§ 12 Historiallisten museoiden kokoelmakeskuksen välitasorakenteen pienhankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:5717/02.07.01/2023

Päätöspäivämäärä

4.12.2023

Päätöksen tekijä

Museonjohtaja, Historiallisten museoiden johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Kokoelmapäällikkö Teemu Ahola, p. 040 761 5905, etunimi.sukunimi@tampere.fi
Kokoelmakeskuksen päällikkö Tiina Paavola, p. 050 337 3207, etunimi.sukunimi@tampere.fi
Apulaistutkija Merja Honkasalo, p. 040 800 4513, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

vs. Museonjohtaja Marjo-​Riitta Saloniemi,​ puh. 050 553 8671,​ etunimi. sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungin Historialliset museot/ Kokoelmayksikkö pyysi tarjouksia tasorakenteen ja siihen sisältyvien kaiteiden, portin ja kulkusillan hankinnasta, niiden perille toimittamisesta ja paikalleen asennuksesta museoiden kokoelmakeskuksen tilaan A1016a.
  
Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alittava hankinta. Hankintamenettelynä käytettiin rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin viideltä (5) toimijalta, joiden tuotevalikoimiin kuuluu tai joiden tiedetään valmistavan tarvittavaa tasorakennetta. 
Ennen tarjouspyynnön lähettämistä tiedusteltiin toimijoiden kiinnostusta tarjouskilpailuun. Tietopyyntö hankinnasta välitettiin 09.10.2023 puhelimitse toimijoille. Kaikki viisi ilmoittivat kiinnostuksensa tarjouskilpailua kohtaan.
Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse 31.10.2023 seuraaville toimijoille (Y-tunnus nimen perässä):
1.    EAB Finland Oy (0952758-9)
2.    Metallivalmiste A. Laaksonen (0565676-2)
3.    Niparmi sisälogistiikka Oy (2231327-8)
4.    Toyota Material Handling Finland (1956115-8)
5.    Turun Hylly- ja Trukkitalo Oy eli THTT (0696070-7)
Määräaikaan 15.11.2023 klo 23:59 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat kaksi (2) tarjoajaa: 
1.    Niparmi sisälogistiikka Oy (2231327-8
2.    Turun Hylly- ja Trukkitalo Oy (0696070-7)
Hankinta sisälsi seuraavat osakokonaisuudet: 

1.    Välitasorakenteen osat sisältäen tukirungon, lattian, kaiteet ja kippiportin 
2.    Rahti ja tavaroiden haalaukset 
3.    Asennustyöt 
4.    Henkilönostinten (2 kpl) vuokrat ja kuljetukset

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi:

Hankintalain 52 §:n mukaan tarjoajien soveltuvuus on arvioitava ennen tarjousten vertailua. Soveltuvuusehdot on tuotu esiin tarjouspyynnön kohdassa 1.17. Tarjouskilpailuun osallistuneista tarjoajista Niparmi sisälogistiikka Oy täytti tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Niparmi sisälogistiikka Oy liitti tarjoukseen Tilaajavastuu-yritysraportit (raporttien hakupäivämäärä 15.11.2023). Turun Hylly- ja Trukkitalon tarjouksessa ei ollut mukana tilaajavastuuraporttia tai vastaavia tarjouspyynnössä edellytettyjä selvityksiä yrityksen verojen, sosiaaliturva- ja eläketurvamaksujen maksamisesta, joten tarjoaja ei täyttänyt tarjoajien soveltuvuudelle vaadittuja ehtoja.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi: 

Niparmi sisälogistiikka Oy:n tarjous vastasi tarjouspyynnössä asetettuja vaatimuksia. Turun Hylly- ja Trukkitalo Oy:n tarjous sisälsi vain tuotteen hintatiedot sekä piirroksen tarjotusta kalusteesta mittoineen. Tarjous ei siten vastannut tarjouspyynnössä esitettyihin vaatimuksiin, joita olivat esimerkiksi kalusteen toimitusehdot, toiminnallisuus ja materiaalit. 

