Lausunnot
Kaava-alueeseen rajautuva Tampereen puoleinen yleiskaavatilanne muodostuu lainvoimaisista Kantakaupungin yleiskaavasta 2040 ja Kantakaupungin vaiheyleiskaavasta – valtuustokausi 2017- 2021. Kuntarajaa myötäillen on Tampereen kantakaupungin yleiskaavayhdistelmässä osoitettu keskuspuistoverkostoa yhdistävä virkistysyhteys. Kaavamääräyksen mukaisesti tarkemmassa suunnittelussa tulee varmistaa lähivirkistysalueiden riittävyys, saavutettavuus, luontoarvot sekä kulttuurihistorialliset ja maisemalliset arvot sekä varmistaa virkistysyhteyksien ja ekologisten yhteyksien jatkuvuus. Vireillä olevan Kantakaupungin vaiheyleiskaavan 2021-2025 nähtävillä olleen luonnoksen mukaan virkistysyhteyksiä on kehitettävä luonnon monimuotoisuutta tukevina, latvuspeitteisyydeltään yhtenäisinä ja kaupunkikuvassa hahmotettavina viheryhteyksinä.
Yleiskaavayhdistelmässä on Ikurintielle osoitettu seudullinen pyöräliikenteen pääreitti, joka jatkuu Ylöjärven puolelle. Pyöräliikenteen seudullista pääreitistöä kehitetään korkeatasoisena seutu- ja aluekeskukset yhdistävänä verkkona. Pääreitistöä kehitetään nykyisten ja puuttuvien osuuksien osalta laadukkaina, sujuvina, nopeina, houkuttelevina ja turvallisina reitteinä, joilla jalankulku ja pyöräliikenne erotellaan. Tampereen kaupunki katsoo, että pyöräväylän laatuun eroteltuna väylänä kadun reunassa tulee katusuunnittelussa kiinnittää erityistä huomiota.
Tampereen kaupunki suhtautuu myönteisesti Vuorentaustan eteläosan asemakaavaratkaisun vaatimaan yhteistyöhön Ylöjärven Mastontien jatkeen toteuttamisesta Tampereen rajalle ja edelleen Ikurinkadun jatkamiseen Myllynpurokadulle. Mastontien ja Ikurintien jatkaminen on varsinkin Tampereen Lamminpään liikennejärjestelmän kannalta tavoiteltavaa kehitystä olettaen, että Vuorentaustan ja Hatolan liikenne suunnataan Mastontien yhteydelle. Lisäksi Tampereen kaupunki näkisi toivottavana, että Ylöjärvi tutkisi laajentuvasta maankäytöstä aiheutuvan kasvavan liikenteen ohjaamista Soppeenmäen kautta valtatielle 3. Ylöjärven maankäytöstä johtuvan Ikurinkadun jatkaminen ja liikennemäärän lisääntymisestä johtuva mahdollinen Myllypuronkadun ja Ikurintien risteyksen muuttaminen liikennevalo-ohjatuksi aiheuttaa kustannuksia Tampereen kaupungille, joiden kattamiseen Ylöjärven kaupungin edellytetään osallistuvan. Tarkemmassa suunnittelussa tulee sopia kustannusjaosta ja Mastontien katusuunnittelun ratkaisut tulee yhteensovittaa Ikurintien ratkaisujen kanssa, jotta poikkileikkauksesta tulee yhtenevä niin ajoradan kuin pyöräväylänkin osalta.
Tampereen kaupunkisedun joukkoliikenne on tunnistanut alueen kehittämisen osana palvelutasomäärittelyä vuosille 2022-2025. Alue on merkitty tässä työssä palvelutasoluokkaan 3., jonka myötä alueelle järjestetään joukkoliikennepalvelua arkisin ja viikonloppuisin. Joukkoliikenteen käyttö vaatii kuitenkin ajallista joustoa eikä vuoroa tarjota välttämättä kovinkaan laajoilla liikennöintiajoilla tai tiheällä vuorotarjonnalla. Kaava-alueen eteläpuolella Haukiluoman puolella Tampereella sijaitsee nykyisellään runkolinjan 8 päätepysäkki. Runkolinjaa 8 liikennöidään tiheällä vuorotarjonnalla ja laajoilla liikennöintiajoilla.
Vuorentausta kehitystä on seurattu jo aikaisemmissa OAS-vaiheissa kaava-alueen pohjoispuolisen kehittämisen osalta. Tuolloin toimme Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenteen osalta esille, että nykyistä linjastoa voidaan alueen kehittyessä muokata ja liikennöintiä voidaan jatkossa toteuttaa Mastontieltä uuden katupuhkaisun kautta Hatolantielle ja edelleen kohti Käyräkujaa. Tämän pohjalta liikennöinti joukkoliikenteellä Käyräkujalla, Hatolantien ja Mastontien välillä päättyisi. Kaavavalmistelussa tulisi huomioida riittävät toimintaedellytykset joukkoliikenteen liikennöitävyydelle katuverkolla sekä mahdollistaa mahdollisimman tiivis rakentaminen lähelle Hatolantien ja uuden katupuhkaisun (Mastontie) välittömään läheisyyteen. Joukkoliikenteen liikennöitävyyden lisäksi, tulisi kaavaprosessissa huomioida myös laadukkaat kevyen liikenteen yhteydet Tyvikadulle, Tampereen puolelle runkolinjan 8 päätepysäkille.