§ 126 Tietopyyntö koskien Tampereen kaupungin johdon suullista ja kirjallista tietojen vaihtoa viranhaltijan oikeuksia ja velvollisuuksia koskevassa asiassa

Lataa  Kuuntele 

TRE:5783/01.02.00/2023

Päätöspäivämäärä

13.12.2023

Päätöksen tekijä

Johtaja, kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Juristi Kim Pråhl, puh. 040 639 7576, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Katri Naulo, puh. 040 801 6003, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Asianosainen on tehnyt Tampereen kaupungille tietopyynnön sähköpostilla 13.11.2023. Hän on pyytänyt saada tiedot, joka kattaa kaikkea suullista ja kirjallista tietojen vaihtoa, jota Tampereen kaupungin johdossa on käyty vastaavasta pysäköinnintarkastajasta ja vastaavan pysäköinnintarkastajan kanssa 1.6.2023 alkaen. 

Asiaosaiselle on vastattu 22.11.2023, että viranomaisen sisäinen tietojenvaihto ja sitä koskevat asiakirjat katsotaan viranomaisen asiakirjoiksi vain, jos ne ovat sellaisia, mitkä on liitettävä arkistoon. Tällaisia ovat lähinnä asiakirjat, jotka liittyvät jonkin viranomaisessa päätettävän asian käsittelyyn (Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 5 §:n 4 mom.). Viranomaisen palveluksessa olevan virkamiehen laatimat muistiinpanot ja luonnokset, joita laatija ei ole vielä antanut esittelyä tai muuta käsittelyä varten, eivät ole julkisuuslain piiriin kuuluvia asiakirjoja (Laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 5 §:n 3 mom.). Tällä perusteella tietoja ei ole asianosaiselle toimitettu. Vastauksessa on kerrottu, että asiasta on pyydettäessä mahdollista saada valituskelpoinen päätös.

Asianosainen on pyytänyt sähköpostilla 22.11.2023 asiasta valituskelpoisen viranhaltijapäätöksen. Asianosainen on lisäksi pyytänyt saada valituskelpoisen päätöksen siitä, ettei viranhaltijapäätöstä ole liitetty arkistoon, siitä että viranhaltijapäätös olisi annettu medialle tiedoksi ilman median pyyntöä sekä siitä, että asianosaista kohdellaan näkemyksensä mukaisesti epätasa-arvoisesti suhteessa mediaan.

Asiaa on tarkasteltu toistamiseen 22.11.2023 tulleen tietopyynnön johdosta. Asianosaisen tietopyyntö kohdistuu viranhaltijoiden väliseen tietojen vaihtoon, eikä viestejä ole liitetty Tampereen kaupungin arkistoon. Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 5 §:n 4 momentin mukaan julkisuuslakia sovelletaan esimerkiksi viranomaisten välisiä neuvotteluja, yhteydenpitoa ja muuta niihin verrattavaa viranomaisten sisäistä työskentelyä varten laadittuihin asiakirjoihin vain, jos asiakirjat sisältävät sellaisia tietoja, että ne arkistolainsäädännön mukaan on liitettävä arkistoon. Jos asiakirjat kuitenkin liitetään arkistoon, viranomainen voi määrätä, että tietoja niistä saa antaa vain viranomaisen luvalla. Nyt tietopyynnön kohteena olevat sähköpostiviestit ovat nimenomaisesti viranomaisen sisäistä työskentelyä varten laadittuja viestejä. Niitä ei ole arkistointilainsäädännön mukaisesti liitettävä arkistoon, eikä niitä ole arkistoon liitetty. Tämän johdosta kyse ei ole julkisuuslain mukaisista asiakirjoista.

Asianosaisen tietopyynnössä väitettyä viranhaltijapäätöstä, joka vastaavalle pysäköinnintarkastajalle olisi kyseisessä asiassa annettu, ei ole olemassakaan. Koska ei ole olemassa asianosaisen tietopyynnön mukaista asiakirjaa, ei sitä voida asianosaiselle julkisuuslain mukaisesti antaa. Kaupunki ei ole toimittanut medialle asiassa asiakirjoja asianosaisen väittämän vastaisesti, eikä asianosaista ja hänen tietopyyntöään käsitellä epätasa-arvoisesti suhteessa mediaan.

Edellä kerrotulla tavalla kyse ei ole julkisuuslain mukaisista asiakirjoista, joten julkisuuslain mukainen asiakirjajulkisuus ei nyt käsillä oleviin sähköpostiviesteihin edellä kuvatulla tavalla sovellu, eikä asianosaiselle anneta hänen tietopyyntönsä mukaisia asiakirjoja.

Päätös

Asianosaisen asiakirjapyynnöstä kieltäydytään jäljempänä selostetuin perustein. 

Henkilötietoja sisältävä teksti

Salassapidettävät tiedot poistettu.

Allekirjoitus

Johtaja Mikko Nurminen

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomaisella on lisäksi valitusoikeus, jos laissa niin säädetään tai jos valitusoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Yleistiedoksiannossa tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta kaupungin verkkosivuilla. Jos ilmoitus julkaistaan kaupungin verkkosivujen lisäksi myös sanomalehdessä, katsotaan tiedoksiannon tapahtuneen kuitenkin seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta verkkosivuilla. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.