§ 95 IT-palvelunhallinnan perusteet ja ITIL® koulutusten pienhankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:4212/02.07.01/2023

Päätöspäivämäärä

19.9.2023

Päätöksen tekijä

Tietohallintojohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Vanhempi tietohallintosuunnittelija Mia Vaelma,​ puh. 040 800 4634, ​etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Tietohallintojohtaja Maria Nikkilä,​ puh. 040 581 1477,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tietohallintoyksikön henkilöstön osaaminen on kokonaisuutena nykyisen ICT-​toimintaympäristön järjestämisen kannalta hyvä. Tietohallinnossa osana henkilöstön osaamisen kehittämisen suunnitelmaa koko henkilöstöltä vaaditaan IT-​palveluhallinnan periaatteiden ja käsitteiden,​ sekä niiden hyödyntämisen osaamista. Tämä varmistetaan IT-palvelunhallinnan ja ITIL®-​koulutuksilla. Koulutusten sisältö on hyödyllinen myös yhteistyökumppaneillemme Tampereen kaupungin yksiköissä sekä Tampereen seudun ICT-​yhteistyössä mukana olevien kuntien henkilöstölle,​ joille tarjotaan osallistumismahdollisuus.

ITIL (Information Technology Infrastructure Library) on globaalisti tunnustettu kokoelma IT-​palveluiden tuottamisen ja IT-​infrastruktuurin hallinnan parhaita käytäntöjä. ITIL®in kuvaamien IT-​palveluhallinnan parhaiden käytäntöjen avulla voidaan lisätä tuottavuutta,​ optimoida kustannuksia ja parantaa asiakaskokemusta. 

Henkilöstökoulutuskokonaisuus, koostuu kolmesta osiosta: 

1. IT-palvelunhallinnan perusteet 4h / Overview

2. ITIL® 4 Foundation -koulutus 

3. Jatkokoulutukset 

a) ITIL® 4: Specialist: Create, Deliver and Support

b) ITIL® 4: Leader Digital IT-strategy

c) ITIL®4: Strategist: Direct, Plan and Improve

d) ITIL® 4: Acquiring & Managing Cloud Services

e) ITIL® 4: Sustainability in Digital & IT

Koulutuksien osallistujamäärät ovat arvioita ollen 1 - 40 välillä/koulutus. Tilaajaa tilaa tarvittavia koulutuksia, eikä sitoudu kaikkiin tarjouksella olevien koulutusten ostamiseen. Laskutus tapahtuu vahvistetun osallistujamäärän mukaisesti koulutuksittain/kunkin koulutuskerran osalta.

Hankinta sisältää koulutuksen suunnittelun,​ toteutuksen,​ oppimateriaalin ja koulutustarveosioiden 2 ja 3 koulutuksiin liittyvät sertifiointikokeet. Koulutuksen voi tarjota etäkoulutuksena (MS Teams) tai lähikoulutuksena Tampereella. Tampereen kaupunki järjestää tarvittaessa koulutustilan ja vastaa koulutustilan kustannuksista. Kouluttajan tulee olla Sertifioitu ITIL®-valmentaja. Koulutuksen kieli: Opetuskieli suomi, materiaali suomi ja/tai englanti, sertifiointitesti suomi ja/tai englanti. 

Hankinnan ennakoitu arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 3-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta. ​

Tampereen kaupungin tietohallinto pyysi tarjouksia Tampereen seudun ICT-​yhteistyössä mukana olevien kuntien (Tampere,​ Orivesi,​ Kangasala,​ Lempäälä,​ Pirkkala,​ Vesilahti,​ Nokia,​ Ylöjärvi ja Hämeenkyrö) puolesta IT-palvelunhallinnan ja ITIL®  koulutusten pienhankinnasta. Hankinta kilpailutettiin siten,​ että Tampereen kaupungin tietohallinnon henkilöstön lisäksi valmennukseen voi osallistua Tampereen kaupungin muiden yksiköiden ja Tampereen seudun ICT-​yhteistyössä mukana olevien kuntien henkilöstöä. Hankintamenettelynä oli rajoitettu menettely pienhankinnoissa. Hankintaa ei oltu jaettu osiin. Tarjouspyyntö lähetettiin 29.8.2023 sähköpostitse kolmelle (3) potentiaaliselle tarjoajayritykselle.

