§ 173 Oikaisuvaatimus suunnittelupäällikön päätökseen pysäköintirajoitusten lisäämisestä Hylliniitynkadulle

Lataa  Kuuntele 

TRE:4009/08.01.02/2023

Päätöspäivämäärä

18.10.2023

Päätöksen tekijä

Suunnittelupäällikkö, Kaupunkiympäristön palvelualue, liikennejärjestelmän suunnittelu

Valmistelijan yhteystiedot

Liikenneinsinööri Pekka Stenman, puh. 040 163 7226, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Suunnittelupäällikkö Ari Vandell, puh. 040 564 4518, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Useampi yksityishenkilö sekä Koivistonkylän Omakotiyhdistys ry on tehnyt oikaisuvaatimuksen suunnittelupäällikön päätökseen TRE:4009/08.01.02/2023 (22.8.2023), jossa kiellettiin pysäköinti kokonaan Hylliniitynkadulla välillä Nirvankatu-Kurssikeskuksenkatu. Kaikki oikaisuvaatimukset koskevat Nirvankadun ja Nurmenkadun välistä jaksoa eli ei siis koko päätöksessä ollutta jaksoa.

Pysäköinti päätettiin kieltää kadulla, koska kaupunki oli saanut palautetta siitä, kadulla oleva pysäköinti aiheutti näkemäongelmia sekä kohtaamisongelmia välillä Nirvankatu-Nurmenkatu, kun kohtaavat autot eivät mahtuneet rinnakkain pysäköityjen autojen kohdalla, mikä palautteen perusteella oli johtanut yhdistetylle jalkakäytävälle ja pyörätielle väistämiseen. Tämä ongelma myönnettiin myös yhdessä oikaisuvaatimuksessa, mutta sen koettiin koskevan Nurmenkatu-Ilokkaanrinne-väliä. Ilokkaanrinteen varteen rakennettujen uudisrakennusten pysäköinti oli aiheuttanut turvattomuuden tunnetta myös Nurmenkadun risteyksessä olevalla suojatiellä. Alueelle on muuttamassa lisää asukkaita, joten pysäköintikieltojen asettamisella ennakoitiin lisääntyviä pysäköintiongelmia. Ilokkaanrinteen ja Nurmenkadun väliin jätettiin kuitenkin vielä toistaiseksi pysäköintiä pienempi määrä. Välillä Ilokkaanrinne-Kurssikeskuksenkatu sen sijaan ei koettu olevan jatkossa edellytyksiä sallia pysäköintiä, koska se huonontaisi merkittävästi kadun näkemiä ja voisi johtaa vaarallisiin kohtaamistilanteisiin pituuskaltevalla ja mutkaisella katujaksolla.

Hylliniitynkadun ajorata on Nirvankadun ja Nurmenkadun välillä 5,5 m leveä, joten pysäköidyt autot kaventavat ajoradan alle 3,5 metriin. Tämä ei riitä autojen kohtaamiseen. Oikaisuvaatimuksissa kuitenkin esitettiin voimakkaasti, että pysäköidyt autot vähäntävät kadun läpiajoliikennettä sekä laskevat kadun ajonopeuksia. Poistetun pysäköinnin todettiin nostaneen ajonopeuksia, minkä kadun varren asukkaat kokivat turvattomaksi. Myös liikenteen kadulla arvioidaan lisääntyvän pysäköintirajoitusten tulon myötä. Pysäköinnin on myös ollut pakko siirtyä pienemmille sivukaduille, koska kaikissa pihoissa ei ole riittävästi tilaa pysäköintiin, ja tämä koettiin huonoksi kehityssuunnaksi.

Edellä esitettyjen asukkaiden huolien voidaan arvioida olevan todellisia, mistä syystä pysäköinti Nirvankadun ja Nurmenkadun välillä on syytä palauttaa toiselle länsipuolelle katua. Sen sijaan itäpuoli kadusta on syytä pitää kiellettynä, ettei molemminpuolinen pysäköinti tuki vahingossa koko katua esim. hälytysajoneuvoilta. Myös välille Ilokkaanrinne-Kurssikeskuksenkatu on syytä jättää pysäköintikieltomerkit, jotta viereisen uuden asuinalueen pysäköinti ei ala aiheuttamaan vaaratilanteita. Alkuperäisen päätöksen mukaisesti pysäköinti voidaan kieltää myöhemmin myös Nurmenkatu-Ilokkaanrinne välisellä katuosuudella myös itäpuolella.

Päätös

Oikaisuvaatimukset hyväksytään osuudella Nirvankatu-Nurmenkatu. Muilla kadun jaksolla säilytetään alkuperäisen suunnitelman mukaiset pysäköintirajoitukset.

Pysäköintimuutokset toteutetaan liitteenä olevan uuden suunnitelman (1/22311 rev. A) mukaisesti.

Allekirjoitus

Ari Vandell, suunnittelupäällikkö