Päätöksen perustelut
Liiketoiminta- ja rahoitusjohtajan 1. varahenkilö, rahoituspäällikkö Saara Unnanlahti:
Tampereen Raitiotie Oy vastaa raitiotieinfran ja -kaluston investoinneista, jotka toteutetaan pääosin lainarahoituksella.
Tampereen kaupunginvaltuusto on päättänyt 19.10.2020 § 133, Raitiotien osan 2 Pyynikintori - Lentävänniemi investointipäätöksessä, että Raitiotien osa 2 Pyynikintori - Lentävänniemi rakennetaan. Tampereen Raitiotie Oy:n puolesta sitoudutaan omavelkaiseen takaukseen enintään 120 000 000 euron lainan takaisin maksamisesta korkoineen ja muine lainaehtoineen 30 vuoden laina-ajaksi. Tampereen Raitiotie Oy:n puolesta sitoudutaan omavelkaiseen takaukseen maksuvelvoitteista, jotka johtuvat korkosuojaustarkoitukseen tehtävästä johdannaisten yleissopimuksesta ja niistä koronvaihto-, korkokatto-, korkokatto- ja korkolattiasopimuksista, valuutanvaihtosopimuksista tai strukturoiduista korkosopimuksista, joihin yleissopimusta sovelletaan. Takauksesta peritään 0,3 prosentin takausprovisio. Takauksen vakuudeksi Tampereen Raitiotie Oy panttaa kaupungille 120 000 000 euron edestä yrityskiinnityksiä rakennettavaan kohteeseen.
Tampereen kaupunginvaltuuston takauspäätöksessä viittauksella ”30 vuoden laina-ajaksi” tarkoitetaan taattavan velkakirjan tai velkakirjojen eräpäivää, joka voi olla enintään 30 vuotta lainan nostopäivästä. Selvyyden vuoksi todetaan, että takauspäätöksellä ei ole tarkoitettu takaajan vastuun ajallista rajoittamista eikä sitä, että takaussitoumuksen/takaussitoumusten antaminen taattavasta velkakirjasta/velkakirjoista tulisi antaa ja toimeenpanna voimassaololtaan määrätyksi ajaksi. Näin ollen todetaan velkakirjasta/velkakirjoista annettujen takaussitoumuksen/takaussitoumusten olevan ja annetut toistaiseksi voimassa olevina ja velvoittavan Tampereen kaupunkia täysimääräisesti annettuina takaussitoumuksena/takaussitoumuksina ehtojensa mukaisesti.
Tampereen Raitiotie Oy:llä on tarve nostaa enintään 15 milj. euroa uutta lainaa, tavoitteena nosto marraskuussa 2023. Lainan käyttötarkoitus on raitiotien osan 2 rakentaminen ja tähän liittyvät kalustoinvestoinnit sekä Pirkkala-Linnainmaan toteutussuunnittelu. Yhtiö on tähän mennessä nostanut osaan 2 kohdistuvaa lainaa 50 milj. euroa. Nyt nostettavan 10 milj. euron noston jälkeen on osaan 2 nostettu yhteensä 60 milj. euroa ja näin ollen 120 milj. euron maksimitakausmäärästä on 60 milj. euroa jäljellä.
Samanaikaisesti osan 2 rakentamisen kanssa Tampereen Raitiotie Oy:llä on alkanut Pirkkala-Linnainmaan raitiotien toteutussuunnittelu. Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt 24.4.2023 § 52 Raitiotien Pirkkala-Linnainmaa-hankesuunnitelman. Hankkeen kehitysvaiheen on valtuuston päätöksessä todettu alkavan välittömästi ja päättyen siten, että rakentamisesta on mahdollista päättää valtuustossa suunnitteluvalmiuden puolesta lokakuussa 2024. Valtuuston hankesuunnitelman esitysmateriaalissa todetaan, että hankkeen rahoittaminen tapahtuu kunkin kaupungin alueella tehtäviä investointeja varten yhtiön toimesta rahoituslaitoksesta otettavalla lainalla, jonka vakuudeksi annettavan omavelkaisen takauksen kukin kaupunki osaltaan antaa suoraan rahoituslaitokselle.
