Perustelut
**************** ** asuva yksityishenkilö on tehnyt oikaisuvaatimuksen rakennusvalvontaviranomaiselle postin ilmoituksesta postilaatikon uudelleen sijoittelusta (Liite Yrja 1). Hän on tyytymätön postilaatikon paikkaan.
Posti on pyytänyt asianomaista siirtämään postilaatikon uuteen määriteltyyn paikkaan ja ilmoittanut, että postilaatikon paikkaan tyytymätön voi viedä asian kunnan rakennusvalvontaviranomaisen päätettäväksi (Liite Yrja 1b).
Oikaisuvaatimuksessaan yksityishenkilö on muun ohessa kertonut, että mittauksiensa perusteella matka postilaatikon uuteen sijaintipaikkaan on kahta vaihtoehtoista reittiä pitkin 65 metriä ja 101 metriä.
Oikaisuvaatimuksesta pyydettiin Postilta lausuntoa.
Postin vastineessa 8.9.2023 (Liite Yrja 2) todetaan muun ohessa, että oikaisuvaatimuksentekijän mittaukset ovat oikeat ja että matka ylittää viestintäviraston määräyksen mukaisen 50 metrin enimmäisetäisyyden. Posti perui aiemman päätöksensä ja määritti
**************** **asukkaiden postilaatikolle uuden paikan, joka sijaitsee kohtuullisen etäisyyden päässä ja että etäisyys on taajama-alueen vaatimuksen mukainen eli enintään 50 metriä. Postilaatikko on sijoitettu siten, ettei postin saaja joudu laatikolla asioidakseen ylittämään ajoväylää, jolla on linja-autoliikennettä tai merkittävää läpiajoliikennettä.
Vastineeseen Posti oli liittänyt kuvat mittauksesta ja postilaatikon uudesta paikasta
**************** ** kohdalla (Liite Yrja 3).
Postin vastine lähetettiin tiedoksi oikaisuvaatimuksentekijälle kysyen häneltä muun ohessa, haluaako hän peruuttaa oikaisuvaatimuksensa tai muuttaa sitä (Liite Yrja 4). Vastaus pyydettiin toimittamaan 26.9.2023 mennessä ilmoittaen, että vastauksen antamatta jättäminen ei estä asian käsittelyn jatkamista. Oikaisuvaatimuksentekijä ei lähettänyt vastausta.
Postilain 44 §:n mukaan postilaatikon sijainnin määrittelee kirjepalveluiden yleispalvelun tarjoaja tai, ellei yleispalveluvelvollisuutta ole asetettu, muu postiyritys Liikenne- ja viestintäviraston päätöksestä. Paikkaa määriteltäessä on otettava huomioon 43 ja 45 §:ssä asetetut vaatimukset sekä 48 §:n nojalla annetut määräykset. Postilaatikon paikkaan tyytymätön asianosainen voi viedä asian kunnan rakennusvalvontaviranomaisen päätettäväksi. Kunnan rakennusvalvontaviranomaisen tulee päätöksessään ottaa huomioon kysymykseen tulevan paikan muu käyttö, tarkoituksenmukaisen postitoiminnan vaatimukset sekä 43 ja 45 §:ssä asetetut vaatimukset ja 48 §:n nojalla annetut määräykset.
Lain 43 §:n mukaan pientaloihin jaettavat kirjelähetykset on kannettava postilaatikkoon, joka sijaitsee paikalliset olosuhteet huomioon ottaen kohtuullisen matkan päässä postin saajan osoitepaikasta. Jakelupaikkaa määriteltäessä voidaan lisäksi ottaa huomioon paikalliset olosuhteet tai postin saajan iästä tai terveydentilasta johtuvat henkilökohtaiset erityistarpeet. Henkilökohtaisista erityistarpeista postin saajan liikuntaesteisyys tai vähintään 75 vuoden ikä on otettava huomioon Liikenne- ja viestintäviraston 48 §:n mukaisessa määräyksessä tarkemmin määrätyllä tavalla. Postin saaja voi sopia postiyrityksen kanssa tämän pykälän säännöksistä poikkeavista järjestelyistä kohtuullista maksua vastaan.
Viestintäviraston määräyksessä (Viestintävirasto 61/2011 M) postilaatikkojen sijoittelusta todetaan muun ohella näin: Kohtuullinen etäisyys pientalossa asuvan postinsaajan osoitepaikan kulkuliittymästä postilaatikolle on taajama-alueella enintään 50 metriä. Pientalojen postilaatikot voidaan sijoittaa yhtenäisiin ryhmiin edellyttäen, että jokaisen postilaatikon sijainti täyttää postilaissa ja tässä määräyksessä säädetyt vaatimukset. Mikäli postilaatikkoa ei sijoiteta ryhmään, se tulee mahdollisuuksien mukaan sijoittaa osoitepaikan ajo- tai kulkuliittymänyhteyteen. Postilaatikko on sijoitettava vähintään puolen metrin etäisyydelle jalkakäytävän, ajoradan piennaralueen tai levennyksen ulkoreunasta siten, että postilaatikon täyttöaukko on noin metrin korkeudella tien pinnasta ja mahdollisuuksien mukaan siten, että lähetykset voidaan jakaa suoraan postinjakeluautosta. Postilaatikko on sijoitettava siten, ettei postin saaja joudu laatikolla asioidakseen ylittämään ajoväylää, jolla on linja-autoliikennettä tai merkittävää läpiajoliikennettä. Jos postilaatikkoja ei sijoiteta tien kummallekin puolelle, ne on sijoitettava kevyenliikenteen väylän puolelle, jollei liikenneturvallisuus tai muu vastaava syy toisin edellytä.
Postin vastineessaan osoittama uusi paikka (Liitteet Yrja 2 ja Yrja 3) täyttää edellä mainitut postilain säännökset sekä Viestintäviraston määräykset. Postilla on postilain 44 §:n mukaan oikeus määritellä laatikon paikka. Ilmoitettu uusi sijainti on annettujen määräysten mukainen. Oikaisuvaatimuksentekijä ei ole esittänyt mitään sellaisia perusteita, jonka vuoksi laatikkoa ei voida sijoittaa Postin osoittamalla tavalla. Hänelle lähetettyyn oikaisuvaatimuksen täydennyspyyntöön hän ei ole vastannut mitään määräajassa.
Ympäristö- ja rakennusjaostolle ehdotetaan, että postilaatikon paikka vahvistetaan Postin vastineessaan (Liitteet Yrja 2 ja Yrja 3) mukaisesti,
**************** **
Liiteasiakirjat sisältävät henkilötietoja, minkä johdosta niitä ei julkaista kaupungin internet-sivuilla.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Henttonen Juha, Rakennusvalvontapäällikkö
Osoitteessa
**************** ** sijaitsevan kiinteistön postilaatikko sijoitetaan Postin vastineessaan (Liite Yrja 2 ja Liite 3) ilmoittamaan paikkaan,
**************** ** kohdalle.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.