Tarjouksen jättivät määräaikaan 15.9.2023 klo 16.00 mennessä seuraavat kaksi (2) yritystä:

Professio Finland Oy, Upload, (2020719-9)

Wakaru Oy (1925869-3)

Tarjouksen laadintaan liittyviä kysymyksiä ei tullut määräaikaan 5.9.2023 mennessä.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Valituksi tullut tarjoaja täytti tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Wakaru Oy täytti tarjouspyynnön vaatimukset.

Professio Finland Oy, Uploadin tarjous ei vastannut tarjouspyynnön vaatimuksia. Tarjous suljettiin pois, koska tarjoaja oli jättänyt vain osatarjouksen. Hankintaa ei ollut jaettu osiin eikä osatarjouksia ole hyväksytty.

Tarjousten vertailu

Tarjouspyyntöön saatiin yksi tarjouspyynnön mukainen tarjous, joten tarjouksia ei vertailtu. 

Valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-​laatusuhdetta seuraavin painotuksin:

Hinta 90 % (90 vertailupistettä)

  • Vertailuhintana käytetään arvonlisäverotonta yhteenlaskettua kokonaishintaa koko koulutuskokonaisuudelle. Kullekin koulutukselle tarjottu hinta muunnetaan osallistujakohtaiseksi hinnaksi, jotka yhdistetään yhdeksi vertailuhinnaksi.
  • Hintavertailussa vertailupisteet lasketaan seuraavasti:
    1. Hinnaltaan edullisin tarjous saa painoarvon (=90p) verran vertailupistettä.
    2. Muiden tarjousten vertailupisteet lasketaan siten,​ että edullisimman tarjouksen tarjoushinta (X) jaetaan kyseisen tarjouksen tarjoushinnalla (Y) ja kerrotaan painoarvolla (X/Y*painoarvo).

 
Laatu 10 % (10 vertailupistettä)

  • Vertailutekijä 1: Sertifiointitestin yksi uusintakerta/osallistuja veloituksetta,​ jos osallistuja ei läpäise testiä. (3 pistettä)
  • Vertailutekijä 2: Osallistujien käytössä on maksutta harjoituskysymyksiä,​ jotka auttavat valmistautumaan sertifiointikokeeseen. (3 pistettä)
  • Vertailutekijä 3: Tukioppimateriaali on suomenkielistä. (4 pistettä)

Laatupisteitä voi saada 2. ja 3. koulutuksia koskien yhteensä enintään 10 pistettä.

  • Laadun arvioinnissa vertailupisteet lasketaan seuraavasti:
    1. Eniten laatupisteitä saanut tarjous saa painoarvon (=10p) verran vertailupisteitä.
    2. Muiden tarjousten vertailupisteet lasketaan siten,​ että kyseisen tarjouksen laatupisteet (Y) jaetaan eniten laatupisteitä saaneen tarjouksen pisteillä (X) ja kerrotaan painoarvolla (Y/X*painoarvo).

Laskutus tapahtuu vahvistetun osallistujamäärän ja osallistujien taustaorganisaatioiden mukaisesti.

Hankinta-​asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat,​ kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Muutoksenhakua varten asiakirjat on saatavissa Tampereen kaupungin tietohallintoyksiköstä.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä,​ että hankintapäätös on saanut lainvoiman. Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii vanhempi tietohallintosuunnittelija Mia Vaelma. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle

Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 16.5.2023 § 89) liitteen 1 mukaan tietohallintojohtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-hankinnoista, ICT-sopimusten ehdoista, hyväksymisestä ja allekirjoittamisesta. Lisäksi tietohallintojohtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupunkiseudun tietohallintosopimuksessa määritellyistä asioista.

Päätös

Sopimus IT-palvelunhallinnan perusteet ja ITIL® koulutukset -hankinnasta tehdään Wakaru Oy:n (y-tunnus: 1925869-3) kanssa puolen vuoden sopimuskaudeksi.

Professio Finland Oy, Upload (y-tunnus: 2020719-9) tarjous suljettiin pois tarjouspyynnön vastaisena.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään Mia Vaelma, vanhempi tietohallintosuunnittelija. 

Hankinnan arvonlisäveroton arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 3-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella. ​

Allekirjoitus

Tietohallintojohtaja Maria Nikkilä