§ 240 Päätös joukkoliikenteen tarkastusmaksua koskevaan oikaisuvaatimukseen

Lataa  Kuuntele 

TRE:6128/02.04.03/2023

Päätöspäivämäärä

22.12.2023

Päätöksen tekijä

Katupäällikkö, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Matkalippujen tarkastaja Merja Lahtinen, puh. 041 730 5503, etunimi.k.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Katupäällikkö Pasi Halme, puh. 050 521 5194, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Oikaisuvaatimuksen tekijä on vaatinut oikaisua tarkastajan 07.12.2023 klo 16.03 tekemään tarkastusmaksupäätökseen.

Matkustajalla ei ollut esittää matkalippua tarkastustilanteessa. Oikaisuvaatimuksen tekijä vetoaa siihen, että matkustajalla oli ennen tarkastusta ostettu oikeanlainen mobiilikertalippu vyöhykkeille A-B. Hän vetoaa lisäksi siihen, että matkustajan puhelimen akku oli loppunut ennen tarkastusta, joten hän ei voinut esittää tarkastajalle asianmukaista matkalippua. Hän lisää, että matkustajan matkustusoikeus oli vahvistettu ennen tarkastusta klo 15.50.

Tampereen seudun joukkoliikenteen Nyssen lippu- ja maksuehtojen mukaan asiakkaan vastuulla on hankkia oikeanlainen ja oikeilla vyöhykkeillä voimassa oleva lippu. Tämän lisäksi matkustajan velvollisuus on vahvistaa matkaoikeus aina bussin, ratikan tai asemalaiturin lippulaitteella. Lipun voimassaolo pitää vahvistaa lippulaitteella jokaisella matkalla, aina kyytiin noustessa. Nyssen tuottamia joukkoliikennematkoja ja -palveluja käyttävän asiakkaan vastuulla on perehtyä ehtoihin ja toimia niiden mukaisesti.

Matkustaja on velvollinen tarkastajan vaatimuksesta esittämään matkalippunsa. Jos matkustaja ei esitä asianmukaista matkalippua, hän on matkalipun hinnan lisäksi velvollinen suorittamaan tarkastajan määräämän tarkastusmaksun.

Tarkastusmaksu jätetään määräämättä matkustajalle asianmukaisen matkalipun puuttumisen johdosta, jos ilmenee, että lipun puuttuminen on johtunut matkustajan ikä, kehitystaso, terveydentila, mielentila tai muu näihin rinnastettava erityinen seikka huomioon ottaen anteeksi annettavasta huomaamattomuudesta, ajattelemattomuudesta tai tietämättömyydestä taikka jos tarkastusmaksun määräämistä muusta syystä on pidettävä ilmeisen kohtuuttomana tai perusteettomana.

Joukkoliikenteessä noudatettavassa avorahastuskäytännössä matkustajan on huolehdittava siitä, että hänellä on asianmukainen matkalippu. 

Asiassa on riidatonta, että matkustajalla ei ollut tarkastushetkellä esittää asianmukaista matkalippua linja-autossa, jossa tarkastus tapahtui. Oikaisuvaatimuksen tekijän lisäämän valokuvan mukaan matkustajalla on ollut Nysse Mobiili -sovelluksesta ostettu lasten ikäryhmän matkalippu vyöhykkeille A-B. Selvityksen mukaan matkalippua on käytetty asianmukaisesti linja-autossa oikaisuvaatimuksen tekijän kuvaamalla tavalla. Matkalippu ei ole kuitenkaan ollut asianmukainen, sillä lasten ikäryhmän alennuslippuja ovat oikeutettuja käyttämään 7–16-vuotiaat matkustajat. Matkustaja on 17-vuotias.

Nysse Mobiili -sovelluksen käyttö edellyttää lippu- ja maksuehtojen hyväksymistä, ennen kuin sovelluksesta on mahdollista ostaa matkalippuja. Nysse Mobiilin käyttöehtojen mukaan matkustajan tulee tarkistaa ennen maksun vahvistamista valitsemansa vyöhykkeet ja asiakasryhmä. Nysse mobiilissa on nähtävissä lasten ja nuorten asiakasryhmän ikärajat numeroilla ilmaistuna ennen matkalipun ostamista.

Matkustajalla on ollut mahdollisuus perehtyä etukäteen lippu- ja maksuehtoihin sekä mobiililippujen käyttöohjeisiin. Se seikka, että matkustaja ei ole tahallaan menetellyt virheellisesti, ei sellaisenaan ole riittävä peruste tarkastusmaksun poistamiseksi. Asiassa ei ole ilmennyt laissa tarkoitettua syytä, jonka vuoksi tarkastusmaksun määräämistä olisi pidettävä ilmeisen perusteettomana tai kohtuuttomana. Näin ollen päätöksen oikaisemiseen ei ole syytä.

 

Sovelletut säännökset: 

Laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta (469/1979) 1 § 1 momentti, 8 § ja 10 §. 

Tampereen seudun joukkoliikenteen Nyssen lippu- ja maksuehdot.

 

Toimivalta: 

Katupäällikkö käsittelee joukkoliikenteen tarkastusmaksuja koskevat oikaisuvaatimukset (Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, 11.8.2021 § 60). 

Päätös

Oikaisuvaatimus hylätään.

Henkilötietoja sisältävä teksti

Salassa pidettävät ja henkilötietoja sisältävät tiedot poistettu.

Allekirjoitus

Katupäällikkö Pasi Halme

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen, kun se ei ole muuttunut oikaisuvaatimusmenettelyssä, saa muutosta kuitenkin hakea vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 270 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.