Pirkkala-Linnainmaa-hankkeen osalta valtuusto ei ole edellä mainitun lisäksi tehnyt päätöstä takauksesta toteutussuunnittelun rahoitukseen eikä toteutussuunnitteluun ole nostettu rahoitusta. Tämä nostettava erä nostetaankin ainoastaan osan 2 rahoitukseen.
Pirkkala on osaltaan hyväksynyt ryhtymisen Tampereen seudullisen raitiotien toteutussuunnitteluun ratalinjan Pirkkala - Tampereen Linnainmaa osalta (valtuusto 11.9.2023 § 64 Omavelkaisen takauksen myöntäminen Tampereen Raitiotie Oy:n raitiotien toteutussuunnittelun rahoitukseen). Pirkkalan valtuusto on samalla hyväksynyt Tampereen Raitiotie Oy:n, Tampereen kaupungin ja Pirkkalan kunnan kesken solmittavan liitteenä olevan yleispanttaussitoumuksen, jossa sovitaan Tampereen Raitiotie Oy:n Pirkkalan kunnalle antamista kuntalain (410/2015) 129 §:n 1 momentin tarkoittamista vastavakuuksista sekä niiden säilyttämisestä.
Yhtiö on käynyt neuvotteluja potentiaalisten rahoittajatahojen kanssa ja kartoittanut markkinatilannetta sekä erityisesti rahoituksen hintaa vuoden 2023 aikana. Markkinakartoituksen ja tarjousten perusteella yhtiön hallitus on päättänyt nostaa 10 milj. euroa lainaa Kuntarahoitus Oyj:ltä jonka takaajana on Tampereen kaupunki (Raitiotien osa 2 ja kalustoinvestoinnit). Yhtiön hallitus on samalla päättänyt nostaa Kuntarahoitus Oyj:ltä 5 milj. euron lainan, jonka takaajana on Pirkkalan kunta. (Pirkkala-Linnainmaan toteutussuunnittelu).
Takauksesta peritään 0,3 prosentin takausprovisio.
Yhtiön vuoden 2024 lainannostosuunnitelman mukaan Tampereen kaupungin takaamat lainojen nostot ovat;
- 18 milj. euroa, nosto huhtikuussa 2024
- 10 milj. euroa, nosto syyskuussa 2024
- 10 milj. euroa, nosto joulukuussa 2024
Yhtiöllä on tarve nostaa lainoja verrattain pian nyt tehtävän noston jälkeen. Mikäli rahoittaja tai laina- tai takausehdot muuttuvat, lainan rahoittaja ja takaus- ja velkakirjaehdot hyväksytään uudella päätöksellä.
Erityisluottolaitokset ja pankit vaativat lainoille vakuudeksi kaupungin omavelkaisen takauksen. Tällä on vastineeksi rahoituskustannusta alentava vaikutus. Takaus kaupunkien liikenneinfrastruktuuriin ei ole kiellettyä valtiontukea Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 artiklan 1 kohdan mukaan.
Takauksella on kuntalain 129 §:n 1 momentin edellyttämä vastavakuus.
Aiemmin tehty yleispanttaussitoumus uudistetaan nykytilanteeseen liitteen mukaisesti. Yleispanttaussitoumuksessa todetaan sen liitteen mukaisesti, että Tampereen kaupunki hallinnoi vastavakuudeksi pantattua omaisuutta myös Pirkkalan kunnan lukuun Tampereen Raitiotie Oy:tä koskevan osakassopimuksen periaatteiden mukaisesti.
Rahoittajan tarjousasiakirja ja hallituksen pöytäkirjaote, joka sisältää tarjoustiedot ovat salassa pidettäviä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 24.1 §:n 20-kohdan perusteella.
Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii rahoituspäällikkö, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Saara Unnanlahti. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.
Hallintosäännön 36 § 14)-kohdan mukaan konsernijohtaja päättää kaupungin varoista myönnettävien avustusten ja lainojen maksattamisesta sekä avustusten maksamisen keskeyttämisestä ja takaisinperinnästä sekä avustus-, takaus- ja lainaehtojen ja velkakirjojen hyväksymisestä sekä vähäisten kaupungin toimintaan liittyvien vakuuksien antamisesta.