Kaupunginhallitus, kokous 28.8.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 351 Tampereen kaupungin osallisuus- ja yhteisöllisyyssuunnitelma (kehittämiskokousasia) 

TRE:3976/00.01.03/2023

Valmistelija

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Johtaja Lauri Savisaari, puh. 040 801 6081, suunnittelija Lilli Siikasmaa, puh. 040 658 7593 ja suunnittelija Lotta Harsunen, puh. 040 568 6122, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Vt. lakiasiainjohtaja Jouko Aarnio, puh. 040 514 4884, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Osallisuus- ja yhteisöllisyyssuunnitelma on Tampereen kaupungin strategiaa ja tavoitteita tarkentava kaupunkitasoinen erillisohjelma. Osallisuus- ja yhteisöllisyyssuunnitelmassa määritellään, millaista osallisuustyötä Tampereella tehdään ja mitkä ovat sen tavoitteet ja toimenpiteet. Tekemisen kaupunki -strategiassa määriteltyjä osallisuuteen liittyviä valtuustokauden 2021–2025 tavoitteita ovat:

  • Osallisuus on vahvistunut
  • Yhteisöllinen toiminta on lisääntynyt
  • Yksinäisyys on vähentynyt


Osallisuus- ja yhteisöllisyyssuunnitelmassa asetetaan tavoitteet ja toimenpiteet, joilla edistetään osallisuutta ja yhteisöllisyyttä Tampereen kaupungissa seuraavien vuosien aikana. Siinä määritellään osallisuustyön organisoitumisen ja johtamisen malli, jonka avulla ohjataan ja kehitetään kaupungin osallisuustyötä. 

Tampereen kaupungin osallisuus- ja yhteisöllisyystyön visio on, että jokainen tamperelainen saa äänensä kuuluviin ja löytää oman tapansa vaikuttaa yhteiseen kaupunkiin. Tampereella on hyvät mahdollisuudet omaehtoiseen toimintaan ja jokainen voi tuntea kuuluvansa johonkin yhteisöön. Asukaslähtöisyys ohjaa kaikkea kaupungin tekemistä.

Osallisuus- ja yhteisöllisyyssuunnitelman päivittäminen käynnistettiin syksyllä 2022 ja valmistelua on koordinoinut sivistyspalvelujen palvelualueen yhteisten palvelujen hyvinvointi, osallisuus, yhteisöllisyys ja yhdenvertaisuus -tiimi (Kamu-tiimi). Suunnitelman taustalla on kattava nykytilan kartoitus, jonka avulla tunnistettiin osallisuuden ja yhteisöllisyyden kannalta keskeisiä haasteita, mahdollisuuksia ja kehittämiskohteita Tampereella. Kartoitus toteutettiin yhteistyössä asukkaiden, vaikuttamistoimielinten, kaupungin henkilöstön, kaupungin johdon ja luottamushenkilöiden kanssa. Kaupungin osallisuustyön arviointiin osallistui myös Helsingin yliopiston tutkijaryhmä (Mikko Rask, Pekka Tuominen, Bok-Yong Shin).

Kartoituksen pohjalta muodostettiin kolme koko kaupunkia koskettavaa kehittämisen painopistettä:

  • Vahvistamme osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia
  • Tuemme yhteisölähtöistä toimintaa ja toimimme yhteisöjen luotettavana kumppanina
  • Kehitämme osaamista ja johtamista osallisuustyön valtavirtaistamiseksi


Kullekin painopisteelle on asetettu tarkemmat toimintaa ohjaavat tavoitteet, toimenpiteet ja mittarit. 

Palvelualueet ja Konsernihallinto määrittelevät omat sitovat osallisuustyön kehittämistavoitteensa ja toimenpiteensä osana palvelu- ja vuosisuunnittelua osallisuus- ja yhteisöllisyyssuunnitelman pohjalta. Lautakunnat seuraavat ja arvioivat osallisuuden toteutumista osana palvelu- ja vuosisuunnitelman seurantaa.

Toimenpiteiden toteutuksen seurannasta vastaa sivistyspalvelujen palvelualueen hyvinvointi, osallisuus, yhteisöllisyys ja yhdenvertaisuus -tiimi (Kamu-tiimi). Tiimi tarjoaa myös tukea osallisuustyön kehittämiselle, mm. osana palvelu- ja vuosisuunnittelutyötä. 

Osallisuustyön johtamisen vahvistamiseksi esitetään, että konsernijohtajan päätöksellä tullaan perustamaan poikkihallinnollinen osallisuustyöryhmä. Työryhmän tehtävänä on seurata ja arvioida osallisuus- ja yhteisöllisyyssuunnitelman tavoitteiden toteutumista sekä omalta osaltaan edistää suunnitelman toteutusta omalla palvelualueellaan tai konserniyksikössä. Lisäksi selvitetään ohjausryhmärakennetta suunnitelmatyön ja osallisuustyön kehittämisen ohjaamiseen. 

Kaupunginhallitus seuraa osallisuustyön toteutumista vähintään kerran toimikautensa aikana. Suunnitelman päivitystarpeita arvioidaan strategian päivityksen yhteydessä neljän vuoden välein.

Tampereen kaupungin hallintosäännön (1.6.2023) 15 § mukaisesti kaupunginhallitus päättää kaupunkistrategiaa toteuttavista merkittävistä strategisista ohjelmista ja suunnitelmista.

Osallisuus- ja yhteisöllisyyssuunnitelma on tämän asian liitteenä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Tampereen kaupungin osallisuus- ja yhteisöllisyyssuunnitelma hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Lauri Savisaarelle, suunnittelija Lilli-Nora Siikasmaalle sekä suunnittelija Lotta Harsuselle. He olivat läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Aila Dündar-Järvinen, Sirpa Pursiainen ja Oliver Priimägi poistuivat kokouksesta päätöksenteon jälkeen.

Tiedoksi

Lauri Savisaari, Mika Vuori, Hanna Karojärvi, Lilli Siikasmaa, Lotta Harsunen

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.