Päätöksen perustelut
Diamond DA42
Tampereen seudun ammattiopisto Tredun lentokoneasennuksen perustutkinnon koulutustarjonta on laajentunut käsittämään avioniikan osaamisalan (B2) lisäksi myös lentokoneasennuksen osaamisalan (B1). Ilmailualan työelämälähtöisen koulutuksen takaamiseksi Tredun viranomaishyväksytyn Part 147-lentokoneasentajakoulutuksen viiden vuoden suunnitelmaan sisältyy aidon viranomaishyväksyttyjen Part 145 huolto-organisaation sekä jatkuvan lentokelpoisuuden ylläpito-organisaation (CAMO) rakentaminen ja hyväksyttäminen Ilmailuviranomaisella, Traficomilla.
Lisääntyneen opiskelijamäärän ja monipuolistuneen osaamisalatarjonnan myötä oppilaitoksen harjoitteluympäristölle asetetut vaatimukset ovat kasvaneet ja lisääntyneet. Tämän johdosta Tredun lentokoneasentajakoulutukselle hankittiin keväällä 2022 lentokone (Diamond DA42). Ilma-aluksen lentokelpoisuutta on tarkoitus ylläpitää jatkossa Tredun Part 145 ja CAMO-toimintaorganisaatioilla. Tällainen ilmailualan työelämävaatimukset täyttävä koulutustoiminnan kehittäminen nostaa Tredun lentokoneasentajakoulutuksen aivan uudelle tasolle.
Ilma-aluksen lentokelpoisuudesta huolehtiminen
Ilmailulain (34 §) ja EU:n huoltotoiminta-asetuksen (EU komission asetus (EU) N:o 1321/2014) mukaan ilma-aluksen lentokelpoisuudesta vastaa omistaja. Jos ilma-aluksella on ilma-alusrekisteriin merkitty käyttäjä, niin omistajan vastuu siirtyy tälle rekisteriin merkitylle käyttäjälle. Myös ilma-aluksen vuokrasopimuksessa voidaan sopia vastuun siirtymisestä vuokraajalle. Ohjaajan näkökulmasta ilma-alusta voidaan pitää lentokelpoisena, jos lennolla mukana pidettävät asiakirjat ovat voimassa eikä ole havaittavissa mitään vikoja, joita ei olisi asianmukaisesti siirretty. Omistajan kannalta asia ei ole lainkaan näin yksinkertainen. Ilma-alus on lentokelpoinen vain, jos kaikki huolto-ohjelman mukaiset huollot on tehty ajallaan. Omistaja on vastuussa siitä, että ilma-aluksella ei lennetä, jos se ei ole lentokelpoinen.
Huolto-organisaatio ei ole vastuussa ilma-aluksen lentokelpoisuudesta. Huolto-organisaatio vastaa ainoastaan tekemänsä, omistajan tilaaman työn lentokelpoisuudesta. Omistaja on vastuussa siitä, että kaikki huollot on tehty ajallaan, eli kaikkien tarvittavien huoltojen tilaamisesta ja huoltotodisteiden säilyttämisestä huoltokirjanpidossa. Tätä kutsutaan ns. jatkuvan lentokelpoisuuden hallinnoinniksi.
Ilma-aluksen omistaja on vastuussa myös siitä, että ilma-alukselle on laadittu huolto-ohjelma (johon on koottu yhteen kaikki ilma-alusta koskevat huoltovaatimukset) sekä huolto-ohjelman pitämisestä ajan tasalla. Erillinen huolto-ohjelma tarvitaan, koska ilma-aluksen huoltokäsikirjassa oleva huoltolista ei yleensä sisällä kaikkia ilma-alusta koskevia huoltovaatimuksia. Huoltoaikaseurannasta nähdään, mihin saakka ilma-aluksen lentokelpoisuus on voimassa ja kuinka kauan aikaa minkäkin huoltovaatimuksen tekemiseen on jäljellä. Huoltoaikaseurannan perusteella omistaja voi nähdä, mitä huoltoja kannattaa tilata seuraa-vaan huoltotapahtumaan, jotta ilma-alukselle saadaan riittävästi lentokelpoisuusaikaa.
Omistaja voi siirtää vastuun huolto-ohjelman laatimisesta ja ylläpidosta sekä halutessaan myös jatkuvan lentokelpoisuuden hallinnoinnista hyväksytylle jatkuvan lentokelpoisuuden hallintaorganisaatiolle. Tämä edellyttää ko. organisaation kanssa tehtävää sopimusta, jossa määritellään, mitä vastuita organisaatiolle siirretään. Tampereen seudun ammattiopisto Tredu on sopinut Patria Pilot Training Oy:n kanssa siitä, että Patria Pilot Training Oy ottaa vastuun lentokoneen (OH-SHT) huolto-ohjelman laatimisesta ja ylläpidosta sekä jatkuvan lentokelpoisuuden hallinnoinnista. Jatkuvan lentokelpoisuuden hallintatehtävien hoitamis-ta koskeva sopimus on määräaikainen ja se on voimassa 31.5.2024 asti.
