukset. Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistuksen johdosta kunnille on jäänyt mittava määrä sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen käytössä ollutta kiinteistöomaisuutta. Ehdotuksessa esitetään, että varainsiirtovapaus koskisi ainoastaan apporttiluovutuksia ja ainoastaan kunnan kokonaan omistamalle tai kuntien yhdessä kokonaan omistamalle yhtiölle. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kiinteistöomaisuuteen kohdistuvat velat ja investoinnit jäisivät omistajan toimineen kunnan kannettavaksi. Esityksessä ei ole huomioitu nykyisiä kuntakonsernien rakenteita, joissa tarkoituksenmukainen luovutuksensaaja yhteisö voi olla kunnan kokonaan omistaman yhteisön tytäryhteisö. Lisäksi luovutuksensaaja yhteisöä voi omistaa myös toinen kunnan tai kuntien omistama yhteisö.
Kunnilla on valmiina olevia kiinteistöjä hallitsevia yhtiöitä, jolloin taloudellisesti järkeväksi vaihtoehdoksi voi muodostua se, että kunta luovuttaa kiinteistön kaupalla valmiiseen yhtiöön. Osa hyvinvointialueista, osana palveluverkkopäätöksiään, luopuu niistä toimitiloista, jotka ovat olleet sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen käytössä. Tällöin tiettyyn käyttötarkoitukseen rakennetut kiinteistöt jäävät kuntien taakaksi.
Edellä mainitusti katsotaan, että määräaikaisen verovapauden tulisi koskea myös osittain tai kokonaan rahavastikkeella tehtäviä luovutuksia, niitä kiinteistöjä ja osakkeita, jotka ovat olleet 31. päivänä joulukuuta 2022 pääasiallisesti sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen käytössä, mutta joiden käytöstä/vuokraamisesta hyvinvointialue olisi luopunut. Tämän lisäksi varainsiirtoverosta vapautettujen luovutustensaajien määrittelyä tulisi laajentaa koskemaan laajempaa luovuttajana toimivan kunnan suoraan tai välillisesti määräysvallassa olevia yhteisöjä.