Päätöksen perustelut
CGI Asioin on ajasta ja paikasta riippumaton kiinteistöasiointipalvelu kuntalaisen ja kunnan välillä. Asioin on liitetty viranomaisrekistereihin, joista olemassa oleva tieto voidaan noutaa asialle automaattisesti varmistaen tiedon oikeellisuus ja minimoiden tarvittava työ. Asiointipalveluun sisäänrakennettu ohjauslogiikka auttaa kuntalaisen oikeaan paikkaan, jossa esitäytetyt ilmoitukset helpottavat asian hoitoa. Palvelussa kunnan asiakkaat näkevät kiinteistön rakennus- ja huoneistotiedot itsepalveluna. Palvelusta on saatavilla lähtötiedot korjaus- ja muutostyöhankkeen esisuunnitteluun sekä kiinteistön ylläpitoon ja kiinteistökehittämiseen.
Kaupunkiympäristön palvelualueen kaupunkiympäristön rakennuttamisen ja ylläpidon palveluryhmä pyysi CGI Suomi Oy:ltä tarjousta Tampereen kuntarekisterin rakennus- ja huoneistotietojen raporttipalvelusta sähköiseen asiointiin (Asioin.fi).
Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1) -kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.
CGI Suomi Oy:llä on tarjota valmis sähköisen asioinnin alusta ja palvelu rakentuu CGI:n Tampereen kaupungille toimittaman Facta-kuntarekisterisovelluksen tietoihin. Palvelun tietoturva on varmistettu Suomi.fi- tunnistautumisella, luokituksella ja latausrajoituksella.
CGI Suomi Oy:n tarjous sisältää Asioin.fi-palvelun kautta saatavan rakennus- ja huoneistotietojen raporttipalvelun käyttöönotto- ja kehitystyöt arvonlisäverottomaan hintaan 16 180,64 euroa ja vuosittaisen ylläpidon hintaan 4 308 euroa.
Tarjottu palvelu täyttää tilaajan palvelulle asettamat toiminnalliset, tekniset ja tietoturvavaatimukset ja on kustannuksiltaan edullinen.
Sopimus rakennus- ja huoneistotietojen raporttipalvelusta esitetään tehtäväksi CGI Suomi Oy:n (y-tunnus 0357502–9) kanssa.
Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.
Hankinnan valmistelijana toimi ICT-palveluvastaava Henna Mäkilä.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii ICT-palveluvastaava, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Henna Mäkilä. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.
Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 4 308 euroa vuodessa. Lisäksi hankinnasta aiheutuu kertakustannus, arvonlisäverottomana 16 180,64 euroa. Sopimus tehdään toistaiseksi voimassa olevana.
Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 16.5.2023 § 89) liitteen mukaan tietohallintojohtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-hankinnoista, ICT-sopimusten ehdoista, hyväksymisestä ja allekirjoittamisesta.