§ 32 Lausuntovastine: Nokian kaupungin Harjuniityn keskustan asemakaavan ja asemakaavamuutoksen osallistumis- ja arviointisuunnitelma

Lataa  Kuuntele 

TRE:5590/10.02.01/2023

Päätöspäivämäärä

29.11.2023

Päätöksen tekijä

Apulaispormestari, yhdyskuntalautakunta, kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta sekä alueellinen jätehuoltolautakunta (2021 - 2025)

Valmistelijan yhteystiedot

suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen, puh 050 552 6124, etunimi.sukunimi@tampere.fi; joukkoliikennesuunnittelija Leena Huhtala, puh. 044 430 9088, etunimi.k.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Katri Naulo, puh. 040 801 6003, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Nokian kaupunki on pyytänyt lausuntoa Harjuniityn keskustan asemaakaavan ja asemakaavamuutoksen osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta, diaari NOK/391/05.00.01/2019. Lausunto tulee jättää 7.12.2023 mennessä. Kaavan tavoitteena on kehittää Harjuniityn lähijunaseisakkeen sujuvine kulkuyhteyksineen ja liityntäpaikoituksineen sekä paikallisjunaliikennettä tukeva maankäyttö. Alueen on tarkoitus muodostaa tuleville asukkaille viihtyisä ja ilmastoystävällinen uusi asuinalue. Kaavoitettavalle alueelle voisi sijoittua noin 1 000 uutta asukasta.

Tampereen kaupunki, Joukkoliikenne -palveluryhmä ilmoittautuu liikennepalvelulain mukaisena joukkoliikenneviranomaisena osalliseksi asemakaavaprosessiin, koska asemakaavoitettava alue voi tulevaisuudessa muodostaa alueellisesti tärkeän joukkoliikenteen solmupisteen. Alueen kaavoituksessa tehtävillä ratkaisuilla voi olla suora vaikutus joukkoliikennepalveluiden järjestämisen kustannuksiin, joista Tampereen kaupunki on joukkoliikennepalvelun järjestäjänä ainakin osittain vastuussa Nokian kaupungille.

Harjuniityn seisakkeen osayleiskaavassa Siuronvaltatien ja rautatien välinen alue on osoitettu asumispainotteiseksi keskustatoimintojen alueeksi. Asemakaavoitettavaksi aiotun alueen sijainti kahden pääkokoojakadun risteyksessä ja rautatien läheisyydessä on joukkoliikenteen edistämisen näkökulmasta suotuisa. Alueelle osoitettavan maankäytön tulisi olla paljon matkoja synnyttävää ja mahdollisuuksien mukaan monipuolista. Tehokkaan (tiiviin) asuinrakentamisen lisäksi alueelle tulisi pyrkiä saamaan kaupallisia palveluita, esim. päivittäistavarakauppa. Harjuniityn alueen keskus on tällä hetkellä Harjuniityn koulu sekä suuri liikunta- ja monitoimihalli, joka sijaitsee Harjuniityn mahdollisesta lähijunaseisakkeesta noin 900 metrin päässä pohjoiseen. Kestävän liikkumisen edistämisen näkökulmasta kaavoitettava alue sekä sen ja liikuntahallin välinen alue tulisi kokonaisuudessaan pyrkiä rakentamaan huomattavasti muuta Harjuniityn aluetta tiiviimmin.

Asemakaavassa määritettävissä ratkaisuissa on varauduttava alueen joukkoliikennepalvelujen vaiheittaiseen kehittymiseen. Käytännössä tämä voi tarkoittaa sitä, että Harjuniityn alueen joukkoliikenne voi perustua vielä pitkään yksinomaan bussiliikenteeseen. Junaliikenteen kehitys on riippuvainen huomattavasti myös asioista, jotka eivät ole Nokian kaupungin vaikutusvallassa. Junaliikenne ei lopputilanteessakaan voi toimia Harjuniityn alueen ainoana joukkoliikennepalveluna, koska etäisyys Harjuniityn pohjoisosasta suunnitellulle seisakkeelle on huomattavasti yli kävelyetäisyyden ylärajana pidetyn 1 km. Asemakaavan laatimisessa tulisi siis luoda junaliikenteen lisäksi hyvät toimintaedellytykset bussiliikenteelle. Käytännössä tämä tarkoittaa aluevarausta bussien kääntöpaikalle mahdollisimman lähellä junalaitureita tai niille kulkevaa jalankulkuyhteyttä. Kääntöpaikkana voisi toimia myös kiertoliittymä ja syvennyspysäkki Haavistontiellä radan eteläpuolella, jolloin Urpolankatua ja Siuronvaltatietä kulkevat bussit voisivat käydä radan eteläpuolella kiertoliittymässä kääntymässä. Ratkaisut tulee tarkentaa asemakaavoitettavan alueen katuverkon yleissuunnittelun yhteydessä.

Tilan varaaminen henkilöautojen liityntäpysäköinnille Harjuniityn seisakkeen läheisyydessä ei ole koko liikennejärjestelmän näkökulmasta mielekästä. Asemakaavoitettavalla alueella ensisijainen tavoite tulisi olla maapinta-alaan verrattuna runsaasti matkoja synnyttävien toimintojen sijoittaminen kävelyetäisyydelle junaseisakkeesta. Koska alueella on runsaasti erilaisia luonnon muodostamia ja ihmisen rakentamia rajoitteita rakennusalaksi käytettävälle maalle, olisi rakentamiseen käytettävissä olevat alueet varattava mahdollisimman suuressa määrin muuhun kuin pysäköintikäyttöön. Nokian Matkakeskukselle noin 2,7 km päähän Harjuniityn seisakkeesta on tarkoitus järjestää runsaasti henkilöautojen liityntäpysäköintiä, joka palvelee myös Harjuniityn asukkaita. Riittävään määrään polkupyörien liityntäpysäköintiä sen sijaan täytyy Harjuniityn seisakkeen välittömässä läheisyydessä varautua. 

Asemakaavoituksessa tulee pyrkiä vähentämään radasta ja maastonmuodoista erityisesti jalankululle aiheutuvia estevaikutuksia. Junaseisakkeen suoraviivainen saavutettavuus jalan ja polkupyörällä on varmistettava erityisesti Urpolankadun suunnasta, radan eteläpuolelta sekä Erkinkallenkadun asuinalueelta.

Tampereen kaupungin hallintosäännön 35 §:n mukaisesti apulaispormestari päättää johtamiensa lautakuntien osalta lausunnon antamisesta muissa kuin muutoksenhakuun liittyvissä asioissa tai lainsäädännön mukaan viranomaiselle kuuluvissa lupa- ja valvonta-asioissa.

 

Päätös

Nokian kaupungille annetaan perustelutekstin mukainen lausunto Harjuniityn keskustan asemakaavan ja asemakaavanmuutoksen osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta. 

Allekirjoitus

Apulaispormestari Pekka Salmi

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)