Patria Pilot Training Oy on ilmailulain 35 §:ssä tarkoitettu lentokelpoisuuden hallintaorganisaatio. Hyväksytyllä jatkuvan lentokelpoisuuden hallintaorganisaatiolla (CAMO eli continuing airworthiness manage-ment organisation) on EU:n jäsenvaltion viranomaisen myöntämä toimilupa eli Suomessa Traficomin myöntämä toimilupa. Partia Pilot Training Oy:n toimiluvan numero on FI.CAMO.0024.
Ilma-aluksen huoltosopimus
CAMO-sopimuksen lisäksi Tredun on huolehdittava siitä, että ilma-aluksen OH-SHT huollot ja korjaukset tehdään hyväksytyssä Part-145 huolto-organisaatiossa. Tredun Pirkkalan toimipisteessä toimii myös Patria Pilot Training Oy, jonka organisaatio sisältää viranomaishyväksytyt toimintaorganisaatiot (Part 145 ja CAMO-toimintaorganisaatio). Patria Pilot Training Oy on hoitanut Tredun ilma-aluksen korjaukset ja huollot 15.6.2022-31.8.2023 välisenä aikana. Nykyisen huoltosopimuksen arvo on ollut noin 26 000 euroa (alv 0 %).
Tredu on suunnitellut uutta autenttista lentokonehuollon oppimisympäristöä (Part-145 sekä CAMO-toiminta) ja viime vuoden huoltosopimusta tehtäessä suunnitelmissa oli, että uusi oppimisympäristö voitaisiin ottaa käyttöön vuoden 2023 loppu puolella. Tämä Part 145 ja CAMO-organisaatioiden kehittämisprosessi on osoittanut erittäin työlääksi, varsinkin organisaatioiden ympäristöjen kehittämisen ja viranomaisasiakirjojen laatimisen osalta, jonka jälkeen viranomainen voi suorittaa hyväksyntäprosessinsa.
Tredun lentokoneasentajakoulutuksen Part 145 ja CAMO-toiminnan käynnistäminen tulee tarvitsemaan lisäajan kesäkuun 2024 loppuun asti valmistuakseen. Tämän seurauksena Patrian kanssa jo aloitettua yhteistyötä tulisi jatkaa 30.6.2024 asti. Nyt esitetty huoltosopimus on määräaikainen 1.9.2023-30.6.2024 välisen ajan ja sopimuksen arvo on noin 24 000 euroa (alv 0 %). Arvio huoltosopimuksen arvosta on laskettu tiedossa olevan huolto-ohjelman määräaikaishuoltotyön tarpeen perusteella.
Määräaikaishuoltotyöt laskutetaan kiinteän hinnaston mukaisesti niiden valmistuttua. Kaikki muut työt, kuten vikakorjaukset ja erikseen sovitut lisätyöt, joita ei ole hinnoiteltu hinnastoon, laskutetaan tuntihinnan ja toteutuneiden työtuntien mukaan. Patria laskuttaa huoltoa ja korjausta varten tarvittavien varaosien ja muiden materiaalien kulut sekä tehtaalta tilattavien varaosien rahti- ja muut kulut Tredulta.
Ilma-aluksen huoltosopimuksen (palveluhankinta) ennakoitu arvo alittaa julkisista hankinnoista säädetyn lain 25 §:n mukaisen kansallisen kynnysarvon, jolloin hankintalakia ei sovelleta kyseessä olevaan hankintaan. Hankinta tehtiin suorahankintana, koska ilma-aluksen huoltosopimusta ei nähty tarkoituksenmukaiseksi kilpailuttaa hankinnan erityisen laadun takia ja koska kilpailuttaminen olisi ollut Tredun suunniteltuun oppimisympäristöjen (Part-145 sekä CAMO-toiminta) kehittämiseen nähden epätarkoituksenmukaista, jota on kuvattu edellä.
Asiakirjojen säilytys
Asiakirjoja säilytetään sähköisessä muodossa Tampereen kaupungin asianhallinta-, päätöksenteko- ja sopimushallintajärjestelmissä.
Huoltosopimuksen liite 1 sisältää Patria Pilot Training Oy:n yksityisiä liikesalaisuuksia (yrityksen hintapolitiikka). Julkisuuslain mukaan viranomaisen asiakirjoihin sisältyvät yksityiset liikesalaisuudet ovat salassa pidettäviä tietoja (24.1 § 20 kohta).
Elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen toimintasäännön (palvelualueen johtajan päätös 4.4.2023 § 58) mukaan koulutusjohtaja päättää (arvonlisäveroton hinta alle 100 000 €) irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta (sis. myynnit) ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan vuosisuunnitelman mukaisesti.
Hallintosäännön 1.6.2023/147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.