Tarjousten vertailu: 

Tarjouspyynnössä ilmoitettu valintaperuste oli kokonaistaloudellisesti kustannuksiltaan edullisin tarjous siten, että hankintahinnan osuutta painotettiin 50 % ja tuotteen toiminnallisuutta 50 %. Toiminnallisuutta arvioitiin seuraavien kriteerien kautta: tilankäytön optimaalinen hyödyntäminen (10 %), materiaalien soveltuvuus museoesineitä sisältävään tilaan (10 %), tuotteen muunneltavuus ja siirrettävyys toiseen tilaan (10 %), helppokäyttöisyys ja puhdistettavuus (10 %), tekninen ja toiminnallinen soveltuvuus (10 %).  

Tarjousten arvonlisäverottomat hinnat ovat 21 600 € (Turun Hylly- ja Trukkitalo Oy) ja 21 900 € (Niparmi Sisälogistiikka Oy), joten Turun Hylly- ja Trukkitalo Oy:n tarjous on kustannuksiltaan edullisempi. Turun Hylly- ja Trukkitalo Oy:n tarjoaman kalusteen toiminnallisuutta ei pystytty tietojen puuttuessa arvioimaan muutoin kuin tilankäytön optimaalisen hyödyntämisen osalta, joten tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnössä hankinnalle esitettyjä vaatimuksia. Niparmi sisälogistiikka Oy:n tarjous täytti kaikki kalusteen toiminnallisuudelle asetetut ehdot muun muassa siirrettävyyden, puhdistettavuuden ja museoympäristöön soveltuvien materiaalien osalta.
Koska Turun Hylly- ja Trukkitalo Oy:n tarjous ei täytä hankinnalle asetettuja vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudesta eivätkä kaikki tarjouspyynnössä esitetyt vaatimukset täyty (ks. tarjouspyynnön kohta 1.20. Hylkäämisperusteet), hylätään Turun Hylly- ja Trukkitalo Oy:n tarjous ja hankinta toteutetaan Niparmi sisälogistiikka Oy:n kanssa.
Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi vasta päätöksenteon jälkeen ja asiakirjat ovat liikesalaisuuksia lukuun ottamatta julkisia sopimuksen tekemisen jälkeen sekä asianosaisjulkisia hankintapäätöksen jälkeen (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999). Asiakirjoja säilytetään Tampereen kaupungin sähköisessä arkistossa. 
Hankinnan arvonlisäveroton arvo on yhteensä 21 900 €.

Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Muutoksenhakuviranomainen: Julkisista hankinnoista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Tampereen kaupungin kulttuurijohtajalta puh. 050 411 3033. Kuntalain mukaista oikaisua haetaan Tampereen kaupunginhallitukselta.

Päätösvallan peruste: Tampereen kaupungin hallintosääntö 37 §, palvelualueen johtajan toimivaltaan kuuluvan asia siirtäminen viranhaltijan ratkaistavaksi, sivistyspalvelujen palvelualueen johtajan päätös 30.6.2023 § 58

Päätös

Sopimus Kokoelmakeskuksen tilaan A1016a tulevan välitasorakenteen hankinnasta ja asennuksesta tehdään esityksen mukaisesti Niparmi sisälogistiikka Oy:n (Y-tunnus 2231327-8) kanssa. 

Hankinnan arvonlisäveroton arvo yhteensä on 21 900 €. 

Mikäli hankinnasta tehdään hankintasopimus, hankintapäätös on kaupunkia sitova vasta, kun hankintasopimus on allekirjoitettu. Muussa tilanteessa tilaus voidaan tehdä, kun hankintapäätös on lainvoimainen.

Allekirjoitus

Museonjohtaja Marjo-​Riitta Saloniemi

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuohje

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun (sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalveluiden alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1398/2016) 123 §:n viittaussäännöksen perusteella) tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa
oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.