TRE:4209/10.02.01/2023
Kangasalan kaupunki on pyytänyt lausuntoa Kangasalan Mäkirinteentien Vatialan korttelista 803, kaavasta 894. Kaavan tavoitteena on kehittää nykyisen vähittäistavarakaupan alueella maankäyttöä erilaisin muodoin.
Kaava-alue sijaitsee tehokkaan joukkoliikenteen vyöhykkeellä. Kaava-alueen kohdalla sijaitsee nykyisellään runkolinjan 6 päätepysäkki, jolla liikennöidään tiheällä vuorotarjonnalla ja laajoilla liikennöintiajoilla. Lentolan kaupallisten palveluiden saavutettavuuden kannalta, Vatialan päätepysäkki sijaitsee erinomaisella paikalla. Elokuussa 2023 linjan 6 päätepysäkiltä tehtiin arkipäivisin noin 209 nousua, lauantaisin 131 nousua ja sunnuntaisin 127 nousua. Päätepysäkistä ei ole Nyssen joukkoliikennepalvelun osalta tarpeen luopua ja sille nähdään myös tulevaisuudessa merkittävästi käyttäjäpotentiaalia. Lähellä kaava-aluetta sijaitsevat myös Kangasalantien pysäkit, joilta ei ole järjestetty muuta virallista kevyen liikenteen yhteyttä kaava-alueelle kuin kiertämällä Mäkirinteentien kautta. Kangasalantien pysäkeiltä liikennöin tällä hetkellä Nysse-linja 40, jolla tarjotaan laajoilla liikennöintiajoilla paljon vuoroja. Kangasalantien pysäkiltä nousi elokuussa 2023 Tampereen suuntaan arkipäivisin keskimäärin noin 35 nousua ja Kangasalan keskustan suuntaan noin 35 nousua. Nyssen tavoitteena on kehittää liikennettä tulevaisuudessa Kangasalan keskustasta ja nauhataajamasta Mäkirinteentien kautta kohti Tamperetta.
Kaava-alue on merkitty Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan päättämän Tampereen seudun joukkoliikenteen palvelutasomäärittelyn vuosille 2022-2025 (TRE:4999/08.01.01/2021), palveluluokkaan 4. Palveluluokassa 4 tavoitteena joukkoliikenteen palvelutasolle on tarjota vaihtoehto henkilö-autolle täyttäen asukkaiden tyypillisimmät matkustustarpeet ja tarjota joukkoliikenteellä jossain määrin kilpailukykyistä yhteyttä henkilöautoon verrattuna. Palveluluokan 4. alin tavoitetaso joukkoliikenteen järjestämiselle on mahdollistaa arki ilman omaa henkilöautoa, mutta viikonloppuisin matkat on suunniteltava tarkemmin.
Kaava-alueen kehittäminen ja alueen monipuolistaminen nähdään Nyssessä hyvänä asiana. Suunnittelussa ja kaavan kehittämistyössä pitäisi kuitenkin tehdä erillinen liikenneverkkoselvitys, jossa mietittäisiin koko alueen kytkeytymistä niin Mäkirinteentien kautta Kangasalantielle kuin Vällintiehen ja edelleen Lahdentiehen. Nyssen suunnittelussa nähdään myös tärkeänä, että kaavaprosessin aikana huomioitaisiin mahdolliset tonttiliittymät ja niiden vaikutus Mäkirinteentien liikenneympäristöön ja ruuhkautumiseen. Nyssen suunnittelussa on pohdittu, voitaisiinko kaava-alueen osalta osoittaa niin nykyisen Prisman kuin Mäkirinteentien 4 kiinteistön tontille ajaminen ainoastaan Prisman liittymästä (Mäkirinteentie 10) ja samalla sulkea Mäkirinteentielle 4 tonttiliittymä. Tämä osaltaan voisi parantaa merkittävästi Mäkirinteentien liikenteen sujuvuutta. Nyssen suunnittelussa toivotaan, myös että tonteilta järjestetään turvalliset ja mahdollisimman suoraviivaiset kevyen liikenteen yhteydet niin pysäkeille kuin muuhun kävelyverkostoon.
Tampereen kaupungin hallintosäännön 35 §:n perusteella apulaispormestari päättää johtamiensa lautakuntien osalta lausunnon antamisesta muissa kuin muutoksenhakuun liittyvissä asioissa tai lainsäädännön mukaan viranomaiselle kuuluvissa lupa- ja valvonta-asioissa.
Annetaan Kangasalan kaupungille asiassa oheinen lausunto.