Päätöksen perustelut
Tampereen Kaupunkiliikenteellä linja-auto TKL 38 ei enää täytä Nysse-liikenteen ikävaatimuksia ja linja-auto TKL 60 käy yli-ikäiseksi ensi kuussa. Autoja ei näin ollen voida enää käyttää Nysse-liikenteessä, eikä niille TKL:llä ole muuta liikennekäyttöä.
Autoista TKL 60 on Volvo 8712BLE-mallinen auto, jonka tyyppiset autot ovat muodostaneet TKL:n, ja koko NYSSE-liikenteen kalustorungon useiden vuosien ajan. Kyseinen auto on myös TKL:n 60-vuotisjuhlabussi. Tilanteessa, jossa autosta myytäessä saatava kauppahinta jäisi arviolta muutamaan tuhanteen euroon, on TKL:n johtoryhmä arvioinut sen säilyttämisen museoituna tarkoituksenmukaisemmaksi vaihtoehdoksi. Museoinnista toteuttamisesta on keskusteltu Suomen Linja-autohistoriallinen Seura r.y.:n kanssa ja he ovat ilmaisseet mielenkiintonsa auton museointiin.
Samassa yhteydessä Kaupunkiliikennehistoriallinen seura r.y. on ilmaissut mielenkiintonsa museoida TKL 38 yhtenä TKL:n viimeistä Scania/Scala-linja-autoista. Koska myös tämän auton kohdalla mahdollinen saatavissa oleva kauppahinta jäisi muutamaan tuhanteen euroon, on TKL:n johtoryhmä katsonut auton museoinnin tarkoituksenmukaiseksi.
SLHS ja KLHS, jotka ovat museointitarkoituksessa tallentaneet lukuisten liikennöitsijöiden vanhaa linja-autokalustoa, ovat voittoa tavoittelemattomia yhdistyksiä.
Autojen TKL 60 ja TKL 38 kirjanpidollinen arvo on nolla euroa.
Esitän, että edellä mainittujen seikkojen perusteella linja-auto TKL 60 (entinen TKL 280), rekisteri: TKL-60, KOM: 300306, luovutetaan Suomen Linja-autohistoriallinen Seura r.y.:lle (y-tunnus 1846849–6) ilman rahallista vastinetta ja
että linja-auto TKL 38, rekisteri: GHU-586, irtaimistoluettelossa numerolla 10036658, luovutetaan Kaupunkiliikennehistoriallinen seura ry:lle (y-tunnus 3045988–3), niin ikään ilman rahallista vastinetta ja
että em. autot poistetaan kirjanpidosta/irtaimistoluettelosta ja
että luovutus voidaan tehdä välittömästi, kun tämä päätös on saanut lainvoiman.